Tyssäsikö junamatka? Tunne oikeutesi ja hae korvausta VR:ltä, kun myöhästelevä juna sotkee matkanteon

Syyt matkustajajunien myöhästelyihin löytyvät useimmiten huonokuntoisesta rataverkostosta. Matkustajalla on viivästymisten myötä kolme vaihtoehtoa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Junayhtiöllä on velvollisuus pitää huolta matkustajista häiriöiden sattuessa.

Syyt matkustajajunien myöhästelyihin löytyvät useimmiten huonokuntoisesta rataverkostosta. Matkustajalla on viivästymisten myötä kolme vaihtoehtoa.
Teksti: Miina Leppänen

Kun raiteilla tapahtuu viivästyksiä, syyt ovat monimuotoisia.

Rataverkkoa pitää korjata, ja esimerkiksi juhannuksen aikaisiin viiveisiin olivat syynä ratatyöt, joista vastaa Väylävirasto.

Matkustajat joutuivat odottelemaan tuntikausia junaa tai junassa, jossa ilmastointi ei toiminut ja ruoka oli loppunut. Kuulutuksia ei ollut englanniksi.

”Ratatyöt on ajoitettu niin, että matkustajia on vähän. Siltatyömaa venyi suunniteltua pitemmäksi, eikä päästy junilla liikkumaan suunnitelluilla nopeuksilla”, sanoo VR:n palvelujohtaja Petri Martola.

Junaraiteilla voi olla myös jotakin odottamatonta kuten eläimiä, tai sää voi aiheut­taa hidasteita kuten teknisiä haasteita ohjauslaitteisiin.

”Syyt voivat olla myös omia: silloin junassa on tekninen vika tai henkilöstöä väärässä paikassa. Suurin osa viivästyksen aiheuttajista liittyy kuitenkin rataan.”

VR tilastoi täsmällisyyttään. Kun täsmällisyys on yli viisi minuuttia, juna on myöhässä. 80 prosenttia junista sijoittui kuitenkin viiden minuutin sisään.

Rautatiematkustajan oikeudet

Jos matkustajalle koituu haittaa kaukoliikenteessä, häntä auttaa tieto EU:n asetuksessa sovituista rautatiematkustajan oikeuksista.

Matkustajalla on viivästymisten myötä kolme vaihtoehtoa.

Jos juna on myöhässä kaksi tuntia ja matkustaja päättää jatkaa matkaa, hänellä on oikeus vakiokor­vaukseen, jolloin saa puolet takaisin lipun hinnasta. Jos juna on myöhässä tunnin, saa 25 prosentin alennuksen lipun hinnasta. Tässä korvataan menetettyä aikaa.

Jos päättää perua matkan, on oikeus saada lipun hinta takaisin.

Oikeutta ei ole, jos on saanut tiedon viivästymisestä ennen lipun ostamista.

Jos keskeyttää matkan junanvaihdon yhteydessä tulleen viivästyksen takia, tällöinkin lipun hinnan saa takaisin ja voi vaatia takaisin paluumatkan hintaa lähtöasemalle.

Kolmas vaihtoehto on reitittää matka uudelleen. Silloin pääsee lopulliseen määräpaikkaan toisella junalla tai liikennevälineellä myöhempänä ajankohtana.

VR:n lisäksi radoilla toimivat esimerkiksi Väylävirasto ja Fintraffic. © Janne Mikkila/ VR Group

VR:n lisäksi radoilla toimivat esimerkiksi Väylävirasto ja Fintraffic. © Janne Mikkila/ VR Group

10 000 äkäistä juhannuksen junailijaa

Junayhtiöllä on myös velvollisuus pitää huolta matkustajista häiriöiden sattuessa. Millaisiin huolenpitovelvollisuuden piiriin kuuluviin asioihin VR on häiriötilanteissa ryhtynyt?

”Konduktöörit ovat käyneet jakamassa virvokeseteleitä, jotka kelpaavat ravintolavaunussa ja asemilla. Tapauskohtaisesti aina mietitään, riippuu pysäyksen kestosta”, Petri Martola sanoo.

Kun häiriö sattuu aikaan, jolloin majoitus on välttämätöntä, voi vaatia hotellihuonetta ja kyytiä sinne. Sellaistakin juhannuksen aikoihin tarvittiin.

Juhannuksen jälkeen VR sai noin 10 000 yhteydenottoa matkustajilta, joten palaute on ollut runsasta. Ylen mukaan korvauksia olisi maksettu 200 000 euron edestä.

Ensimmäiseksi pitääkin ottaa yhteyttä nimenomaan junayhtiöön.

”Jos tapahtuu jokin luonnonilmiö, kuten ukkosrintama pyyhkii yli ja puita kaatuu, tai tulee tekninen vika, se aiheuttaa palautepiikin. Näihin liittyvät palautteet on käsitelty ripeästi.”

Monen tekijän soppa

Tiedotus häiriötilanteissa on takkuillut, mutta kehitystyötä VR:llä tehdään prosessin kehittämiseksi. Tiedot eivät aina ole tavoittaneet matkustajia esimerkiksi korvaavista bussivuoroista.

”Tarkoitus on, että asiakas saa infoa, missä kulloinkin mennään ja kuinka kauan korjaus kestää. Näitä asioita kehitetään, kun asiakas haluaa tietää, miten nopeasti matka jatkuu”, Petri Martola sanoo.

Junissa konduktöörit kertovat, miten juna etenee tai korvataanko se jollakin muulla kulkuneuvolla.

”Isot katkot ovat ongelmallisimpia, kun jokaiselle junalle on saatava info, mikä vaatii tarkempaa tiedottamista. Yksittäinen juna on helpommin hallittavissa. Kun tapahtuu paljon samaan aikaan, se kuormittaa viestintää.”

Radalla on monta toimijaa VR:n lisäksi. Haasteena on saada tietoa paitsi junille niin muiden toimijoiden kuten Väyläviraston ja Fintrafficin välillä. Fintraffic huolehtii muun muassa liikennevalojen toiminnasta radalla.

”Tehdään toimenpiteitä, ja tästä on hanke menossa, jotta saataisiin parannettua tiedottamista parempaan suuntaan.”

Miten häiriöihin on reagoitu VR:llä, jotta vastaisuudessa junamatkailu olisi sujuvaa?

”Jokaisesta poikkeuksesta tehdään raportti, mitä voitaisiin seuraavan kerran tehdä toisin, kartoitetaan haasteet ja ongelmakohdat. Tavoitteena on päästä mahdollisimman virheettömään suoritukseen.”

Yksittäisen radan korjaustyöt voivat pitkittyessään lisätä matkustajien odotusaikaa jollain muulla rataverkoston osuudella, jopa kaukana ratatöistä. © Ismo Pekkarinen / AOP

Yksittäisen radan korjaustyöt voivat pitkittyessään lisätä matkustajien odotusaikaa jollain muulla rataverkoston osuudella, jopa kaukana ratatöistä. © Ismo Pekkarinen / AOP

Lue myös: Senioreiden Interrail vie yli 60-vuotiaat Eurooppaan edullisemmin, VR:n lomalipuilla reissaat huokeammin kotimaassa – Nappaa junamatkailun vinkit!

X