Katso herkkuja – nälkä lähtee! Tämä tuore tutkimus on ihan arkijärjen vastainen

Tuore tanskalaistutkimus on arkikokemuksen vastainen, mutta ehkäpä totta.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Vi­laus – kuten mainoskatkolla – ei vaimenna nälkää, mutta pitkä ja tiivis tuijotus voi niin tehdä.

Tuore tanskalaistutkimus on arkikokemuksen vastainen, mutta ehkäpä totta.
Teksti: Jani Kaaro

Kun televisio-ohjelman mainostauolla vilahtaa herkkuja – hampurilainen, suklaapatukka tai uusi vanukas, moni tuntee vatsassaan tutun kouraisun: pikku nälkä!

Ei ihme, sillä näinhän oletamme mainosten toimivan.

Tätä taustaa vasten tuore tanskalaistutkimus tuntuu olevan täysin arkijärjen vastainen. Sen mukaan herkkujen katseleminen voikin vaimentaa herkutteluhaluja. Salaisuus voi olla siinä, kuinka ­kauan ja intensiivisesti mieliteon kohdetta katsellaan. Vi­laus – kuten mainoskatkolla – ei vaimenna nälkää, mutta pitkä ja tiivis tuijotus voi niin tehdä.

Suklaarakeilla testattu

Aarhusin yliopiston tutkijat selvittivät kuvien katsomisen vaikutusta nälän tunteeseen. Tutkimusaihe voi kuulostaa hassulta mutta on tutkijoiden mukaan relevantti, sillä ihmiset altistuvat sosiaalisen me­dian kautta valtavalle ruokakuvatulvalle. Ei kuitenkaan ole tiedetty, stimuloiko kuvatulva ruokahalua tai onko sillä mitään vaikutusta.

Tutkimuksessa vapaaehtoiset katsoivat kuvaa yhdestä M&M -suklaarakeesta lautasella. Ensimmäinen ryhmä katsoi kuvaa kolme kertaa, toinen ryhmä 30 kertaa. Tämän jälkeen he saivat valita, kuinka monta suklaaraetta he ha­luaisivat syödä. Ryhmien välillä oli säännönmukainen ero: vapaaehtoiset, jotka olivat katsoneet kuvaa 30 kertaa, tunsivat herkunnälkänsä pienemmäksi ja valitsivat vähemmän suklaarakeita kuin vain kolme kertaa kuvaa katsoneet. Tutkimus toistettiin muillakin herkuilla, samoin tuloksin.

Tutkijoiden mukaan ilmiöllä on selityksensä tavassa, jolla aivot toimivat kuvia katsoessa. Kun kuvittelemme, että syömme omenaa, aivoissa aktivoituvat samat alueet, jotka aktivoituvat syödessämme oikeaakin omenaa. Näin pelkkä mielikuvitus voi nirhaista pikkunälästä pahimman tarpeen pois.

Tietoa voi tutkijoiden mukaan hyödyntää painonhallinnassa. Kun pizzannälkä yllättää, voi vain kirjoittaa ”pizza” Googlen kuvahakuun ja katsella satoja kuvia pizzoista. Kun on aikansa tuijotellut kuvia, voi olla, että pahin nälkä onkin mennyt ohi.

Lue myös: Totta vai tarua: Riittääkö pelkkä itsekuri riippuvuuden kukistamiseen?

Riippuvuus eli addiktio on pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila.

Riippuvuus eli addiktio on pakonomainen tarve harjoittaa jotakin toimintoa tai kokea tietynlainen tunnetila. © iStock

Lue myös: Tutkijat vetoavat: ”Kaikkea kosketusta lepakoiden kanssa tulee välttää” − Lepakoissa piilee suuri pandemian uhka 

Lepakot on jätettävä rauhaan, tutkijat sanovat.

Lepakot on jätettävä rauhaan, tutkijat sanovat. © Clement Kolopp/WCS

X