(Päivitetty: )
Teksti:
kotilaakari.admin

Mitä tehdä, jos myyjä ei esimerkiksi suostu korjaamaan tai hyvittämään tavarassa olevaa virhettä?

Ensimmäiseksi kannattaa yrittää neuvotella myyjän kanssa. Jos ongelma ei ratkea, valtion palkkalistoilla olevilta kuluttajaneuvojilta voi saada apua paikallispuhelun hinnalla. Neuvonnan valtakunnallinen puhelinnumero on: 071 873 1901. Siihen vastataan arkisin klo 9–15.

Kuluttajaviraston kotisivuilta löytyy sähköinenkin yhteydenottokanava, mutta virastosta varoitetaan, että vastauksen saaminen voi viedä useita työpäiviä. Toimipisteissä saa asioida myös henkilökohtaisesti, jos ensin varaa ajan neuvontanumerosta.

Kuluttajaneuvojat sovittelevat kuluttajien ja yritysten välisiä riitoja. He antavat myös tietoa kuluttajien oikeuksista ja velvollisuuksista. He neuvovat myös asunto- ja kiinteistökauppojen ongelmissa. Yksityishenkilöiden välisiä riitoja, esimerkiksi autokaupoista syntyneitä kiistoja, he eivät käsittele. Heidän reviirilleen eivät kuulu arvopaperikaupat, taloyhtiön ja asukkaan väliset riidat eivätkä valtion ja kuntien palveluita koskevat asiat.

Teksti: Helena Ranta-aho
Kuva: Colourbox

Viva 2/2012

Minun rahat vai sinun rahat ja pitääkö aikuisia lapsia auttaa? Rouva Raha -palstalla vastataan arjen rahankäyttöä koskeviin kysymyksiin. Lähetä kysymyksesi postitse osoitteeseen Viva-raha, Maistraatinportti 1, 00015 Otavamedia tai sähköpostitse vivaraha@otavamedia.fi.

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X