Näinkö taksikuskin sunnuntailisä maksetaan? Taksiliiton juristi: ”Voidaan erikseen sopia, että sunnuntai alkaa esimerkiksi kello neljä”

Jaa artikkeliTilaa Seura
Takseja jonossa kadunvarressa.
Kuvituskuva. © KARI SANTSALA / OTAVAMEDIA
Taksialalle on pesiytynyt kuljettajien ammattiliitto AKT:n mukaan yleinen käytäntö, että sunnuntailisiä ei makseta asianmukaisesti kuljettajille.

Kuusikymppinen taksikuski soittaa ja esittää huolensa:  Onkohan hänelle maksettu provisiopalkka ja sunnuntailisä lainmukainen? Kysymys on aiheellinen, sillä taksikuskille on maksettu arkisin 36 prosentin provisiopalkka, mutta sunnuntaisin provisio on kohonnut vain kahdeksan prosenttiyksikköä 44 prosenttiin.

Taksialalla on tavallista maksaa palkka pelkkänä provisiona, koska yleissitovaa työehtosopimusta ei ole. Mutta vaikka yrityksessä olisi käytössä paikallinen sopiminen, työsopimuslakia ja työaikalakia on silti aina noudatettava. Sunnuntailisän on siis kaksinkertaistettava myös provisiopohjainen palkka.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lasketaan esimerkiksi kuukauden keskimääräinen työansio yhdelle työpäivälle ilman ylityölisiä ja kaksinkertaistetaan se sunnuntaivuorojen osalta.

Kahdeksan prosenttiyksikön korotus ei vaikuta riittävältä sunnuntaikorotukselta, vai vaikuttaako?

”Peruspalkka tässä kuulostaa aika tavalliselta prosentilta. Peruspalkan päälle pitää maksaa sunnuntaista sadalla prosentilla korotus. En osaa sanoa ilman laskelmia, täyttääkö tämä lain vaatimuksen”, Taksiliiton juristi Jenni Välimäki sanoo.

Sunnuntailisä sovittavissa koska ei ole yleissitovaa työehtosopimusta

Taksiliitto on taksiyrittäjien etu- ja palvelujärjestö, ja Jenni Välimäen puheesta kuulee selvästi hänen olevan työnantajayritysten edustaja:

”Sunnuntaissa kannattaa huomioida, että osapuolten on mahdollista sopia vuorokauden alkamisajankohdasta. Voidaan erikseen sopia, että sunnuntai alkaa esimerkiksi kello nolla neljä tai nolla viisi, jolloin lauantaiyö ei vielä ole sunnuntaita. Tämä on mahdollista, koska ei ole yleissitovaa työehtosopimusta”, Välimäki väittää.

Kyseinen menettely, että vuorokauden alkamisesta päätetään paikallisesti, on käytössä monessa taksiyrityksessä. Käytäntö ei ole kuitenkaan missään nimessä linjassa työlainsäädännön kanssa, sillä sunnuntai alkaa sopimuksista huolimatta  tietenkin aina kello 00.00.

Sunnuntailisä kierretään haamuprosenteilla

Kuljettajien ammattiliitto AKT:n Helsingin aluetoimitsija Jari Korhonen on kuullut kaikki työnantajapuolen keinot kiertää sunnuntailisiä: Sunnuntain alkamisajankohtaa voidaan muuttaa, mutta paperille voidaan myös kirjoittaa provisioprosentteja, joita ei koskaan makseta. Haamuprosentit määritellään tasan kaksi kertaa pienemmiksi kuin sunnuntain provisioprosentit, jotta paperilla kaikki näyttäisi mallikkaalta.

”Se on kikkailua, jossa vain mielikuvitus on rajana. Isotkin yritykset ovat kehittäneet näitä tuplamalleja”, Jari Korhonen sanoo ja naurahtaa.

Korhonen on huomannut työssään, että sunnuntaikorvauksia ei makseta läheskään aina kokomääräisinä taksikuskeille.

”Tämä on älyttömän yleistä. Lähes poikkeuksetta pyhätyön osuus on jäänyt maksamatta. Yleensä maksetaan vain perusprosentti, joka on 30:n ja 36:n välillä. Varsinkin sellainen vuoro, joka alkaa lauantaina vaikkapa kello 18 ja loppuu sunnuntaina kello 06. Ainakaan sellaisissa vuoroissa ei makseta penniäkään pyhälisää”, Korhonen sanoo.

Syy on vuorokauden alkamisaika, josta on voitu sopia paikallisesti, kuten Taksiliitosta myönnetään. Miksi sitten alalla on ja pysyy lainvastainen käytäntö?

Oikeustapauksetkaan ei herätä taksi-isäntiä

Melko harva taksinkuljettaja kuuluu liittoon, eikä ammattiliitollakaan ole käytössään kovin kummoisia välineitä sanktioida lainrikkojia.

”Meillä ei ole ryhmäkanneoikeutta, vaikka me kuinka tiedettäisiin yrittäjä, joka käyttää tällaista mallia. Ainoastaan AKT:n jäsenen valtakirjalla pystytään hakemaan palkat. Me on viety oikeuteen, ja voitettu järjestään kaikki tällaiset tapaukset, joissa on määritetty sunnuntain alkavan myöhemmin”, Jari Korhonen sanoo.

Silti sama työaikakikkailu rehottaa edelleen taksialalla.

Lue myös: Taksinkuljettajien vaitiolovelvollisuus poistui lakiuudistuksessa – Uskaltaako taksissa enää puhua työpuheluita?

X