Polvikipu koukistaessa paljasti oireilun syyksi nivelrikon – Lue fysioterapeutin ohjeet liikkumiseen kipeän polven kanssa!

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Polvikipu koukistaessa paljasti nivelrikon
Polvivaivat ovat yleisiä tuki- ja liikuntaelinvaivoja, ja ne voivat johtua monista syistä. © iStock
Kuinka kipeän polven kanssa pärjää? Fysioterapeutti kertoo, miten nauttia liikunnasta silloinkin kun polvet ovat kipeät.

Polvikipu ilmenee Pirkolla, 61, erityisesti polvea koukistaessa, sillä polvessa on diagnosoitu nivelrikko. Voiko liikkumista jatkaa kivuista huolimatta? Millainen liikunta sopisi polvikipuiselle?

Näin Pirkolle vastaa OMT-fysioterapeutti Petri Huovinen, Coronaria kuntoutus- ja terapiapalvelut.

1. Polvikipu ilmenee kävellessä, mutta myös koukistaessa polvea rappusissa. Pitääkö liikkumista varoa ja ryhtyä hissinkäyttäjäksi?

Jos polvissa on kulumaa, nousemiset, laskeutumiset ja liikkeelle lähtö tekevät tyypillisesti kipeää. Vaikka takana olisivat kunnon yöunet ja alla hyvä patja, aamulla liikkuminen voi tuntua jäykältä. Jos syy oireisiin on nivelrikossa, liikkumista ei pitäisi lopettaa, vaan päinvastoin.

Liikkuminen ylläpitää nivelruston rakennetta, tehostaa nivelen aineenvaihduntaa, mahdollistaa sen ravinnonsaannin ja ylläpitää liikeratoja. Liikkumisestasi tulee entistä vai­keampaa, jos siirryt vallan hissinkäyttäjäksi.

Lue myös: Polven nivelrikko paljastui magneettikuvista – Näin liikunta vei Eijan kovat nivelkivut ja pelasti tekonivelleikkaukselta

2. Lääkäri vahvisti diagnoosiksi polven nivelrikon. Hän myös suositteli terapeuttista harjoittelua, millaista se on?

Terapeuttinen harjoittelu on fysioterapeutin ohjauksessa tai ohjeiden mukaan tapahtuvaa liikuntaa. Sillä pyritään vaikuttamaan oireisiin ja parantamaan toimintakykyä.

Harjoittelu voi olla alkuun takkuista, mutta fysioterapeutti tsemppaa jatkamaan. Muutaman kuukauden säännöllisellä harjoittelulla saatetaan saada aikaan tosi hyviä tuloksia.

Kun liikkuminen aiheuttaa kipua, moni alkaa helposti pelätä tulevaa ja rajoittaa liikkumista. Fysioterapeutin ohjauksessa on turvallista kokeilla tapoja, joilla liikkuminen onnistuu ja kipu on enintään kohtuullista.

3. Pitääkö polven kipuilun vuoksi lopettaa kokonaan reippaampi lenkkeily?

Aiemmin polvivaivaista kehotettiin välttämään esimerkiksi juoksua sen sisältämien tärähdysten vuoksi. Rajoituksista on luovuttu, sillä niiden vaarana on, että ihminen lakkaa kokonaan liikkumasta.

Mukavat, tutut lajit ja liikuntakaverit innostavat liikkumaan. Lenkkeily kohottaa mieltä ja se voi olla tapa tavata ystäviä, ja olisikin kohtuutonta kehottaa ihmistä luopumaan siitä.

Liikuntalajista tai sen määrästä ei tarvitse tinkiä, vaikka polvi tuittuilisi. Nivelrikkoinen polvi suuttuu pitkistä liikuntarupeamista, mutta monesti se sietää saman määrän liikettä, jos sen jakaa pienempiin osiin. Voi tehdä aamulla yhden lyhyemmän ja illalla toisen samanmittaisen lenkin.

Kannattaa vaihtaa lenkkimaastot pururadoille ja poluille, sillä asfaltti on nivelille turhan kova alusta.

