Ärtyvän suolen oireyhtymä saa vatsan temppuilemaan – Näin elämänmuutos voi vaikuttaa oireiluun

Jaa artikkeli
"Pelkkä kuitulisä usein lisää ilman kertymistä ja kipuja." © istock
67-vuotias sairaanhoitaja Raakel on kärsinyt koko aikuisiän sekatyyppisistä ärtyneen suolen oireyhtymän eli IBS:n oireista. Eläkkeelle jäämisen jälkeen ripulioireilu väheni, mutta ummetusjaksot pahenivat.

Raakelin vatsa on kipeä, turpoilee ja toimii pahimmillaan vain kahden päivän välein. Näin kysymyksiin vastaa ärtyvän suolen oireyhtymään perehtynyt laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen.

1. Milloin vatsaoireiden vuoksi on syytä varata aika lääkärille?

Kun ärtyvän suolen oirekuva muuttuu äkillisesti, on aina hyvä tarkastaa, ettei kyse ole jostakin muusta. Ravitsemusterapeuttina passitan nuorempiakin usein lääkärin vastaanotolle lisäselvittelyihin, jos vatsan oireilussa tapahtuu äkkinäisiä muutoksia tai ilmaantuu aivan uudenlaisia oireita.

Suolistosyöpien riski alkaa merkittävästi kohota kuudestakympistä ylöspäin, ja tämä on hyvä pitää mielessä, jos vatsan toiminnassa alkaa olla jotakin kummallista. Vakavat vaihtoehdot on aina hyvä sulkea pois.

Lue myös: Mikä ihme suomalaisten suolistoa oikein vaivaa? Listasimme 7 syytä suolisto-ongelmiin – näin IBD-sairauksia, keliakiaa, suolistosyöpää ja ärtyvän suolen oireyhtymää hoidetaan

2. Voiko oireilu johtua siitä, että jäin eläkkeelle?

Eläkkeellä elämänmeno, syömisen ja elämän rytmit sekä ruokavalion kokonaisuus muuttuvat useimmilla ihmisillä, ja on hienoa, että olet tästä tietoinen. Osalla IBS-oireilu helpottaa, kun työstressi ja kiire jäävät pois.

Nykyeläkeläiset ovat onneksi aktiivista ja tiedostavaa väkeä eivätkä kituuta kahvilla ja pullalla päiväkausia. Työpaikkaruokalan lounaatkin vaihdetaan mahdollisuuksien salliessa johonkin lounasravintolaan, jossa kasviksia tulee syötyä entiseen tapaan.

Olet varmasti kerryttänyt sairaanhoitajan työssä paljon arkiaskelia, ja liikunta on saattanut eläkkeelle jäämisen myötä vähentyä huomaamatta – riittävään arkiliikuntaan kannattaa varmasti kiinnittää aktiivista huomiota.

Ummetus ja eläke eivät kuitenkaan ole mikään automaattinen kombo, vaan syytä oireiluun kannattaa kartoittaa yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti. Usein vatsaoireiden syiden selvittely on melkoista salapoliisityötä, jossa on huomioitava koko elintapojen kokonaisuus.

3. Minulle aloitettiin verenpaineen hoitoon kalsiumsalpaaja. Eikös sekin ummeta?

Jotkin lääkkeet voivat vaikuttaa vatsan toimintaan, ja kalsiumsalpaajat voivat joillakin lisätä ummetusta. Sinun tapauksessasi ummetus on kuitenkin aika voimakasta, enkä usko, että lääkitys voisi selittää oireilua ihan kokonaan.

Joissakin tapauksissa lääkelista on hyvä käydä läpi myös vatsanäkökulmasta hoitavan lääkärin kanssa – esimerkiksi osa kipulääkkeistä voi lisätä ummetusta todella merkittävästi, ja se on tärkeää huomioida.

Verenpainelääkitystä ei kuitenkaan missään nimessä kannata pienentää tai lopettaa ummetuksen takia oma-aloitteisesti – ummetuksen hoitoon on muita keinoja, vaikka lääkitys siihen osin vaikuttaisikin. Ensisijaisen tärkeää onkin selvittää, mitä ruokavaliollesi kuuluu.

4. Olen yrittänyt rauhoittaa mahan kipuilua jättämällä viljat pois – mikä vaikutus ruokavaliolla voi olla?

On todennäköistä, että ruokavaliomuutoksesi selittää hiljattain ilmaantunutta ummetusoiretta. Kun vähennät hiilihydraattien lähteitä, kuidunsaanti vähenee ja ulosteen massa pienenee. Vaikka söisit paljon kasviksia, ne eivät yksistään riitä täyttämään kuidun tarvetta.

Täysjyväviljan lisääminen ruokavalioon voisikin helpottaa oireitasi. Jos tuntuu, että ruis tai vehnä turvottaa, on paljon muitakin hyviä vaihtoehtoja. Kaura, tattari, kvinoa ja hirssi sopivat yleensä hyvin myös IBS-oireisen ruokavalioon. Ruokavalio kannattaa tehdä ammattilaisen kanssa yhdessä räätälöiden.

Lue myös: Gluteeniton ruokavalio helpotti pitkään jatkuneita ärtyneen vatsan oireita: ”Kerran lääkäri sanoi, että jospa minä vain ”luulen” vatsani olevan kipeä”

5. Ei minulla kuidun puutetta ole. Syön psylliumia ja vehnäleseitä ison annoksen päivittäin.

Suosittelen, että laitat ne nyt tauolle. Pelkkä kuidun lisääminen ei yleensä auta ummetusoireiluun. Syödyn ruoan kuituja ei voi kompensoida valmisteilla.

Kuituvalmisteita nautitaan enimmilläänkin vain lusikallisia, ja se ei auta lisäämään merkittävässä määrin ulostemassaa. Kuidut myös sitovat nestettä, ja jos päivän aikana ei tule juotua runsaasti, kuitulisän vaikutus voi jäädä aivan olemattomaksi.

Kuidunsaannissakin tärkein pointti on monipuolisuus. Kun kaikki ruokaryhmät ovat mukana, saat kuituja ruoan mukana huomattavasti luonnollisemmin ja monipuolisemmin.

Mietin myös vatsakipujasi. Ne eivät todennäköisesti ainakaan helpota kuituvalmisteita lisäämällä, sillä pelkkä kuitulisä usein lisää ilman kertymistä ja kipuja entisestään. Kokeile sen sijaan vaikkapa kauraleseillä terästettyä puuroa, chiansiemeniä, pellavaa ja akaasiakuitua, joita IBS-oireisetkin sietävät hyvin. Ne toimivat usein varsin hyvänä tukena ummetusoireiden hoidossa ja ehkäisyssä.

Lue myös: Vatsan turvotus – Mistä se johtuu? Miten turvotuksesta pääsee eroon? Näin lääkäri vastaa 10 kysymykseen

6. Ulosteen mukana tulee usein vähän verta. Onko syytä huoleen?

Kun uloste on jatkuvasti kovaa, peräsuoleen syntyy helposti pieniä haavaumia tai pukamia, jotka tihkuttavat ulostamisen yhteydessä. Todennäköisesti syytä huoleen ei ole. Ummetus on kuitenkin hyvä hoitaa pois, silloin haavaumatkin pääsevät paranemaan.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Viva-lehden numerossa 9/2021.

X