Teksti: Koikkalainen

Viikonvaihteen lehti-ilmoitus kertoi, että Kittilän kunnassa on avoinna kunnanjohtajan pesti.

Kittilässä suksi tunnetusti luistaa. Siellä on myös kultakaivos ja kansainvälinen lentokenttä, mutta kunnalliselämässä tökkii. Veikkaako Koikkalainen oikein arvioidessaan, että tuuliseen paikkaan ei ole hakeutumassa kovin monta hakijaa?

Lapin mies Paavo Väyrynen taas ei tunnu tietävän, mihin puolueeseen hän kuuluu. Ja kun ei tiedä, on varmempi, että on jäsen mahdollisimman monessa. Siinä voi sitten varmistella, mihin kannattaa kuulua ja mihin ei. Puntaroida voi sitäkin, mitä muuta haluaa, jatkaa europarlamentaarikkona tai palata eduskuntaan.

Koikkalaisella on kaino ehdotus. Rupea, Paavo, ihan reilusti eläkeläiseksi. Aktiviteetteja riittää.

Ei eläkeläisen osa helppo ole. Moni luulee, että sitten ongelmat ovat ohi ja eläkepäivillä alkaa rikkumaton rauha ja autuus. Mutkattomia eivät ole nekään. Valinnan vaihtoehtoja on kuitenkin enemmän. Tärkein niistä on se, ettei halutessaan tarvitse tehdä mitään, mutta jonkinlainen säännöllinen tulotaso on silti turvattu.

Rahantulo tietysti vaihtelee. Monen elämä on ainaista sinnittelyä, olivat he sitten töissä tai eläkkeellä.

Aika kuluu kuin huomaamatta. Siitäkin on jo seitsemän vuotta, kun juuri näitä vuodenaikoja Turusta lähti maailmalle silloisella STX:n telakalla rakennettu jättiristeilijä Allure of the Seas. Vuotta aiemmin oli valmistunut sen sisaralus Oasis of the Seas. Molemmat olivat lujaa suomalaista tekoa ja aikansa suurimpia risteilyaluksia. Hinnoiksi mainittiin julkisuudessa 900 miljoonaa–miljardi euroa.

Alukset seilaavat nyt Karibianmerellä ja kuljettavat pääasiassa amerikkalaisia turisteja. Rakennustelakan Turun telakan nimi ja omistaja ovat vaihtuneet. Saksalaiseen perheyhtiöön kuuluvalla Meyer Turulla menee lujaa, ja lujaa on mennyt onneksi risteilyaluksillakin. Summat ovat liikesalaisuuksia, mutta tuollaisia jättiostoksia ei tehdä puhtaasti vain ostajan rahoilla. Ison osan kaupparahoista takasivat suomalaiset veronmaksajat. Tällä haavaa maksuista on jo suoritettu jonkinlainen siivu, mutta edelleenkin takauksia riittää. Jättialuksia ei makseta vuodessa eikä parissa.

2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä syntyi komeita laivoja, mutta silti se oli suomalaisen telakkateollisuuden kriisiaikaa. Jotkut ounastelivat jopa sen loppua Ruotsin malliin. Kriisistä selvittiin, ja nyt telakoilla on töitä niin paljon, että ammattitaitoisista tekijöistä on pulaa. Heitä etsitään kissojen ja koirien kanssa. Vanhoja tilauksia toteutetaan ja uusia on tulossa. Toivoa sopii, että risteileviä asiakkaita myös riittää. Heidän tarpeistaan tämä iso sirkus loppujen lopuksi pyörii.

Kun Koikkalainen sunnuntaina kurkkasi Marine Trafficista, missä Allure of the Seas luuraa, niin se liikkui Floridassa Fort Lauderdalen lähettyvillä ja oli suuntaamassa kohti Miamia. Perässä liehuu Bahaman lippu.

Elämä jatkuu. Laivoja romutetaan, laivoja syntyy. Asiat muuttuvat, halusit tai et. Noin 300 000 vauvan syntymäpaikka Kätilöopisto on menneisyyttä. Entäs sitten Linnanmäki? Kuuluisa Vekkula suljettiin lopullisesti viikonloppuna. Takana on 56 vuoden historia.

Kuulostaa hokemalta, mutta totta se on. Mikään muu ei ole pysyvää kuin muutos.

X