Koronaepidemia oli vain viimeinen naula taksikonserni Kajonin itselleen rakentamaan arkkuun

Taksikonserni Kajon hakeutui konkurssimenettelyyn. Yhtiötä ei tule kuitenkaan nähdä vain koronaviruksen uhrina, sillä se oli pedannut itse itselleen vaikeuksia jo vuosia, arvioi toimittaja Jukka Heinonen.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Kuljetusyhtiö Kajon on tunnettu koulukyyti- ja vammaiskuljetuksistaan.

Taksikonserni Kajon hakeutui konkurssimenettelyyn. Yhtiötä ei tule kuitenkaan nähdä vain koronaviruksen uhrina, sillä se oli pedannut itse itselleen vaikeuksia jo vuosia, arvioi toimittaja Jukka Heinonen.
Teksti:
Jukka Heinonen

Pääkaupunkiseudun kolmanneksi suurin taksiyhtiö Kajon Group jätti torstaina koko konsernia koskevan konkurssihakemuksen Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuteen.

Yhtiön toimitusjohtaja Tapani Eronen kertoi, että yhtiö menetti koronapandemian takia 80 prosenttia liikevaihdostaan. Taksiasiakkaat kaikkosivat, koulukyydit loppuivat kokonaan.

Konsernin liikevaihto oli sen oman ilmoituksen mukaan noin 20 miljoonaa euroa viime vuonna. Yhtiö työllisti suoraan tai välillisesti noin 500 ihmistä.

Kajon tavoitteli kovaa kasvua ja kansainvälistymistä, mutta ajautui vakaviiin vaikeuksiin jo ennen epidemian puhkeamista Suomessa. Viime vuoden lopulla neljä konserniyhtiötä ajettiin selvitystilan kautta konkurssiin, ja tammikuussa 2020 osa jäljelle jääneestä konsernista hakeutui yrityssaneeraukseen.

Osan vaikeuksistaan Kajon on aiheuttanut aivan omalla toiminnallaan. Seura on kirjoittanut useita juttuja yhtiön väärinkäytöksistä, laiminlyönneistä ja muista epäselvyyksistä, joilla se on rapauttanut mainettaan.

Väsyneitä kuskeja, heitteillejättö, palkkarästejä

Marraskuussa 2018 kerroimme siitä, miten Kajon houkutteli uusia kuljettajia riveihinsä varsin kyseenalaisilla lupauksilla ja ajoi Etelä-Karjalan vammaiskuljetukset kaaokseen kyytejä välittäessään.

Saman vuoden lopulla kaksi yhtiön koulukuskia toimitti Seuralle asiakirjoja, jotka osoittivat, että Kajon maksoi heille provisiopalkkaa pienemmästä summasta kuin minkä yhtiö sai asiakkaalta.

Maaliskuussa 2019 julkaisimme jutun siitä, että Kajon oli vuosien ajan usuttanut koulubussikuskejaan ajamaan myös taksivuoroja, lepoajoista piittaamatta. Moni kuski väsyi pahasti, osa niin, että oli vaaraksi liikenteelle. Työsuojelutarkastajat olivat toistuvasti kehottaneet yhtiötä parantamaan tapansa, ilman mainittavia tuloksia.

Kajon on töppäillyt useasti myös vammaiskuljetuksissa. Espoolaisten vanhempien tekemä rikosilmoitus Kajonin kuljettajan räikeästä laiminlyönnistä autistilapsensa kotiinkuljetuksessa johti tuomioon heitteillejätöstä toukokuussa 2019.

Helmikuussa 2020 Kajonista oli taas uutta ikävää kerrottavaa: yhtiö oli vääntänyt kättä vahingonkorvauksista sen toimintaan pettyneiden kunta-asiakkaiden kanssa, ja seitsemän Kajonin irtisanomaa työntekijää oli joutunut hakemaan saamatta jääneitä palkkojaan Palkkaturvasta.

Koronaepidemia oli vain viimeinen naula Kajonin arkkuun.

X