Ruskea rasva – mitä se on? Näin ruskea rasvakudos parantaa elimistön sokeritasapainoa ja vähentää haitallisen kolesterolin määrää

Jaa artikkeliTilaa Seura
ruskea rasva
© iStock
Ruskea rasva ei varastoi energiaa vaan polttaa sitä lämmöksi – päinvastoin kuin tavallinen valkoinen rasva. Lue vastaukset 12 kysymykseen ruskeasta rasvakudoksesta.

Ruskea rasva polttaa energiaa, parantaa elimistön sokeritasapainoa ja vähentää haitallisen kolesterolin määrää. Kysyimme 12 kysymystä ruskeasta ravintokudoksesta – näin niihin vastaa dosentti Kirsi Virtaselta Turun PET-keskuksesta, Turun yliopistollisesta keskussairaalasta.

1. Millaista ruskea rasva on?

Rasvasolun sisällä on pisara varastorasvaa, triglyseridiä. Mutta siinä, missä valkoisen rasvasolun sisällä on yksi iso rasvapisara, ruskeissa niitä on lukuisia pieniä. Ja juuri tämä seikka tekee ruskeasta rasvasolusta erilaisen. Ruskeassa rasvakudoksessa on ruskeampia ja vaaleampia soluja.

2. Missä se sijaitsee?

Suurimmat kertymät sijaitsevat solisluun seudulla kaulalla. Selän puolelta löytyy selkärankaa myötäilevä helminauhamainen kertymä. Sitä on myös munuaisten ympärillä olevassa rasvassa sekä verisuonten ympärillä, erityisesti haarautumien kohdalla.

3. Mikä tekee siitä niin erityistä?

Ruskean rasvan on kylmässä aktivoituvaa, lämpöä tehokkaasti tuottavaa kudosta, joka kuluttaa aktivoitues­saan hyvin aktiivisesti rasvaa ja sokeria.

4. Onko hoikilla enemmän ruskeaa rasvaa?

Kyllä. Sitä on todennäköisemmin normaalipainoisilla, ja aktiivisesti toimiva ruskea rasva on yhteydessä pienempään rasvaprosenttiin. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä, etteikö lihavallakin voisi sitä olla.

5. Voiko ruskea rasva auttaa laihtumaan?

Teoriassa kyllä. Ihmisellä, jolla on aktiivista ruskeaa rasvaa, kylmäaltistus aiheut­taa kymmenen prosent­tia suuremman lisäyksen kokonaisenergian­kulutuksessa. Kylmäaltistus kymmenkertaistaa sokerinkulutuksen ruskeassa rasvassa.

Teoriassa pelkästään kaulan alueen ruskean rasvan aktivaatio voisi polttaa vuoden aikana energiamäärän, joka vastaa 1–2 rasvakiloa.

6. Onko ruskea rasva koko ajan aktiivisempaa kuin tavallinen?

Ei. Ruskeat rasvasolut ovat lepotilassa aika rauhallisia. Silloin, kun ei ole mitään aktivoivaa tekijää, ruskea rasvasolu käyttäytyy hyvin samalla tavalla kuin valkoinen rasvasolu. Aktivoituminen moninkertaistaa ruskean rasvasolun aineenvaihdunnan.

Jos taas ruskea rasva on pitkään aktivoitumatta, se ­alkaa muistuttaa toiminnaltaan ja ulkomuodoltaan enemmän valkoista rasvasolua.

7. Miten ruskean rasvan aktiivisuuteen vaikuttaa itse?

Voi vaikuttaa! Kylmä lisää ruskean rasvan aktiivisuutta hiukan samaan tapaan kuin liikunta lisää lihasten aktiivisuutta. Ruskeaa rasvaa voi siis aktivoida toistuvalla kylmäaltistuksella.

Avantouinti on erittäin tehokasta ruskean rasvan aktivointia, mutta myös kaikenlainen säännöllinen viileässä oleskele­minen lisää sen aktiivisuutta. Eikä tähän vaadita välttämättä mitään puolen tunnin jääsammiosessioita eikä muutakaan extreme-elämää. Esimerkiksi yhdysvaltalainen tutkimus osoitti, että ruskean rasvan aktii­visuus lisääntyi merkittävästi henkilöillä, jotka nukkuivat yönsä 17–19-asteisessa huoneessa.

Ruskea rasva on aktiivisempaa, jos viettää paljon aikaa ulkona. Kaikenlainen oleskelu ja ulkoilu vaikuttaa – pienilläkin teoilla on vaikutusta.

8. Mitä on saatu selville ruoan vaikutuksesta ruskeaan rasvaan?

Yllättävä havainto on ainakin se, että noin puoli tuntia ruokailun jälkeen ruskea rasva on yhtä aktiivista kuin kylmäaltistuksen yhteydessä. Vastikään on selvinnyt, että ruokailun yhtey­dessä ruskeaa rasvaa aktivoi suolistosta erittyvä sekretiini-niminen hormoni. Ainakin ­hiirillä tämä reaktio näyttää aikaansaavan kylläisyyttä. On havaittu, että myös sekretiinin antaminen suonensisäisesti aktivoi ruskean rasvan aineenvaihduntaa.

