Kouluampuminen puhuttaa myös perheen pienimpiä: ”Lapsille ja nuorille pitää kertoa, että vaikeuksista pääsee yli”

Vantaan kouluampuminen nosti keskusteluun aseet, koulukiusaamisen sekä lapsiin ja nuoriin käytettävät resurssit ja leikkaukset, Erkki Meriluoto kirjoittaa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Erkki Meriluoto on Seuran päätoimittaja.

Vantaan kouluampuminen nosti keskusteluun aseet, koulukiusaamisen sekä lapsiin ja nuoriin käytettävät resurssit ja leikkaukset, Erkki Meriluoto kirjoittaa.
Teksti:
Erkki Meriluoto

Vantaan kouluampuminen toi musertavan tunteen monen vanhemman ja isovanhemman rintaan. Sitä tunnetta saattoi olla vaikea sanoittaa, mutta siihen liittyi huolta, pettymystä ja pohjatonta surua.

Miten yhdessä hetkessä niin monen pienen ihmisen elämä muuttui täysin – tai päättyi kokonaan. Miten yksi teko voi vaikuttaa paikalla olleiden tai heidän läheistensä arkeen jopa koko loppuelämän.

Tragedia nosti keskusteluun aiheellisesti aseiden kotisäilytykseen liittyvät ongelmat, koulukiusaamiseen ja häiriköintiin tiukasti puuttumisen sekä lasten ja nuorten auttamiseen käytettävien resurssien rajallisuuden ja leikkaukset. Moni muisteli myös omia kouluaikojaan, kurinpitomenettelyitä ja sitä, miten ennen kaikki oli paremmin – jos oli.

Vantaan kouluampuminen on parempi käsitellä turvallisesti aikuisen kanssa

Oma ekaluokkalaiseni sai koulussaan kuulla tapahtuneesta hyvin rakentavaan sävyyn. Mitä oli pääpiirteittäin tapahtunut, miten eri viranomaiset Suomessa auttavat ja että kyse oli erittäin harvinaisesta tapauksesta ja että kouluun on turvallista tulla.

He oppivat, että monen lapsen mielestä tapahtunut on niin pelottava ja ahdistava asia, että siitä ei kannata puhua välitunnilla, vaan turvallisesti yhdessä aikuisten kanssa.

Ekaluokkalaiset myös jakoivat keskenään tapoja, mikä helpottaa oloa: vanhempien kanssa juttelu, harrastukset ja muut asiat, jotka vievät ajatukset positiivisempaan suuntaan.

Monen muun suomalaiskodin tapaan tapahtunutta harjoiteltiin sanoittamaan lapsille meilläkin. Suomen Punaisen Ristin ohjeilla pääsi jo pitkälle. Lapsella ja nuorella ei ole vielä elämänkokemuksen tuomaa luottamusta siihen, että vaikeuksista selvitään. Siksi läheisten aikuisten tapa reagoida ja tarjota tukea on niin tärkeä.

Pieni koululainenkin jo onneksi ymmärtää, että ihmiset saattavat reagoida riitatilanteisiin eri tavoilla – jotkut pelottavan voimakkaasti ja myös fyysisesti. Erot impulsiivisuudessa huomaa jo koululuokassa. Omia elämänkokemuksia ja kykyä selvittää ongelmia pala palalta kannattaa näissä sanoituksissa hyödyntää.

Lopulta sama yksinkertainen konsti voi auttaa sekä selviämiseen että paljastamaan kärjistyvät tilanteet ennalta: jutteleminen.

Lue myös: Kouluihin kohdistuu 60–100 uhkausta joka vuosi – ”Lukuisia uhkauksia” Viertolan kouluammunnan jälkeisenä päivänä

X