Britannian sokeeraavalle EU-eropäätökselle on tarjottu selitykseksi sosiaalista mediaa.
Teksti: Juha Kauppinen

Britannian sokeeraavalle EU-eropäätökselle on tarjottu selitykseksi sosiaalista mediaa: ihmiset uskoivat somessa kiertäviin lupauksiin eron väitetyistä hyödyistä, jättivät perinteisen median varoittelevat uutiset lukematta ja päätyivät äänestämään eroa. Selitys voi olla liian yksinkertainen. Britannian perinteinen media ei ole osaton kansan EU-kriittisyyteen.

 

Britanniassa mediailmatilaa hallitsee keltainen lehdistö. Paperilehdistä eniten luettiin viime vuonna The Sunia (12,6 miljoonaa lukijaa) ja Daily Mailia (10,6). Sitä vastoin laatulehdistä The Timesia luki vain 4,9 ja The Guardiania 3,6 miljoonaa lukijaa.

 

Kun tähän lisätään nettisivujen luvut, ykköseksi kipuaa konservatiiviseksi, nationalistiseksi ja populistiseksi luonnehdittu Daily Mail 33:lla miljoonalla lukijalla. The Sunilla netin ja printin yhteenlaskettu lukijamäärä oli 25 miljoonaa. The Guardian ja The Times jäivät 19:ään ja kahdeksaan miljoonaan.

 

Britanniassa keltainen lehdistö on jo vuosia kerännyt lukijoita nimenomaan EU:ta aggressiivisesti kritisoivilla lööpeillä – se on siis hyötynyt kansan syvien rivien hyvin tunnetusta EU-vastaisuudesta, mutta myös ylläpitänyt sitä.

 

Voi siis olla, että britit eivät lukeneet lehtiään, vaan kierrättivät somessa ties mistä bongaamiaan vääriä EU-hokemia. Mutta ehkä vielä todennäköisempi on selitys, jonka mukaan britit ovat aina olleet EU-kriittisiä ja tätä kriittisyyttä ovat määrätietoisesti pitäneet yllä tai kasvattaneet suosituimmat sanomalehdet.

 

Suomessa tilanne on erilainen. Meillä paperilla painetuista lehdistä ylivoimaisesti suosituin on uskottavaan ja tasapuoliseen raportointiin pyrkivä Helsingin Sanomat 676 tuhannella lukijalla. Sen lisäksi Suomessa on tietysti useita niin ikään laatulehtinä pidettyjä maakuntalehtiä, joiden paperiversioilla on median murroksesta huolimatta vielä yli 100 000 lukijaa.

 

Vaikka keltaisen lehdistön Ilta-Sanomat ja Iltalehti ovat meillä ensimmäisinä puhkaisseet netin ja printtilehden yhteenlasketun kahden miljoonan lukijan maagisen rajan (jonka alle Hesari on toistaiseksi karvan verran jäänyt), meillä keltainen lehdistö on jotain muuta kuin Britanniassa. Niiden tärkein leipäpuu ei ole EU-lietsonta (meillä iltapäivälehdet kirnuavat mieluummin Venäjän-uhalla).

 

Toki iltapäivälehdet ovat kirjoittaneet kärkevästi Kreikan rahoittamisesta ja muista aroista eurooppalaisaiheista, mutta kaikkein ärhäkin EU-kriittisyys on toistaiseksi pysynyt meillä marginaalissa.

 

Siksi ei ole yllätys, että suomalaiset äänestivät äskettäisessä mielipidemittauksessa jyrkästi EU-eroa vastaan. Eikä se, että kyselyn teetti ja tiedon uutisoi Iltalehti.

X