Suoliston, ruskean rasvan ja aivojen välillä vaikuttaa olevan eräänlainen viestiketju. Tällaisen kylläisyyttä lisäävän mekanismin olemassaolosta ei ole ­aikaisemmin tiedetty, ja sitä ­pitää ehdottomasti tutkia lisää.

9. Lisääntyykö ruskea rasva laihdutuksen myötä?

Lihavuusleikkauksen yhteydessä ruskean rasvan on todettu aktivoituvan. Eräässä tutkimuksessa, jossa painoa pudotettiin perinteisin keinoin viiden kuukauden ajan, ruskeassa rasvassa oli kyllä aktivoitumista, mutta tilastollisesti merkitsevää muutosta ei saatu aikaan.

10. Mikä ruskeassa rasvassa on kiinnostavinta?

Perimmäinen kysymys on sen vaikutus terveyteen ja sairas­tuvuuteen. Tutkimuk­sissa selvisi, että ihmisillä, joilla oli rus­keaa rasvaa, oli myös ­vähemmän ­diabetesta ja sydän- ja verisuoni­tauteja. Etenkin ­lihavilla ja ylipainoisilla ruskean rasvan aktiivisuudesta oli hyötyä.

Ruskeaa rasvaa on elimistössä parhaimmillaankin vain muutama sata grammaa. Tiedetään, että ihan valtavia määriä energiaa sen avulla ei voi kuluttaa, mutta se voi auttaa elimistön muita kudoksia selviytymään sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnasta paremmin.

Siksi kiinnostavinta on nimenomaan selvittää, millä tavalla lihavien ruskeaa rasvaa voitaisiin saada aktivoitua. Jos tässä onnistuttaisiin, voitaisiin tukea painonhallintaa ja lievittää rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä.

11. Onko totta, että ruskea rasva löydettiin vasta 10 vuotta sitten?

Sen olemassaolosta on tiedetty jo hyvin kauan. Kirjallisuudessa ruskeaa rasvaa on kuvattu ensimmäisen kerran jo 1600-luvulla, ja 1900-luvun alkupuolella siitä kerrotaan ruumiinavausraporteissa.

1980-luvulla Oulussa tehdyissä ruumiinavauksissa havaittiin, että ulkotyötä tekevillä ihmisillä oli enemmän ruskeaa rasvaa. Kudoksen merkitystä ei kuitenkaan tunnettu – tiedettiin lähinnä, että sitä on paljon vastasyntyneillä, ja että lämmöntuotanto oli yksi sen tärkeistä ominaisuuksista. Vielä minun opiskeluaikoinani lääkäri­koulussa opetettiin, että ruskea rasva surkastuu ja häviää kasvun myötä.

Lue myös: Tutkimustulos: Rasvan kertyminen vyötärölle on huomattavasti vaarallisempaa kuin reisien pyöristyminen – ”Vartalotyypillä on väliä, vaikka olisikin normaalipainoinen”, sanoo professori

12. Millä tavalla tieto on muuttunut?

Kymmenen vuotta sitten, uusien kuvantamismenetel­mien kehityttyä, ruskean rasvan tutkimuksesta innostuttiin uudestaan. Kaulan alueelta otetuissa PET kuvissa nähtiin, että ei ruskea rasva ollut aikuisiltakaan hävinnyt mihinkään – sitä oli edelleen olemassa, ja sillä oli jokin funktio. Tästä käynnistyi uusi aalto tutkimuksia.

Nyt tiedetään, että ruskea rasva muun muassa lisää energiankulutusta ja parantaa sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa.

Suomalainen ruskean rasvan tutkimus on ollut uraauurtavaa. Olemme tutkineet kylmän vaikutusta sekä ruskean rasvan roolia aineenvaihdunnassa ja sitä, millä tavalla ruskea rasva reagoi insuliinille ja muille hormonaalisille tekijöille.

Viimeisimmäksi mielenkiinto on kohdistunut suolistohormonien, aivojen ja ruskean rasvan välisiin yhteyksiin ja siihen, miten ruokailu vaikuttaa rus­kean rasvan aktiivisuuteen.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 4/21.

Lue myös: Supernanny Pia Penttala pudotti painoaan 28 kiloa – Verenpainetautui pysäytti ja johti laihdutusleikkaukseen

supernanny pia penttala kävi läpi laihdutusleikkauksen

Laihdutusleikkaus ei ole Pia Penttalan mukaan mikään oikotie onneen, vaan ruokarytmistä ja ruoan proteiineista huolehtiminen vaatii suorittamista. © Tommi Tuomi/Otavamedia

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X