Elisa rikkoi lakia mainostaessaan ulkomaista rahapeliyhtiötä pelitapahtumassaan – Näin Poliisihallitus puuttui toimintaan vinkin saatuaan

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Elisa
Elisan järjestämän e-urheilutapahtuman kansainvälisessä videolähetyksessä mainostettiin ulkomaista Coolbet rahapeliyhtiötä. © Kuvakaappaus Elisa Esports Twitch-kanavalta.
Ulkomaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi kielletty Suomessa. Näin Elisa mainosti ulkomaista rahapeliyhtiötä pelitapahtumassaan, kunnes poliisi puuttui toimintaan.

Huolestunut lukija otti yhteyttä Seuraan, sillä hänen 17.11. seuraamassaan Twitch-lähetyksessä videopelitapahtuma Elisa Esports Mastersista markkinoitiin ulkomaista rahapeliyhtiö Coolbettiä. Lukija halusi tietää, rikkooko Elisa mahdollisesti markkinoinnillaan arpajaislakia.

Tapahtumasta lähetetyt, kansainväliselle yleisölle tarkoitetut videot ovat mainoksineen katsottavissa yhä videopalvelu Twitchin Elisa Esports -kanavalla.

Marraskuun kolmantena viikonloppuna 2022 Espoo Metro Areenalla paikalla ollut yleisö seurasi suomalaiselle yleisölle tarkoitettua videolähetystä Elisa Viihde Sports Twitch -kanavalla. Tällä kanavalla ei näytetty Coolbet-mainoksia.

Poliisihallitus jo yhteydessä Elisaan

Poliisihallitus oli jo perjantaina 18.11. yhteydessä Elisaan saatuaan vinkin ulkomaisen rahapeliyhtiön mainonnasta.

Poliisihallituksen ylitarkasta Juhani Ala-Kurikan mukaan Elisasta vastattiin kertomalla, että suomalaisille tarkoitetussa videolähetyksessä Coolbet-mainoksia ei näytetä. Lisäksi Elisasta kerrottiin, että tapahtumassa paikan päällä oleville näytettiin tätä suomalaisille tarkoitettua lähetystä.

Ylitarkastaja Juhani Ala-Kurikka oli kertonut Elisalle tuolloin selvityksen riittävän, eikä Poliisihallitus ryhtynyt jatkotoimiin.

Seura haastatteli ylitarkastaja Ala-Kurikkaa keskiviikkoaamuna 23.11. Tuolloin Elisan Esports ja Espoo Masters -tapahtuman nettisivuilla kuitenkin yhä linkitettiin käyttäjät ulkomaisille tarkoitettuun videolähetykseen sekä sen tallenteisiin Elisa Esports Twitch-kanavalle.

Tapahtuman suomalaiset katsojat ovat voineet katsoa Coolbet-rahapeliyhtiön mainoksia sisältävää videolähetystä, koska tapahtuman sivuilla oleva linkki johti kansainväliselle Elisa Esports -kanavalle.

Arpajaislain mukaan rahapelien markkinointi Manner-Suomessa on sallittua ainoastaan Veikkaus Oy:lle.

Coolbet

Elisan e-urheilutapahtuman kansainvälisessä videolähetyksessä näytettiin Coolbet -rahapeliyhtiön videomainosta. © Yhdistelmä kuvakaappauksista Elisa Esportsin Twitch-kanavalta.

Poliisihallituksen puolesta asia käsitelty

Kun Seura mainitsi haastattelussaan ylitarkastaja Ala-Kurikalle tästä linkityksestä ulkomaille tarkoitettuun videosisältöön, tämä arvioi asiaa ja kertoi selvittävänsä asiaa lisää.

”Asian voidaan katsoa olevan Suomeen suunnattua markkinointia, jos suomalaisella nettisivulla on linkitys kiellettyä markkinointia sisältävään sisältöön tai google-haulla todennäköisesti sellaiselle päätyy”, Ala-Kurikka arvioi.

Ala-Kurikka otti Seuran haastattelun jälkeen uudelleen yhteyttä Elisaan. Ylitarkastajan mukaan selvisi, että linkki Elisan suomenkieliseltä Esports-nettisivulta todellakin ohjasi suomalaisen katsojan Elisan kansainväliselle Twitch-tilille.

Elisan edustaja korjasi virheellisen linkityksen.

Keskusteltuaan Elisan edustajan kanssa ylitarkastaja otti yhteyttä vielä Seuraan. Ala-Kurikan mukaan asia oli näin selvitetty ja prosessi Poliisihallituksen osalta päättyy, koska Elisan kanssa sovitut toimenpiteet on tehty.

Lue myös: Ketkä rikastuvat nettikasinoilla? Uhkapelien laiton mainonta kukoistaa verkossa – ja julkkistenkin suosima sisäänheittobisnes koukuttaa somessa

Unibetin markkinoiminen arpajaislain vastaista

Arpajaislain uudistus astui voimaan vuoden 2022 alussa. Uudistuksessa arpajaislain vastaisen markkinoinnin valvontaa tehostettiin.

Poliisihallitus voi esittää markkinaoikeudelle hallinnollista seuraamusmaksua jo tapahtuneesta arpajaislain vastaisesta markkinoinnista. Seuraamusmaksun käyttämiseen on ylitarkastajan mukaan kova kynnys, koska lain mukaan sitä tulisi käyttää vain tahallisissa tapauksissa.

Yleensä selvityspyyntöjen ja lausuntojen jälkeen lainvastaisesta markkinoinnista annettaisiin kieltopäätös, ja sen tueksi uhkasakko.

Elisan tapauksessa selvityksessä sovitut korjaustoimet riittävät poliisihallitukselle.

Elisalla ei ole aikaisempia tapauksia, joissa sen markkinoinnin epäiltäisiin olevan arpajaislain vastaista. Ulkomaisten rahapeliyhtiöiden mainostamisen on kuitenkin aikaisemmin katsottu rikkovan arpajaislakia.

Vuonna 2021 Poliisihallitus totesi popduo JVG:n ja ulkomaisen rahapeliyhtiö Unibetin markkinointiyhteistyön olleen arpajaislain vastaista, koska markkinointi oli suunnattu Suomeen. Rahapeliyhtiön nimi ja logo näkyivät JVG:n musiikkivideolla ja sosiaalisenmedian julkaisuissa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto antoi samasta yhteistyöstä huomautuksen. KKV piti markkinointiyhteistyötä kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla hyvän tavan vastaisena ja yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen vastaisena.

Lue myös: Nettikasinolla pelatessa voit tukea rahanpesua, mafiaa ja murhia – Poliisi: ”Mikään taho ei anna oikeusturvaa ulkomaisilla yhtiöillä pelanneille”

X