Voi ei, kuka pimensi kämppäsi? Näin sähkösopimuksesi voi karata uudelle laskuttajalle

Jaa kaverilleTilaa Seura
Sähkönjakelu siirtyi eri yhtiölle
© istockphoto
Tätä ei haluaisi kokea: sähköt katkeavat kotoa kesken päivän. Syynä oli asukkaan tietämättä vaihtunut sähkösopimus, jonka selvittely tulikin sitten kalliiksi.

Syyskuisena päivänä vantaalaisessa kerrostalossa ihmeteltiin sähköjen katoamista ja valojen pimenemistä. Pistorasioista ei enää tullut virtaa.

Pienen selvittelyn jälkeen ihmetys oli vielä suurempi: pitkäaikainen asiakkuus Helenissä eli Helsingin Energiassa oli päättynyt jo vuodenvaihteessa. Sähkönjakelu oli tuolloin siirtynyt eri yhtiölle, Kotimaan Energialle.

Asukkaan mukaan hänelle ei ollut tullut vaihdosta minkäänlaista tietoa, mutta uuden sähköyhtiön mielestä lasku oli rästissä. Sähköt saisi takaisin, kun rästit ja 300 euron katkaisumaksu olisi hoidettu.

Seuran tietojen mukaan Kotimaan Energialla on aiemminkin ollut samankaltaisia tapauksia, joissa kuluttajilla on eri näkemys sähköyhtiön vaihtumisesta.

”Mahtava tarjous! Uusi sähkösopimus!” Liiankin tuttu kuvio?

Pienten sähköyhtiöiden etujärjestö Paikallisvoima on varoitellut alalla käytettävistä erikoisista myyntitavoista.

Puhelinmyyjät soittavat asiakkaille ja antavat ymmärtää edustavansa asiakkaan nykyistä sähköyhtiötä, esimerkiksi Helsingin Energiaa.

Asiakkaalta voidaan kysyä, haluaisiko hän uuden sähkötarjouksen, ja hän luultavasti suostuu tajuamatta että kyse oli kokonaan uuden yhtiön myyntityöstä.

Sopimus voi tulla voimaan paljon myöhemmin, jopa 12 kuukauden kuluttua.

”Valitettavasti voisi sanoa, että tietoon tulevat tapaukset ovat jäävuoren huippu. Vuosittain tällaisia saadaan kuulla median kautta tai muuten kymmenistä satoihin”, kertoo Paikallisvoiman edunvalvontapäällikkö Jari Nykänen.

Kotimaan Energia ei suinkaan ole ainoa tällaisesta moitittu toimija, vain yksi suurimmista.

”Viime ja toissa vuonna energia-alalta oli tullut lukuisia kuluttajavalituksia, ja niistä suuri osa koski Kotimaan Energiaa”, Nykänen paljastaa.

sähkösopimus

Etä- ja puhelinmyynnissä sähkösopimuksenkin saa purkaa vapaasti kahden viikon ajan. istockphoto

Myös Helen varoitti puhelinhuijauksista

Yhtiön toimintaa ovat arvostelleet myös muut energiayhtiöt. Helsingin Energia on julkaissut jo vuonna 2017 omilla verkkosivuillaan varoituksen, jossa varoitetaan puhelinhuijauksista ja mainitaan nimeltä Kotimaan Energia.

Tänä vuonna Helen ei ole nimennyt kyseenalaisesti toimivia kilpailijoita – koska sellaisia on paljon.

”Valitettavasti tällainen piirre on olemassa edelleenkin sähkömarkkinassa. Helen myy sähköä koko Suomeen ja on totta, että ajoittain saamme omilta huolestuneilta asiakkailtamme yhteydenottoja, joissa asiakas kokee tulleensa harhaanjohdetuksi”, Helenin myynti- ja asiakaspalvelun johtaja Marko Riipinen kertoo.

Helen on tiettävästi kertonut yhtiöille suoraan mielipiteensä hyvistä markkinointitavoista.

”Vain harvojen yritysten kanssa on tarvinnut käydä tällaisia keskusteluja.

Hyvämaineisten ja tunnettujen energiayritysten myyntikohtaamisista ei ole ollut epäselvyyksiä”, Riipinen muotoilee.

Suomen sähkönmyyjät

Vaikka isot jätit ovat ostaneet maakuntien voimayhtiöitä, Suomessa on edelleen noin 70 sähkönmyyjäfirmaa. Eija Kontio / Lehtikuva

Vahinkosopimuksia ei ole

Kotimaan Energia vakuuttaa, ettei sähkösopimuksia tehdä tai vaihdeta vahingossa.

