Osta auto viisaasti – Näin vertailet ominaisuuksia uuden, käytetyn, leasing-, sähkö-, bensa- ja hybiridiauton välillä

Auton osto ei ole yksinkertainen juttu. Uusi, käytetty, liisattu, sähkö, bensa vai hybridi? Vaihtoehtoja on joka lähtöön ja joka kukkarolle.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Osta auto! Näin valitset sopivan menopelin.

Auton osto ei ole yksinkertainen juttu. Uusi, käytetty, liisattu, sähkö, bensa vai hybridi? Vaihtoehtoja on joka lähtöön ja joka kukkarolle.
Teksti: Tarja Salo

Osta auto – mutta uusi vai käytetty? Lyhyesti: käytetty auto on kustannustehokkain. Uuden auton arvo laskee heti, kun sen ajaa kaupasta ulos.

Jos on rahaa jemmassa, voi ostaa uuden, mieleisensä ja haaveidensa auton. Uudella autolla ajaa pitkään. Auto on monelle myös tunneasia. Seniori ostaa loppuelämänsä auton, olkoonkin se vähän liian hieno, nopea tai kallis.

Kannattaa kuitenkin ostaa järkevä auto: ei liian iso, hieno, nopea, matala tai suurikulutuksinen. Omat tarpeet ja käyttö kannattaa aina ottaa huomioon.

Käytetty auto – myös Ruotsi ja Saksa ovat suosittuja ostomaita

Käytetty auto on sopivasti sisään ajettu. Kolmevuotias 60 000 kilometriä ajettu auto voi olla hyvä vaihtoehto. Voit huoletta ajella vielä 150 000 kilometriä, eli monta vuotta.

Käytetyn auton voi ostaa oman paikkakunnan autokauppiaalta, netistä tai vaikka naapurilta, mutta myös ulkomailta. Ruotsi ja Saksa ovat suosittuja ostomaita, niistä löytää vuoden pari ajettuja autoja sopuhintaan. Ruotsin kruunun kurssi on meille halpa.

Jos ostat auton ulkomailta, varmista, että kauppias on rehellinen. Jos myöhemmin tulee jotain säätöä, voit olla häneen yhteydessä. Tutki siis myyjän taustat, yritys on usein turvallisempi kuin yksityishenkilö. Auton tosin saa yksityiseltä myyjältä halvemmalla kuin liikkeestä.

Ruotsista ostettu auto on yleensä varusteltu samoin kuin meidän automme, Saksan autoissa ei välttämättä ole kaikkia meikäläisiä varusteita, kuten lämmittimiä.

Haaveilenko turhaan leasing-autosta?

Vaihtoehtoja nykyisin riittää: on uusia autoja, käytettyjä, omia, liisattuja. Valinnan tekeminen on vaikeaa, muttei mahdotonta.

Yksityis-leasing on ollut maailmalla suosittua jo pitkään. Meillä tämä kauppatapa on aika uusi.

Leasing tarkoittaa siis sitä, että et osta autoa, vaan saat auton käyttöösi ja maksat siitä tietyn, kiinteän summan kuukaudessa. Firma vastaa taloudellisesti autosta, ja riski auton arvon alenemisesta on firmalla eikä sinulla.

Pitkässä juoksussa maksat autosta tai siis sen käytöstä enemmän kuin jos ostat kerralla oman auton.

Leasing-auto on huoleton. Sovittuun hintaan kuuluu auton määräaikaishuolto, kahdet renkaat ja niiden vaihto ja muita mahdollisia asioita, joista sovitaan erikseen. Leasing-auton pito tulee lopulta vähän kalliimmaksi kuin oma auto, mutta leasing-autolla on puolensa: sen pito on helppoa ja huoletonta. Sinulta ei mene ylimääräisiä euroja, jos auton turbo vaihdetaan kolme kertaa!

