Viekö painopeitto unettoman höyhensaarille nopeammin? Näin unitutkija arvioi uuden keksinnön hyödyt

Jaa kaverilleTilaa Seura
Painopeitto voi auttaa nukahtamaan.
© iStock
Painopeiton väitetään parantavan unen laatua ja helpottavan nukahtamista. Monella käyttäjällä onkin positiivisia kokemuksia trendituotteesta.

Peiton paino tuo keholle kevyen ja miellyttävän painon tunteen, mistä rauhaton nukkuja saattaa hyötyä.

Unitutkija Timo Partosen mukaan nukahtamisvaikeuden taustalla on usein ylivireys. Mielessä saattaa pyöriä stressaavia ajatuksia, mikä johtaa siihen, että myös liikehtii levottomasti ja tuntee itsensä rauhattomaksi.

Painopeitto luo käyttäjänsä ympärille ikään kuin kapalon.

”Kun käyttäytymistä muutetaan tällä tavalla, ettei pääse liikkumaan niin rauhattomasti ja levottomasti vuoteessa, vaikutus saattaa olla rauhoittava ja rentouttava”, THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen arvioi.

Painopeittojen hyödyistä ei ole kiistatonta tutkimustietoa

Vaikka Partonen on kuullut painopeittojen vaikutuksista, hän ei ole kohdannut tutkittua tietoa niistä.

”Vaikea sanoa, kun en ole nähnyt asiasta mitattua tietoa, että monellako minuutilla nopeammin unen päästä saisi kiinni ja miten paljon kauemmin pysyisi unessa, jotta uni ei olisi niin katkonaista yön aikana”, Partonen pohtii.

Peittojen myyntitietojen mukaan tutkimukset puoltaisivat sitä, että painopeitto voisi pidentää syvän unen määrää nukkuessa.

”Todennäköisesti taustalla on jonkinlaista käyttäjäkokemusta tai vastaavaa, mutta tieteellisiä julkaisuja en ole siitä nähnyt. Tiedän, että Ruotsissa niistä on kovasti innostuttu.”

”Aikuisten peitto voi olla liian raskas lapsille”

Vaikka hyödyt eivät olisi täysin kiistattomat, Timo Partonen ei usko, että painopeitoista voisi olla terveydellistä haittaa.

Käyttäjän pituus ja paino on kuitenkin huomioitava.

Peiton painon tulisi vastata 10-15 prosenttia nukkujan painosta.

”Aikuisten peitto voi olla aivan liian raskas pienikokoisille lapsille.”

Peiton painoa lisäävät yleensä silikonipelletit tai lasihelmet. Osa peitoista kestää normaalia konepesua, mutta jotkut olisi syytä pestä käsin.

Helpotus nukahtamiseen on usein vain väliaikainen

Uneton voi yrittää helpottaa nukahtamistaan myös erilaisilla rentoutumisharjoitteilla ja iltarutiineilla.

Myös säännöllinen nukkumaanmenoaika auttaa hyvien yöunien saamisessa, samoin stressin käsittely ennen nukkumaanmenoa.

Timo Partosen mukaan on hyvin yksilöllistä, mikä rentouttaa. Toimivia keinoja voivat olla muun muassa päästä varpaisiin etenevät lihasrentoutusharjoitteet, jooga tai musiikin kuuntelu.

”Niistä voi olla lyhytaikaisesti hyötyä, mutta usein teho katoaa. Tietysti on aina mahdollista vaihtaa toiseen rentoutumiskeinoon, jos yksi muuttuu tehottomaksi.”

Partonen epäilee, että painopeiton teho voi olla yhtä väliaikainen.

Varmin apu pitkäkestoiseen unettomuuteen löytyy unettomuuteen suunnatusta kognitiivisesta käyttäytymisterapiasta.

X