Ilmailun musta vuosi sai jatkoa: Moskovan lento-onnettomuus vaati 41 matkustajan hengen

Viimeisten seitsemän kuukauden aikana lento-onnettomuuksissa on menehtynyt lähes 400 ihmistä. Kohtalokkaiden onnettomuuksien aiheuttajina ovat useimmiten olleet myrksyt ja tekniset ongelmat.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Sheremetjevon lentokentällä näky oli lohduton.

Viimeisten seitsemän kuukauden aikana lento-onnettomuuksissa on menehtynyt lähes 400 ihmistä. Kohtalokkaiden onnettomuuksien aiheuttajina ovat useimmiten olleet myrksyt ja tekniset ongelmat.
(Päivitetty: )
Teksti:
Mikael Vehkaoja

Sunnuntaina 5.5. Moskovan Sheremetjevon lentokenttä peittyi avunhuutoihin ja paksuun savupilveen. Sosiaaliseen mediaan jaetussa kännykkävideossa näkyy kiitorataa rullaava Aeroflotin matkustajakone, jonka perässä roihuaa suuri tulipallo.
Kun koneen laskukiito pysähtyi, sen peräpää oli jo kokonaan liekkien vallassa.

Evakuointi suoritettiin nopeasti, noin minuutissa.

Toimintaa hidasti se, että osa matkustajista halusi ottaa mukaan matkatavaransa. Yksi lentoemännistä kertoi heittäneensä matkustajia paidankauluksesta hätäliukumäkeen, jotta jono etenisi nopeammin.

Ripeästä toiminnasta huolimatta 41 ihmistä jäi liekkeihin. Menehtyneiden joukossa oli yksi henkilökunnan jäsen ja kaksi lasta.

Moskovan Sheremetjevon lentoturmaa tutkivat nyt viranomaiset.

Moskovan Sheremetjevon lentoturmaa tutkivat nyt venäläiset viranomaiset. © Lehtikuva / AFP

Iskikö lentokoneeseen salama?

Venäläisten viranomaisten mukaan Muurmanskiin matkalla olleeseen lentokoneeseen tuli nousun jälkeen tekninen vika, joka pakotti sen palaamaan Moskovaan. Joidenkin silminnäkijöiden mukaan koneeseen iski salama, joka aiheutti häiriön koneen sähköjärjestelmässä.

Lennolla mukana olleiden matkustajien mukaan laskeutuminen oli raju, ja koneen takaosa syttyi sen seurauksena tuleen. Tätä kertomusta tukee Youtubessa julkaistu video. Siinä näkyy, kuinka kone pomppaa kovalla vauhdilla kiitoradan pinnasta ja iskeytyy asfalttiin. Iskun vaikutuksesta koneen perästä pursuaa esiin savua ja liekkejä.

Venäjän viranomaiset ovat käynnistäneet onnettomuustutkinnan.

Sukhoi Superjet 100 -tyypin koneen valmistaminen aloitettiin 2000-luvulla. Koneella on oma onnettomuushistoriansa: Vuonna 2012 Superjet törmäsi vuoreen Indonesian Jakartassa. Kaikki 45 kyydissä ollutta saivat silloin surmansa.

Tosin sillä kertaa onnettomuuden syy ei ollut tekninen vika vaan lentäjän huolimattomuus. Tutkinnassa selvisi, että lennonjohto oli varoittanut vuoresta, mutta pilotti ei ollut kuunnellut.

Boeingin 737 Max 8 -koneiden tyyppiviat

Viime vuosi on ollut lentomatkailun kannalta synkkä. Amerikkalaisen Boeing 737 Max 8 -koneen automaattiohjausjärjestelmän viat ovat koituneet 347 matkustajan kohtaloksi. Ensimmäinen Max 8 putosi viime lokakuussa Jakartassa. Toinen kone putosi maaliskuussa lähdettyään Nairobista. Kaikki kyydissä olleet saivat surmansa.

Suuronnettomuuksien jälkeen turmakonetyyppi asetettiin lentokieltoon. Max 8 -koneiden toimitukset lakkautettiin. Kevään aikana Boeing on tehnyt koneen automaattiohjausjärjestelmään päivityksiä. Lentäjien koulutusta on uudistettu.

Yli sadan testilennon jälkeen Yhdysvaltain ilmailuviranomainen käy edelleen läpi Boeingin tekemiä muutoksia. Kukaan ei vielä tiedä, koska Max 8 -koneet pääsevät takaisin liikenteeseen.

Julkisuudessa esitettyjen asiantuntija-arvioiden mukaan Boeingin ongelmat aiheutuivat liian nopeasta valmistusaikataulusta. Yhtiö otti käyttöön uuden konetyypin testaamatta sitä kunnolla. Uhkapeli maksoi satojen ihmisten hengen.

Seuraavaksi luvassa on isoja oikeusjuttuja ja vahingonkorvauksia. Esimerkiksi Norwegian Airlines on jo kertonut varautuvansa 50 miljoonan euron tappioihin, koska sen omistamat Max 8 -koneet ovat kuukausien ajan lentokiellossa.

Läheltä piti -tilanne Floridassa

Vain kaksi päivää ennen Moskovan tuhoisaa onnettomuutta Yhdysvaltain Floridassa tapahtui vaaratilanne, josta 143 matkustajaa selvisi täpärästi hengissä.

Kuubasta palannut Boeing 737 (ei Max 8) laskeutui Floridaan kovassa myrskyssä. Pilotti menetti koneen hallinnan, ja ajautui kiitoradalta läheiseen jokeen. 21 ihmistä vietiin sairaalaan, heidän vammansa olivat lieviä. Kapteenin mukaan oli ”ihme”, että kuolonuhreilta vältyttiin.

Lentäminen on yhä turvallinen matkustusmuoto

Lentomatkailun ympärillä on ollut viime aikoina useita ikäviä uutisia. Silti tilastot osoittavat, että lentäminen on turvallinen matkustusmuoto, jos verrataan autoiluun tai pyöräilyyn.

Vuosittain lentokoneella matkustaa 3,5 miljardia ihmistä. Joka päivä maailmassa tehdään noin 100 000 lentoa.

Kuolemaan johtavia onnettomuuksia on niistä alle kymmenen. Lento-onnettomuudessa menehtyy vuosittain noin 700 ihmistä. Kuolonuhrien määrä on puolittunut 190070-luvusta.

Suurin turvallisuusriski on lentäjä

Amerikkalainen Planecrash Info -sivusto on laskenut, mikä on todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa: Jos matkustat jollain maailman 78 suurista lentoyhtiöistä, todennäköisyys joutua kuolettavaan onnettomuuteen on yksi 4,7 miljoonasta.

Kansainvälisten tilastojen mukaan suurin turvallisuusriski on lentäjä. Peräti 60 prosenttia kuolemaan johtaneista lentoturmista aiheuttaa lentäjän huolimattomuus.  Mekaaninen vika aiheuttaa 20 prosenttia onnettomuuksista. Loput aiheutuvat sääilmiöistä, sabotaasista tai ”muista tekijöistä”. Näitä ovat lennonjohdon virheet, väärin lastattu kone tai kiitoradan ongelmat.

Joskus onnettomuuden voi aiheuttaa sattuma, jollaista on mahdoton ennustaa. Vuonna 2009 US Airwaysin kone joutui tekemään pakkolaskun  Hudson-jokeen New Yorkin edustalla. Kone osui lintuparhveen. Molemmat moottorit sammuivat, kun niihin iskeytyi kanadanhanhi.

X