Helsinki-Vantaalla pelästyttiin helmikuussa: Norwegianin vanhempi Boeing 737 -malli nousi liian jyrkässä kulmassa – pyrstö hipaisi maata

Jaa kaverilleTilaa Seura
Norwegianin Boeing 737-800 on tuttu näky Suomen taivaalla. © Norwegian
Boeing 737-mallisto on ollut vaikeuksissa Suomessakin: helmikuussa Norwegian-yhtiön 737-800-koneen pyrstö hipaisi maata lentoonlähdössä Helsinki-Vantaalla. Suomen ilmailuviranomaiset eivät ole tiedottaneet tapauksesta.

Boeing-lentokonevalmistajalla ei mene imagomielessä hyvin: yhtiön uusi 737 MAX –konemalli on asetettu Euroopassa ja useissa maissa lentokieltoon Indonesiassa ja Etiopiassa hiljattain tapahtuneiden onnettomuuksien vuoksi. Turmissa kuoli yhteensä yli 300 ihmistä.

Onnettomuuksien syyksi epäillään tyyppivikaa koneiden korkeusohjausjärjestelmän toiminnossa, jonka tehtävä on painaa koneen nokkaa automaattisesti alaspäin, jos se uhkaa nousta liian ylös.

Toimintoa on tarvittu siksi, että MAXien nokalla on taipumusta nousta turhan jyrkkään kulmaan.

Tutkijat epäilevät, että korkeusohjausjärjestelmän automatiikka on aistinut tilanteet virheellisesti, ja tuottanut liian voimakkaan ohjauksen alaspäin, eikä lentäjillä ei ole ollut mahdollisuutta enää palauttaa nokkaa normaaliasentoon.

Moni lentoyhtiö liikennöi Suomeenkin Boeingin 737-koneilla, sekä uusilla MAX:eilla että vanhemmalla 737-800-mallilla.

Tapahtuma laukaisi yleishälytyksen

Suomessa 737-konemalli pelästytti Helsinki-Vantaan lennonjohtoa 3. helmikuuta.

Seuran tietojen mukaan lentoonlähdössä ollut Norwegianin Boeing 737-800 -kone ”irtaantui kiitotiestä epätavallisen suurella nousukulmalla”.

Kulma oli niin jyrkkä, että koneen pyrstöön kiinnitetty ilmaisin raapaisi kiitoradan pintaa.

Tilanne laukaisi yleishälytyksen Helsinki-Vantaalla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ilmailujohtaja Pekka Henttu vahvistaa tapahtuneen Seuralle. Hän kertoo, että kone laskeutui heti nousun jälkeen takaisin kentälle, ja se tarkastettiin.

Koneesta ei löytynyt sellaisia vaurioita, jotka olisivat estäneet matkan jatkumista.

Matkustajakoneen pyrstön osuminen maahan on harvinaista. Hentun mukaan sellaisia ei tapahdu Suomessa edes vuosittain.

Boeingin 737 MAX -koneissa on eri tietokoneohjelmisto sekä moottorirakenne kuin vanhemmissa 737-800-malleissa. Julkisuudessa ei ole ollut mitään viitteitä siitä, että vanhemman mallin koneilla olisi samoja vaarallisia taipumuksia.

Raportin käsittely kuuluu Norjalle

Epäillystä pyrstökosketuksesta on laadittu raportti, jonka Liikenne- ja viestintävirasto on toimittanut Norjan ilmailuviranomaisille ja Norwegianille.

Suomen viranomaiset eivät olet tiedottaneet tapauksesta. Henttu vetoaa siihen, että toimivalta asiassa ei kuulu suomalaisille, koska kyseessä on norjalainen lentoyhtiö.

Hentun mukaan tapausta koskeva raportti, kuten muutkaan vastaavat turvallisuusraportit, ei ole julkinen.

”Asian käsittelee Norjan viranomainen, mutta kun nyt kysyit, niin kerroin.”

Matkustajakoneen pyrstön osuminen maahan ei Hentun mukaan aiheuta yleensä vakavia seurauksia, mutta koneelle voi tulla rakennevaurioita.

Voiko helmikuista tapahtumaa luonnehtia vaaratilanteeksi?

”Ei välttämättä, mutta näihin on suhtauduttava vähintäänkin vaaratilanteena,” Henttu sanoo.

Onnettomuustutkintalautakunta ei ottanut tapausta käsittelyynsä, koska sen arvion mukaan kyseessä ei ollut onnettomuus eikä vakava vaaratilanne. Päätös tehtiin samana päivänä.

 

 

 

X