Itsepalvelu lisääntyy, mutta milloin tulee taas asiakaspalvelun aika?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Itsepalvelu lisääntyy, © Aapo Huhta

Se alkoi pankeista 1980-luvulla.

Vielä vuosikymmenen alkupuolella oli pankkikirja, joka esitettiin pankin tiskillä. Pankkivirkailija merkitsi siihen huolellisesti nostetun summan sekä sen, paljonko rahaa jäi jäljelle. Tilitiedot olivat sekunnilleen ajan tasalla.

Tosin rahat oli nostettava ja laskut maksettava pankin aukioloaikoina. Jos vaikkapa perjantaina myöhästyit, edessä oli ankea viikonloppu. Siitäkin on kokemusta.

Sitten tulivat nostoautomaatit, maksuvälineiksi kelpaavat pankkikortit ja myöhemmin myös maksuautomaatit. Jälkimmäiset olivat vain välivaihe, nykyään useimmat maksavat laskunsa netissä. Kun pankkivirkailija ennen vanhaan näpytti tili- ja viitenumerot, nykyään sen tekee asiakas itse.

Sittemmin itsepalvelu on levinnyt monelle muullekin alalle. Itsepalvelun myötä myös vastuu on siirtynyt asiakkaalle. On pakko itse huolehtia, että tuote on halutunlainen.

Hankin taannoin uuden sängyn patjoineen päivineen. Tilasin oheen myös kotiinkuljetuksen. Ihme ja kumma, löysin jättimäisestä mööpelimarketista jopa asiakasneuvojan, jonka kanssa tilaus kirjattiin.

Lähetys saapui sovittuna päivänä. Sänky piti – totta kai – koota itse ja silloin paljastui se kardinaalimunaus. Sängyn pohjaa ei löytynytkään mistään. Ei tietenkään löytynyt, kun en ollut sitä erikseen tilannut.

Olin tyhmänä kuvitellut, että sängynpohja kuuluu automaattisesti pakettiin. No ei kuulunut. Lisäksi sen asentaminen ei todellakaan käynyt kädenkäänteessä.

Ilmiöillä on tapana vaihdella kuin vuorovesi. Kun itsepalvelu on kehitetty huippuunsa, tulee toivottavasti aika, jolloin asiakaspalvelu onkin taas kova sana. Ja jollei sellaista aikaa enää tulekaan, toivottavasti palvelu säilyy ainakin joillakin aloilla.

Painajaisissani näen itseni räntäsateessa parkkipaikalla kokoamassa Kiinasta netin kautta tilaamaani autoa.

Niin, enkä tietenkään ole ymmärtänyt tilata siihenkään pohjaa erikseen.

X