Polka, Honey, Salsa vai Rumba – Onko mansikkalajikkeiden terveellisyydessä eroa?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Mansikat
© COLOURBOX
Onko mansikasta laihdutusruoaksi? Onko eri mansikkalajikkeiden terveellisyydessä eroa? Ravitsemusterapeutti Marja Ruuti vastaa.

Mitä muuta hyvää mansikassa on kuin maku?

Mansikassa on paljon kuituja, jotka tekevät hyvää suolistolle. Mansikassa on myös C-vitamiinia, kaliumia ja karotenoideja. Karotenoidit toimivat antioksidantteina, eli ne puolustavat ja puhdistavat elimistöä.

Mansikassa on myös vesiliukoista B-vitamiinia folaattia, jota suomalaiset saavat tutkimusten mukaan liian vähän.

Laihduttaako mansikka?

Ei. Mansikalla on voimakas diureettinen vaikutus, eli se poistaa nesteitä kehosta. Vaikka paino voi näin pudota, ei kehon rasva kuitenkaan vähene.

Painonhallinnan tukena mansikkaa voi toki käyttää. Mansikassa on yli 90 prosenttia vettä, joten kylläisyyden tunne tulee nopeasti. Mansikka myös tukahduttaa makeannälän terveellisemmin kuin vaikkapa jäätelö.

Vaikka mansikka maistuu hyvin makealta, ei siinä ole kuitenkaan paljon sokeria – vain seitsemän grammaa sataa grammaa kohti.

Mistä mansikan kaunis väri tulee?

Mansikan punainen väri tulee antosyaanista. Antosyaani kuuluu flavonoideihin, joilla arvellaan olevan erilaisia terveyshyötyjä.

Flavonoideja on kaikissa kasviksissa ja marjoissa. Niiden on tutkimuksissa todettu muun muassa pienentävän aivoinfarktin ja sydänkuolemien riskiä.

Onko eri lajikkeiden terveellisyydessä eroa?

Tällaista tutkimustietoa ei ole. Toki eroja on muun muassa siinä, mitkä lajit sopivat parhaiten syötäväksi sellaisenaan ja mikä lajike sopii pakastettavaksi.

Esimerkiksi kesän ensimmäisenä kypsyvä mansikka Honey on paras sellaisenaan, ja Suomen suosituin mansikka Polka sopii hyvin hillo- ja pakastemarjaksi.

X