Korvasin jumppatunnit etävalmennuksella – onko se yhtä tehokasta?

Jaa kaverilleTilaa Seura
© colourbox
Etävalmennus auttaa jo valmiiksi motivoitunutta ihmistä, kertoo Tommi Vasankaru UKK-instituutista.

Virtuaalitreeni on helppo jättää väliin

Totta. Jumppavideo, mobiiliapplikaatio tai etävalmennus tehoaa parhaiten ihmiseen, joka liikkuu jo valmiiksi säännöllisesti. Mikäli treenaajalla on vähäinen liikuntakokemus, häntä ei välttämättä motivoida kotijumpalla. Jumpan passaamiseen tulee isompi kynnys, mitä henkilökohtaisempaa etäohjaus on. Jumppavideo motivoi vähemmän kuin tuttu liikunnanohjaaja, joka kysyy henkilökohtaisella sähköpostilla treenin edistymisestä. Personoitua palautetta voi saada myös vaikka työterveyshoitajalta tai treeniä vahtivalta perheenjäseneltä.

Etäjumppa menee ryhmätunnista

Tarua. Jumppavideota tai online-jumppaa suorittaessa on helpompi alisuorittaa kuin ryhmätunnilla, sillä sosiaalinen paine kasvaa muiden katseiden alla. Ihmiset kirjaavat omat tuloksensa usein paremmiksi, kuin ne ovatkaan. Sama mekanismi on siinä, kun ruokapäiväkirjan pitäjä syö merkitsemäänsä enemmän tai työterveyshoitajalla ilmoitetaan oma vointi todellisuutta paremmaksi.

Etävalmennuksesta on lisähyötyä

Totta. Eräässä tutkimuksessa testattiin verkkovalmennuksen vaikutusta liikkujiin. Etävalmennuksen merkitys kaiken muun ohjauksen ohella oli kaksinkertainen siihen verrattuna, ettei etävalmennusta ollut ollenkaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että se koskisi kaikkia. Älylaitteiden vaikutuksesta liikuntamotivaatioon on vain vähän tutkimusnäyttöä. Lähiaikoina UKK-instituutti aloittaa tutkimuksen, jossa tutkitaan aktiivisuusrannekkeen ja älypuhelinsovellusten vaikutusta liikkumiseen.

X