Onko järkeä avata ruokakauppaan kassa, jonka palvelu on hidasta? Tätä miettii kauppias Kupittaalla

Jaa artikkeliLähetä vinkki
hidas kassa helpottaa vanhuksia
Hidas kassa on ruokakaupassa paikka, jossa ei tarvitse kiirehtiä- © iStock
On ihmisiä, jotka kokevat kiireen kassalla ahdistavaksi. Heitä voisi auttaa, jos hidas kassa -palvelu yleistyisi ruokakaupoissa.

K-Citymarket Kupittaan kauppias Hannu Aaltonen on muuttanut mielensä. Kun Espoossa sijaitsevan Ison Omenan Citymarketissa avattiin Elä hättäile -kassa, jossa asiakas saa maksaa niin hitaasti kuin haluaa ja jutustella myyjän kanssa, Aaltonen ei ymmärtänyt, mitä järkeä hankkeessa oli.

”Soitin Toni Pokelalle (Ison Omenan Citymarketin kauppiaalle), että meidän ainoa tavoite on saada mahdollisimman nopeita kassoja”, Hannu Aaltonen muistelee naureskellen.

Siitä on noin 12 vuotta. Maailma ei ole entisensä, Aaltonen tuumaa.

”Ihmisillä on nykyisin kaikenlaisia ongelmia, emmekä enää puhu toisillemme. Kaupat ovat kuitenkin vielä kuin entisajan toreja, joissa voi tavata ihmisiä. Monelle ruokakaupan kassa saattaa olla päivän ainoa kontakti”, kauppias tuumaa.

Hidas kassa on käytössä Hollannissakin

Niinpä Hannu altonen on alkanut pohdiskella, pitäisikö Kupittaan Citymarkettiin perustaa hidas kassa.

Hitaita kassoja on käytössä muuallakin. Esimerkiksi Hollannissa kauppaketju Jumbo on perustanut vuodesta 2019 lähtien hitaita kassoja noin 200 myymälään. Kimmoke yhtiön mukaan oli alkaa palvella yksinäisiä vanhuksia.

Vielä Aaltonen ei ole tehnyt päätöstä.

”Mietimme vielä, olisiko tällaiselle kassalle tarvetta meidän asiakaskunnassamme.”

Lue myös: Reportaasi: Matti Sallinen ajoi kauppa-autoa 83-vuotiaaksi: ”80-luvulle saakka meitä oli Liperissäkin jopa kolme kauppa-autoyrittäjää”

Hidas kassa palvelee jo Espoossa

Ison Omenan K-Citymarketin kauppias Toni Pokela vastaa puhelimeen New Yorkista. Hän on siellä haistelemassa kaupan uusia tuulia NRF-messuilla.

Hän kertoo, että aikoinaan hidas kassa, nimeltään Elä hättäile -kassa perustettiin kehitysvammaisille, koska he kokivat maksamistilanteen jännittävänä ja heille tuli helposti tunne, että joku hengittää niskaan. Kauppias halusi kassan, jossa asiakas saisi asioida itselleen sopivassa tahdissa.

”Mutta pian huomasimme, että myös vanhukset sekä lapsiperheet innostuivat hitaasta kassasta. Monet huomasivat, että oli mukavaa asioida kassalla, kun ei tarvitse hosua.”

Myyjiä tarvitaan kassoilla tulevaisuudessakin

Hitaat kassat ovat harvinainen poikkeus. Suurin osa asiakkaista haluaa suoriutua kassoilta mahdollisimman nopeasti. Moneen kauppaan on tullut myös itsepalvelukassoja.

Hannu Aaltonen näkee niiden osuuden toistaiseksi aika pienenä.

”Kahdessa kaupassani niiden osuus kassapalveluista on noin 12–24 prosenttia.”

Uudenlaisia kassapalveluja kehitellään koko ajan maailmalla.

Maailmalla on kassoja, joissa tavarat pistetään tunnelin läpi ja kone hoitaa kaiken. Teknologia kehittyy huimaa vauhtia.

Toni Pokela uskoo, että ihminen kassoilla ei tule katoamaan kokonaan.

”Suomessa alkoholimyynti vaatii valvontaa. Mutta uskon, että muutenkin tarvitaan ihmisiä kassoilla. He ottavat vastaan myönteisen ja kielteisen palautteen. Kassa on kaupan viimeinen käyntikortti.”

X