Leasing-autoa huolletaan asiallisesti, eikä sinun maksettavaksesi tuputeta mitään ylimääräistä ja tarpeetonta. Leasing-autot voivat olla uusia tai sitten vähän käytettyjä eli vuoden verran sisään ajettuja.

Leasing-auto on varteenotettava vaihtoehto senioreille, joilla on muutakin tekemistä ja murhetta kuin huolehtia omasta autosta.

Mikä käyttövoima autoon kannattaa valita?

Vaatii harkintaa, millaisen auton ja käyttövoiman nykyisin valitsee. Sähköauto ostetaan useimmiten ideologisista syistä. Sähköautot ovat uutena kalliita, mutta hinnat laskevat vuosi vuodelta. Sähköautoja tulee koko ajan lisää, Suomessa on myynnissä jo yli 30 sähköautomallia.

Kun sähköauton lataa kotona, energiakustannus on paljon pienempi kuin bensalla, ehkä vain kolmasosa. Ajan kuluessa ero alkaa tuntua. Sähköautoissa on liikkuvia osia paljon vähemmän kuin polttomoottoriautoissa, joten huoltoväli voi olla esimerkiksi kaksi vuotta kilometrimäärästä riippumatta. Moottori on yksinkertainen, joten sitä ei varsinaisesti huolleta.

Suomessa sähkö on niin puhtaasti tuotettua, ettei sitä kannata murehtia.

Sähköauton käyttö on helpointa, jos asut omakotitalossa, jonka lataustolpasta auton voi ladata. Joissakin taloyhtiöissä on jo lataustolppia. Uusien pystyttäminen on kallista eivätkä kaikki talon asukkaat ole halukkaita siitä maksamaan.

Lataushybridi pitää ladata joka yö, joten oma latauspiste pitää olla. Julkisia latauspisteitä voi käyttää tilapäisesti ja pitkin matkaa. Tavallinen hybridi latailee jarrutuksissa ja tasakaasulla ajaessa. Kaikki energia mikä tulee akkuun, tulee polttoaineesta. Hybridi on hyvä valinta, jos taloyhtiössä ei pysty lataamaan.

Latausten maksaminen on aika hankalaa, koska on useita operaattoreita. Luottokortilla ei voi maksaa, vaan pitää olla useita applikaatioita. Mutta lataaminen sujuu, kunhan näkee vähän vaivaa. Täydellä latauksella ajaa jopa 400 kilometriä.

Lue myös: Polttomoottoriautojen taru ei ole vielä lähelläkään tiensä päätä – ”Pakkaskeleillä bensahybridiauton akku lupaa latinkia reilun 20 kilometrin matkaan”

Bensa vai diesel – vaikea sanoa?

Dieseleiden puhdistusjärjestelmät on saatu kuntoon, joten uuden dieselin päästöt ovat vähäiset. Pikkuautoihin ei tosin uusia puhdistusjärjestelmiä laiteta, tulee liian kalliiksi. Hiilidioksidipäästöjen kannalta bensiiniauto on huonoin valinta.

Jos päädyt sähköautoon tai hybridiin, tarkista voiko sillä vetää perävaunua ja saako siihen kattotelineen. Kaikkiin malleihin näitä Suomen oloissa tarvittavia juttua ei nimittäin saa.

Autoasioissa Tarja Salo kehottaa punnitsemaan eri vaihtoehtoja: ”Valinnan varaa on. Mutta se mikä sopii naapurille, ei välttämättä sovi itselle.”

Autoasioissa Tarja Salo kehottaa punnitsemaan eri vaihtoehtoja: ”Valinnan varaa on. Mutta se mikä sopii naapurille, ei välttämättä sovi itselle.” © Tommi Tuomi/Otavamedia © Tommi Tuomi/Otavamedia

Asiantuntijana tuottaja Jussa Nieminen Tekniikan Maailmasta.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Viva-lehdessä 3/21.

Lue myös: Nostalgiset kääpiöautot ovat Outi Svinhufvudin intohimo – Pieni auto, suuri ilo! 

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X