Lenkkitossut on hyvä uusia, jos ne ovat rippikouluajoilta. Osa polvikipuisista tykkää polvituesta ja osa tukipohjallisista. Ennen kuin ryntää ostoksille, apuvälineistä kannattaa keskustella fysioterapeutin kanssa. Tukipohjallinen on turha, ellei jalassa tai lonkassa ole virheasentoa.

Sinun kannattaa liikkua monipuolisesti ja huolehtia myös lihaskuntoharjoittelusta sekä liikkuvuutta ja tasapainoa parantavasta liikkeestä.

4. Voiko polven nivelrikolle aiheuttaa lisävahinkoa liikkumalla?

Nivelrikko on etenevä sairaus. Nivelrusto rappeutuu ja rappeutuminen laajenee vähitellen niveltä ympäröiviin kudoksiin. Liikkuminen ei lisää, vaan päinvastoin hidastaa oireiden pahenemista.

Nivelrikko on aaltoileva sairaus, ja tulehdusvaiheessa siihen liittyy tavallista enemmän kipua. Tässäkään ­vaiheessa polvi ei mene käyttämällä rikki.

Lue myös: Polvikipu kuriin – Anne kärsi kipeästä polvesta, viimein fysioterapia ja kuminauhajumppa toivat avun: ”Toivoni palasi, elämäni ei olisikaan ohi”

Anne Julkunen

Oma lasitettu parveke on Annen mielipaikka, jossa hän nauttii aamu­päiväauringosta. © Matias Honkamaa

5. Onko polvivaivaisen pakko mennä kuntosalille?

Lihaskuntoharjoittelu on täsmäliikettä polven nivelrikkoon. Polvi tarvitsee ympärilleen vahvan korsetin. Lihaksia voi vahvistaa myös muualla kuin kuntosalilla.

Kotitreeni onnistuu esimerkiksi vastuskuminauhan avulla tai ihan vain oman kehon painolla esimerkiksi tekemällä kyykkyjä. Tuloksia saadaan jo 30 minuutin harjoittelulla, kun sen toistaa kolmesti viikossa.

Lue myös: Apua polven nivelrikkoon lihaskuntoharjoittelusta – Katso jumppaohjeet ja vahvista polvea tukevia lihaksia!

polven nivelrikkoon jumppaohjeet

Kivun sallimissa rajoissa toteutettu liikunta ei pahenna nivelrikkoa, vaan helpottaa oireita! © Pekka Nieminen/Otavamedia

6. Voiko kipua hoitaa ilman kipulääkkeitä?

Kipua kannattaa lääkitä, jos se estää kokonaan liikkumisen. Jos lääkkeiden haitat mietityttävät, kannattaa keskustella asiasta lääkärin tai apteekkiammattilaisen kanssa.

Kipulääkkeitä ei välttämättä tarvitse käyttää koko ajan, ja markkinoilla on paikallisvalmisteita; voiteita ja geelejä. Jos polvet esimerkiksi kipeytyvät aina pitkällä bussimatkalla niin, että kohteessa liikkuminen ei onnistu, on fiksua ottaa lääke ajoissa.

Kipua voi hoitaa myös kotikäyttöön tarkoitetulla TNS- eli transkutaaninen neurostimulaatio -laitteella. Se blokkaa hermostosta aivoihin kulkevia kipusignaaleja ja vapauttaa elimistöön kipua lievittäviä endorfiineja.

Osa saa avun kylmäpakkauksesta, osa lämpimästä ja joku akupunktiosta. Nivelrikon alkuvaiheessa fysioterapeutin antama manuaalinen terapia voi auttaa.

Kivun hoito on yhdistelmähoitoa, mutta se vaatii sitoutumista. Yksi kokeilukerta jotain harvoin riittää.

Juttu julkaistu ensi kerran Vivan numerossa 11/2022.

Lue myös: Bakerin kysta oireilee polvitaipeessa – Miten pullistumaa hoidetaan?

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X