Varo nestehukkaa! Nestehukan ensioireet ovat hyvin samantapaisia kuin auringonpistoksessa

Jaa kaverilleTilaa Seura
Varo nestehukkaa!
© istockphoto
Nestehukka aiheuttaa helposti huonon olon. Varsinkin ikääntyneillä janon tunnetta ei aina tule, ja siksi itseä kannattaa muistuttaa juomaan tarpeeksi.

1.  Miksi nestehukka ei aina aiheuta janon tunnetta?

Terveen aikuisen ihmisen elimistö kertoo yleensä nesteen tarpeesta. Janon tunne tulee melko nopeasti. Ikääntyneen ja pikkulapsen hermosto toimii kuitenkin vähän eri tavalla. Siksi he eivät aina aisti, milloin elimistö kaipaa lisää nestettä. Heillä nestehukka ei siis aina automaattisesti aiheuta janon tunnetta. Nesteen tarve saattaa esiintyä myös epätavallisella tavalla: Ehkä mieli tekee jotakin syötävää, kuten vesipitoisia hedelmiä.

Varsinkin kuumimmilla helteillä ikääntyneiden on hyvä huolehtia riittävästä juomisesta, ja myös läheiset voivat muistuttaa asiasta. Lisäksi vanhempien on syytä pitää huolta pikkulasten juomisesta.

Nesteen tarve riippuu aina ihmisen koosta, painosta, iästä, liikunnan määrästä ja ilman lämpötilasta. Pääsääntö on, että aikuisen olisi hyvä juoda vähintään 1–1,5 litraa, jos on kuuma. Tarvittaessa vettä voi juoda enemmänkin.

2. Mistä nestehukan tunnistaa?

Usein nestehukan ensimmäinen oire on päänsärky. Muita oireita voivat olla ärtymys, huonovointisuus, oksentelu, huimaus, sykkeen nouseminen ja verenpaineen lasku.

Jos nestehukka jatkuu pitkään, myös iho ja limakalvot saattavat kuivua ja virtsan eritys vähentyä. Iho saattaa menettää kimmoisuuttaan. Todella pahoissa tapauksissa voi tulla kouristuksia ja painonlaskua.

Nestehukan ensioireet ovat hyvin samantapaisia kuin auringonpistoksessa, eikä niitä aina ole helppo erottaa toisistaan. Molemmilta vaivoilta voi välttyä juomalla riittävästi ja suojautumalla liialta auringolta.

3. Onko totta, että nestehukan voi arvioida virtsan väristä?

Se on totta. Normaalisti virtsa on vaalean kellertävää. Jos se muuttuu tummaksi ja alkaa haista todella pahalta, ihminen kärsii luultavasti nestehukasta, ja hänen olisi syytä juoda enemmän. Tavallisesti samaan aikaan myös hengitys alkaa haista pahalta. Silloin elimistössä ei ole enää nestettä, joka tulisi munuaisten kautta ulos.

Kovalla helteellä suuri määrä elimistön nesteestä haihtuu pois ihon hikirauhasten ja hengityksen kautta.

4. Saako hellepäivänä janon sammuttaa oluella tai siiderillä?

Kauniista kesäpäivästä voi hyvin nauttia juomalla lasin olutta tai siideriä, mutta janoa sillä ei kannata sammuttaa. Olut, siideri, muut alkoholit, kahvi ja tee toimivat elimistössä diureetteina eli nestettä poistavina aineina. Ne siis kuivattavat elimistöä entisestään.

Vesi on ehdottomasti paras janojuoma. Veden lisäksi janon voi sammuttaa pienellä määrällä kivennäisvettä tai mehua. Pieni määrä sokeripitoista juomaa tekee nesteytykselle hyvää, mutta suurina annoksina mehut ovat hampaille haitallisia.

5. Heilahtaako alkoholi helteellä tavallista helpommin päähän?

Alkoholi vaikuttaa ja imeytyy aina samalla tavalla, mutta kuumana kesäpäivänä sen vaikutus voi tuntua tavallista voimakkaammin. Se johtuu siitä, että helteellä elimistö saattaa olla hieman kuivahtanut, jolloin alkoholi imeytyy tavallista pienempään verimäärään. Sen seurauksena veren promillemäärä saattaa nousta tavallista korkeammaksi.

Alkoholin vaikutuksia voi hidastaa juomalla välillä vettä. Se nesteyttää elimistöä ja yleensä vähentää myös alkoholin juontia. Lisäksi olo tuntuu mukavammalta seuraavana päivänä.

