Leikkaavatko säästötoimet nyt yksinäisiltä kuulevan korvan? Kirkon Palveleva puhelin on tehnyt uranuurtajana työtään jo 60 vuotta

Helsingin seurakuntayhtymä valmistelee Palvelevan puhelimen toiminnan lopettamista. Kirkkohallituksen Petri Patronen on huolestunut, että päätös toimii esimerkkinä pienemmille seurakunnille.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Palvelevan puhelimen vapaaehtoiset vastasivat vuonna 2022 lähes 50 000 puheluun.

Helsingin seurakuntayhtymä valmistelee Palvelevan puhelimen toiminnan lopettamista. Kirkkohallituksen Petri Patronen on huolestunut, että päätös toimii esimerkkinä pienemmille seurakunnille.
Teksti:
Anni Niittylahti

Helsingin seurakuntayhtymä on suunnitellut Palvelevan puhelimen toiminnan lopettamista osana 4,8 miljoonan euron säästöpäätöksiä. Lopettamispäätös on vielä valmistelussa ja sitä edeltää Helsingin seurakunnille tehtävä kysely, jossa he saavat ottaa asiaan kantaa.

Helsingin seurakuntayhtymän johtajan Juha Rintamäen mukaan he ovat säästösyistä joutuneet tekemään monia vaikeita päätöksiä Palveleva puhelin mukaan lukien. Hän muistuttaa, että Helsingin seurakunnissa tulee olemaan jatkossakin päivystävä pappi ja diakoni.

Palveleva puhelin on valtakunnallisesti toimiva kirkon keskusteluapu, jossa eri seurakuntien vapaaehtoiset vastaavat apua tarvitsevien puheluihin. Käytössä on myös chat- ja nettikirjepalvelu. Helsingin seurakuntayhtymässä työskentelee Palvelevan puhelimen parissa noin 80 vapaaehtoista.

”Mihin Palvelevaa puhelinta enää tarvitaan?”

Toiminnan loppuminen Helsingissä ei tule näkymään palvelussa päällepäin, sillä puheluihin vastataan valtakunnallisesti eri puolelta Suomea.

Kirkkohallituksen sielunhoidon asiantuntija Petri Patronen ei usko, että Helsingin päätös romahduttaisi koko palvelun toiminnan, vaikka puheluiden määrä lisääntyisikin muiden paikkakuntien vapaaehtoisilla.

”Toki päivystäjien määrä vähenee, mutta uskon, että Kirkon keskusteluapua voidaan toteuttaa vielä laadukkaasti tälläkin joukolla”, hän sanoo.

Patronen on kuitenkin huolissaan, että tuleeko Helsingin päätös toimimaan esimerkkinä muissa pienemmissä seurakunnissa, joissa on myös säästötarpeita.

Hän uskoo, että seurakunnissa on alettu miettimään, että voitaisiinko resursseja käyttää uudenlaisen kohtaavan toiminnan kehittämiseen, sillä viime vuosina muiden palveluntarjoajien auttavat puhelimet ovat lisääntyneet. Tästä esimerkkinä toimii Mieli Ry:n kriisipuhelin.

”On ehkä arvioitu, että mihin Palvelevaa puhelinta enää tarvitaan ja voitaisiinko kehittää jotain muita tapoja auttaa”, Patronen sanoo.

Soittojen takana yksinäisyys

Palveleva puhelin on tehnyt uranuurtajan työtä Suomessa sen 60 vuoden olemassaolon aikana. Petri Patrosen mukaan Palvelevasta puhelimesta tekee erityisen se, että se tarjoaa keskusteluapua myös sellaisille, joilla ei ole akuuttia hätää.

Muut auttavat puhelimet keskittyvät yleensä tiettyyn aihealueeseen ja akuuttiin kriisiin. Kriisipuhelimista onkin ohjattu ihmisiä ottamaan yhteyttä Palvelevaan puhelimeen, kun kyse ei ole ollut akuutista kriisistä. Palveleva puhelin eroaa monesta muusta vastaavasta palvelusta siten, että se toimii pääasiassa ilta-aikaan.

Patronen uskoo, että monen puhelun taustalla on yksinäisyys, vaikka sitä ei suoraan keskustelussa mainittaisikaan.

”Ei ihmiset soita välttämättä sinne, että ’hei mä olen yksinäinen’. Paljon on kyse väliinputoajista, syrjäytyneistä, syrjäseudulla asuvista, liikuntarajoitteisista ja vähävaraisista” hän sanoo.

”He ovat niitä ihmisiä, jotka soittavat hätäkeskukseen, kun heillä on ei-akuutti hätä. He tarvitsevat vain jonkun, jolle purkaa hätäänsä.”

Vuonna 2022 suurin osa Palvelevaan puhelimeen soittaneista oli yksinasuvia. Esiin tulleissa keskustelunaiheissa korostuivat yksinäisyyden lisäksi ihmissuhteet, arjen tilanteet ja sairaudet. Monissa tapauksissa puhelussa ei ollut selvää aihetta.

Lue myös: Kirkon tuhopoltto joulupäivän aamuna kesken jumalanpalveluksen kohahdutti – Näin elämä Rautjärvellä jatkuu

X