Opettajan arvovalta murenee, jos vanhemmat haukkuvat tätä lapsen kuullen

Mallioppimiseenko liittyy sekin, että oppilailta unohtuu, miten koulussa ollaan ihmisiksi?

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Mallioppimiseenko liittyy sekin, että oppilailta unohtuu, miten koulussa ollaan ihmisiksi?
Teksti:
Tarja Hurme

Lapset oppivat enemmän meidän aikuisten teoista, ilmeistä ja eleistä kuin sanoista, mutta myös niistä. Mallioppimiseenko liittyy sekin, että oppilailta unohtuu, miten koulussa ollaan ihmisiksi? Luultavasti mikään ei murenna opettajan arvovaltaa niin kuin se, jos vanhemmat haukkuvat opettajaa lapselle tai lapsen kuullen eivätkä selvittele tämän kouluongelmia opettajan kanssa aikuismaisesti. Häiriköinnistä tulee sallittu toimintatapa.

Luin otsatukka pystyssä juttuamme opettajien kiusaamisesta (s. 40). 60-luvulla oli muistaakseni toisenlaista: Viitattiin, vastattiin seisten ja teititeltiin, kunnes sinuttelu ja vastaaminen istuen sittemmin suvaittiin. Ei osattu edes kuvitella maailmaa, jossa opettajasta – tai kenestäkään – voisi lähettää häväistysviestejä ja kuvia puhelimella levitettäväksi kaikkeen maailmaan. Kivat opettajat olivat ookoo, mutta arvossa pidettiin tiukempiakin auktoriteettihahmoja. Erityisesti juuri heitä muistelemme tänä vuonna ylioppilasluokan 40-vuotisluokkakokouksessa, ellen väärin arvaa.

Ymmärrän OAJ:n tehtäväksi valittaa koulujen rahaleikkauksista ja opetusryhmien suuruudesta. Ne vaikeuttavat opettajan työtä ja oppimista. Mutta onko se koko totuus? Menneessä maailmassa luokkaan mahtui aina vähintään 30 oppilasta. Ajat olivat kireät, rahat tiukalla – myös kodeissa. Ei ollut ihanteellista oppimis- tai opetusympäristöä. Silti opittiin, opiskeltiin eikä haistateltu opettajille, pahemmasta puhumattakaan. Eivätkä opettajat lannistuneet.

Nykyään on trendinä moittia esimiestyötä alalla jos toisella. Opettajat saavat kokea sen karuimman kautta. Lääkäreiksi haetaan vähemmän kuin luokanopettajiksi, mutta liki kolmannes opettajista harkitsee kurjuutta koettuaan alan vaihtoa. Jos unelmien ja todellisuuden välillä on tällainen ristiriita, pitäisikö tulevia opettajia valmistaa nykyistä paremmin opetustyön vaikeiden tilanteiden hallintaan? Kuten yritysmaailman esimieskoulutuksissa tehdään. Opettajahan on paitsi alansa asiantuntija, myös luokan esimies, valmentaja, johtaja. Ellei hän, niin kuka?

FB_logo   Jaa juttu Facebookissa

Twitter_icon   Jaa juttu Twitterissä

Seura_Logo

  Tilaa Seura

X