6. Miksi nestehukkaa voi ehkäistä myös syömällä?

Kalium-natrium-tasapaino säätelee nesteen määrää elimistössä. Siksi on tärkeää saada hivenaineita ruoan mukana. Lisäksi ruoassa on aina mukana myös vettä, joka osaltaan nesteyttää elimistöä.

Usein helteellä ruokahalu katoaa, eikä välttämättä tee mieli syödä mitään. Sekin voi aiheuttaa erilaisia oireita. Heikotusta voi ehkäistä syömällä edes kevyitä keittoja.

7. Milloin ja millaisen liikunnan aikana täytyy juoda?

Nestetasapainon kannalta tunnin perustreenin aikana nuoren perusterveen aikuisen ei ole pakko juoda mitään. Riittää, että juo vettä ennen harjoitusta ja sen jälkeen. Yli viisikymppisten kannattaa juoda vettä myös harjoituksen aikana, jotta nestehukka ei pääse iskemään äkillisesti; ikääntyessä kehon nestepitoisuus vähenee luonnostaan.

Jos tekee pitkäkestoista tai raskasta treeniä tai fyysisesti kuormittavaa työtä, on hyvä hörpätä vettä, kivennäisvettä tai isotonista juomaa 20 minuutin välein.
Isotoninen juoma tarkoittaa urheilujuomaa, jossa sokeri- ja mineraalipitoisuus vastaa elimistön omia arvoja. Sen tehtävä on korvata hikoillessa menetetty neste ja kivennäisaineet.

Erityisen tärkeää juominen on, kun liikut tai työskentelet ulkona, jossa altistut auringon UV-säteilylle. Nestehukka ja auringonpistos yhdessä ovat ikävä yhdistelmä.

Maratoonarit ovat poikkeus. Heillä on usein tapana juoda jopa liikaa, mistä saattaa seurata natriumin puutostila. Himolenkkeilijän kannattaa selvittää etukäteen, miten suoritusta varten tankataan.

8. Mitä seurauksia nestehukasta voi pahimmillaan olla?

Pahimmillaan nestehukka voi aiheuttaa kuoleman, mutta Suomen ilmastossa se on hyvin harvinaista. Ulkomailla nestehukan aiheuttamat lämpöhalvaukset sen sijaan ovat kesäaikaan melko yleisiä.

Pitkään jatkunut nestehukka voi aiheuttaa vakavia neurologisia oireita, kuten aivoturvotusta, tajuttomuutta, kouristuksia, kramppeja ja huimausta. Elimistön natrium-tasojen rajut muutokset saattavat myös aiheuttaa hermostoon rakenteellisia muutoksia.

On hyvä tiedostaa, että nestehukka voi myös pahentaa monien perussairauksien oireita. Riittävällä nesteytyksellä oireet pysyvät hallinnassa.

9. Miten nestehukka vaikuttaa sydänsairaisiin?

Nestehukka muuttaa elimistön kalium-natrium-tasapainoa, mikä vaikuttaa koko nestekiertoon. Kun nesteestä on puutetta, sydän joutuu tekemään tavallista enemmän töitä. Seurauksena saattaa olla, että monet sydän- ja verisuonisairauksien oireet pahenevat.

On esimerkiksi yleistä, että nestehukka lisää sydämen rytmihäiriöitä ja eteisvärinää.

Diabeetikoilla se voi vaikuttaa insuliinitasapainoon. Siksi erityisesti sydän- ja verisuonisairauksia sairastavien sekä diabeetikkojen olisi syytä kiinnittää huomiota riittävään juomiseen.

10. Miksi nestehukka vie myös keskittymiskyvyn?

Nestehukka vaikuttaa aivojen verenkiertoon, mikä heikentää toimintakykyä nopeasti. Se voi aluksi ilmetä hieman kummallisena olona. Aika pian ihminen huomaa, että keskittyminen ja tarkkaavaisuus herpaantuvat ja motoriikka heikkenee. Vähän ajan päästä myös reaktiokyky laskee, ja olo voi alkaa tuntua sekavalta.

Jos aivot täytyy pitää skarppeina helteellä, on hyvä ottaa pieniä hörppyjä vettä koko päivän ajan ja tuulettaa sisällä niin, että tulee vähän vetoa.

Asiantuntijana työterveyslääkäri, yleislääkäri Toni Vänni Terveystalosta.

X