Polttomoottoriautojen taru ei ole vielä lähelläkään tiensä päätä – ”Pakkaskeleillä bensahybridiauton akku lupaa latinkia reilun 20 kilometrin matkaan”

Jaa artikkeliTilaa Seura
Päätoimittaja Erkki Meriluoto. Aiheena muutos
Päätoimittaja Erkki Meriluoto. © Tommi Tuomi/Otavamedia
”Hybridi kyllä hyödyntää sähköakkuja matkan aikana älykkäästi, mutta silti pääosa matkasta kulkee bensamoottorin turvin”, Erkki Meriluoto kirjoittaa.

Kerrankin tunnen olevani tuoreiden muotivirtausten mukana. Olen omistanut pistokkeesta ladattavan bensahybridiauton vuoden ajan. Ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi viime vuonna jo noin 18 prosenttiin (ladattavat hybridit 14 prosenttia ja täyssähköautot 4 prosenttia).

Kun sitten katson käytännön ajamistani tarkemmin, niin ei se enää pelkkää sähkön juhlaa olekaan. Pakkaskeleillä täyteen ladattu akku lupaa latinkia reilun 20 kilometrin matkan verran. Sillä pääsee juuri sopivasti päiväkodin kautta juna-asemalle – josta rautakylkikukko vie työpaikalle Helsingin Pasilaan – ja takaisin.

Näin koronavirusaikana tällainen päivittäinen ajaminen on vähentynyt huomattavasti. Töitä tehdään pitkälti etänä kotikonttorilta. Jos Pasilaan lähdetään kerran pari viikossa, niin sitten tekee mieli suhauttaakin jo koko matka kätevästi autolla. Silloin pitää ajaa isompaa tietä, ja kun vauhtia on yli 80 km/h, käynnistyy hyrysysyn bensiinimoottori sulavasti lennosta. Ajo ei ole enää sähköajoa, vaan samaa bensan polttamista kuin ennenkin.

Sama kuvio toistuu, kun viemme lapsia maalle mummolaan. Hybridi kyllä hyödyntää sähköakkuja matkan aikana älykkäästi, mutta silti pääosa matkasta kulkee bensamoottorin turvin.

Takaisinpäin lähdettäessä tilanne on vielä selvempi. Ei siellä vanhempien rivitalolla mitään latauspistettä ole. Tai on, jos ajaa auton asunnon eteen parkkiin ja vetää latausjohdon jatkoroikalla etuovesta sisään kylpyhuoneen maadoitettuun pistorasiaan asti. Talvipakkasilla kylmyys hiipii ovenraosta huoneistoon, eikä autoa edes saisi pitää rivitalon oven edessä latauksen vaatiman usean tunnin ajan.

Huvenneen lataustason vuoksi vauhti piti pudottaa viiteenkymppiin.

Kuinka kauan polttomoottoriautoilla vielä ajetaan?

Täyssähköautoilu onnistuu Suomessa jo hyvin kauemmaksikin kotoa, jos akkujen kapasiteetti riittää usean sadan kilometrin verran. Pidemmällä matkalla se vaatii ennakkosuunnittelun latauksista ja polttomoottoriautoa pidemmän matka-ajan. Tekniikan Maailma testasi ajaa täyssähköisellä Teslalla 24 tunnissa Helsingistä Saariselälle. Nukkumistauon kera se ei onnistunut. Lopussa huvenneen lataustason vuoksi vauhti piti pudottaa isolla tiellä viiteenkymppiin.

Käytäntö näyttää, että polttomoottoriautoilla ajetaan Suomessa vielä pitkään. Kaikilla ei ole varaa minkäänlaiseen autonvaihtoon. Ja vaihtajilla autosta löytyy entistä useammin sekä sähkö- että polttomoottori.

Lue myös: Nostalgiset kääpiöautot ovat Outi Svinhufvudin intohimo – Pieni auto, suuri ilo! 

Outin mukaan kääpiöautot tuottavat iloa paitsi omistajalleen myös vastaan­tulijoille.

Outin mukaan kääpiöautot tuottavat iloa paitsi omistajalleen myös vastaan­tulijoille. © Pekka Nieminen/Otavamedia

X