Kotimaan Energian liiketoimintajohtaja Tuomas Oksanen ei tunne Seuran esimerkkitapausta.

”Esimerkiksi puhelinmyyjämme vahvistavat sähkösopimuksen kuluttajaviranomaisen hyväksymällä äänikuitilla. Eli vahingossa ei sopimuksia pääse syntymään”, hän vakuuttaa. Hän ei osaa sanoa, miksi asiakasta ei tavoitettu ennen sopimuksen voimaantuloa eikä sähköjen katkaisemista.

”Katkaisuun päädytään vain poikkeustilanteissa, mikäli asiakas ei useista muistutuksista huolimatta maksa laskuaan. Sähköjä emme katkaise siitäkään huolimatta ilman, että yritämme tavoittaa asiakasta useassa eri kanavassa etukäteen.”

Oksanen korostaa, ettei Kotimaan Energia ole enää tänä vuonna ollut kuluttajaviranomaisten valitustilastojen kärjessä.

”Emme saa eniten valituksia omaan tai muihin toimialoihin verrattuna.”

”Mikäli toiminnassamme on tapahtunut virhe, pahoittelen tätä.”

Monta vaihtoyritystä

Esimerkkitapauksessamme selvisi, että asiakas oli ottanut aikoinaan uuden sähkötarjouksen vastaan katumyynnissä.

Hän luuli kuitenkin tarjouksen purkautuneen, koska yhtiön vaihto ei ollut tuolloin mennyt läpi.

Oma sähköntarjoaja Helen torjui vaihtopyynnön ajankohdan perusteella. Helenillä oli asiakkaan kanssa määräaikainen sopimus, jota ei juuri silloin voinut katkaista. Asiakas luuli, että asia oli sillä selvä ja homma päättyi tähän.

Silti yllättäen sopimus oli puolen vuoden kuluttua vaihtunut tälle uudelle sähköyhtiölle, eikä asiakas saanut vaihdosta mitään ilmoitusta.

Energiaviraston mukaan tämä on mahdollista.

Alkuperäinen sähkönmyyjä suojelee asiakkaan yksityisyyttä, eikä kerro vaihtoa yrittävälle yhtiölle kauanko asiakkaalla on sopimusta jäljellä, tai milloin vanhan sopimuksen voisi purkaa.

Siksi myyjät jatkavat yrittämistä. Asiakas ei välttämättä tiedä, että vaihtoprosessi jatkuukin.

”Osa myyjistä kokeilee tietyn ajan kuluttua uudelleen, onnistuisiko vaihto nyt”, viraston markkinat-ryhmän johtaja Antti Paananen kertoo.

Vaihtoyrityksiä voi tehdä lähes vuoden ajan, ihan laillisesti.

Sopimus voi astua voimaan jopa kaksitoista kuukautta vaihtotarjoukseen suostumisesta.

Säshkösopimuksen vaihto

Sähkösopimuksen vaihto voi tulla voimaan vaikka 12 kuukautta tarjouksen hyväksymisen jälkeen. Tästä pitäisi silti ilmoittaa. Ismo Pekkarinen / Lehtikuva

Sähkösopimuksen myynti

1. Sähkösopimuksia myydään esimerkiksi puhelinmyyntinä, katu- ja kojumyyntinä muun muassa ostoskeskusten käytävillä. Kojumyynti rinnastetaan kivijalkakaupassa asioimiseen.

2. Puhelimessa myydyn sopimuksen voi purkaa 14 päivän aikana.

3. Naamakkain tehdyn myyntisopimuksen purkuaika riippuu teoriassa siitä, lähestyikö asiakas myyjää itse vai tarttuiko myyjä hihaan.

Jos myyjä teki aloitteen, peruutusaikaa on 30 päivää, muuten ei lainkaan.

4. Puhelinmyynnissä myyjä tallentaa puhelut kuluttajansuojalain mukaisesti. Ostotapahtumasta jää näin todiste. Katumyynnistä todisteen voi tehdä itse, tallentamalla myyntitilanne vaikka oman kännykän muistiin. Jokaisella ihmisellä on oikeus äänittää omat keskustelunsa.

5. Kun saat uudesta sähkösopimuksesta tilausvahvistuksen sähköpostiisi, siihen pitää reagoida 14 vuorokauden kuluessa mikäli aiot perua sen. Muuten sähköyhtiöllä on oikeus panna sopimus voimaan ilmoittamanaan aikana.

Lue myös: Voisinko asua ilman sähköverkkoa?

X