Totta vai tarua: Viekö alkuillasta juotu kahvi yöunet?

Jaa artikkeliLähetä vinkki
uni
Kehon stressitila vaikeuttaa nukahtamista ja voi tehdä yöunesta tavallista rikkonaisempaa ja kevyempää. © iStock
Univaikeuksista kärsivien kannattaa tarkistaa kahvitteluaikansa, kertoo erikois­tutkija, psykoterapeutti Heli Järnefelt Työterveyslaitokselta.

Useimpien yöunet eivät kärsi, vaikka kahvi olisi juotu alkuillasta

Tarua. Kahvin sisältämä kofeiini tunnetusti piristää, mutta sen vaikutus häviää yleensä parissa tunnissa. Monet ajattelevat, että se ei enää sen jälkeen vaikuta uneen. Kahvi kuitenkin vaikuttaa uneen myös toisella tavalla.

Se estää unta edistävän adenosiini-hormonin tuotantoa aivoissa, jolloin väsymyksen tunnetta ei iltaan mennessä kerry yhtä paljon kuin normaalisti. Siksi nukahtaminen voi viivästyä illalla.

Kahvin adenosiinia vähentävä vaikutus voi kestää jopa 12 tuntia, minkä takia univaikeuksista kärsivien ei kannattaisi kahvitella enää alkuiltapäivän jälkeen.

Taukojen lisääminen työpäivään voi parantaa yöunta

Totta. Riittävä palautuminen tauoilla auttaa vähentämään työpäivän aikana kertyvää fyysistä ja psyykkistä kuormitusta. Silloin työasiat jäävät harvemmin pyörimään mieleen vapaa-ajalla, jolloin virtaa riittää myös harrastuksiin.

Jos tauot jäävät työpäivän aikana vähiin, kuormittuneisuus lisääntyy. Silloin keho voi olla stressitilassa vielä illalla nukkumaan mennessä. Se voi vaikeuttaa nukahtamista tai tehdä yöunesta tavallista rikkonaisempaa ja kevyempää.

Lue myös: Mikä auttaa nukahtamaan? Selätä valvominen ja unettomuus – Lue erikoistutukijan ohjeet hyvän unen saamiseen

Hyvä yöuni rakennetaan jo päivän aikana

Totta. Säännölliset elintavat auttavat nukkumaan hyvin. Me ihmiset olemme rytmisiä olentoja ja geneettisesti päiväeläimiä. Aktivoidumme luonnostaan päivän valjettua aamulla ja illan pimentyessä menemme lepotilaan.

Myös suuri osa elintoiminnoistamme, kuten hormonitoimintamme ja aineenvaihduntamme, toimii eri tavoin eri vuorokaudenaikoihin. Kun tuemme rytmejä noudattamalla säännöllisiä elintapoja, yleensä myös nukumme paremmin. Rytmisyyttä tukee parhaiten se, että nousee joka aamu suurin piirtein samaan aikaan sängystä.

Lue myös: Hyvä uni rakennetaan jo päivällä – Lue unilääkärin neuvot, jotta nukut paremmin

X