Osaatko hengittää oikein? Syvähengitys ja voimavenyttelyt tuovat helposti energiaa arjen keskelle

Jaa artikkeli
syvähengittäminen
Syvähengittäminen on tapa, mikä auttaa mieltä ja kehoa rentoutumaan. © istockphoto
Jos olo tuntuu nuutuneelta, älä huoli. Näin saat energiaa elämääsi - ota syvähengittäminen ja voimavenyttely osaksi arkeasi.

Onko olo uuvahtanut? Ja juuri nytkö pitäisi tsempata ja puristaa energiaa kasaan niin, että saisi sen tai tämän työn tehtyä?

Hyvin usein väsymyksen syynä on krooninen univaje, väittävät Mikael Saarinen ja Jyrki Rytilä. Pitkän päälle siihen ei auta muu kuin lepo. Mutta kun on hätätilanne, tarvitaan pika-apua.

Osaatko hengittää oikein?

Yksi keino on hengittää oikein. Mikael Saarinen ja Jyrki Rytilä väittävät, että suuri osa ihmisistä hengittää väärin.

Silloin luonnollinen hengitys korvautuu pinnallisella ylähengityksellä tai solisluu- ja rintahengityksellä. Näin käy kun on stressiä ja koko ajan kiire: hengitys muuttuu pinnalliseksi ja osittain estyneeksi.

Silloin suuri osa ihmisistä ylihengittää.

Hyvä hengitys antaa energiaa

Oikein hengittäminen parantaa monin tavoin fyysistä ja henkistä terveytämme: keho ja mieli virittyvät, olo on kirkkaampi ja terävämpi, keskittymiskyky ja jaksaminen paranevat, aineenvaihdunta tehostuu ja uni on levollista ja virkistävää. Hyvä hengitys energisoi.

Millaista on syvähengittäminen?

Syvähengittäminen laajentaa rintakehää kaikkiin suuntiin. Siinä vatsa-, rinta- ja solisluuhengitys yhdistyvät niin, että hengitys muodostaa yhtenäisen, jatkuvan ja täydellisen liikkeen.

Hengitysliike kulkee lantionpohjasta nenään asti. Silloin sydän saa pumpattua yhdellä lyönnillä enemmän verta, ja veressä on enemmän happea.

Älä unohda voimavenyttelyä kissojen tapaan

Toinen kikka nopeaan energisointiin on voimavenyttely. Se sellainen, mitä kissat ja koiratkin tekevät.

Vedä ensin pitkä ja syvä sisäänhengitys. Venytä samalla raajoja ja selkää maksimaalisesti. Kädet saavat nousta pään yläpuolelle. Haukottele makeasti, vaikka silmät kiinni. Puhalla sitten lyhyt uloshengitys ja rentouta lihakset.

Energiaa ylävartaloon

Kolmas konsti nopeaan energisointiin on tehostaa ylävartalon verenkiertoa. Sen saa aikaan esimerkiksi pumppaamalla voimakkaasti käsivarsia. Pidä käsivarret vartalon myötäisesti, purista ne nyrkkiin ja ala heiluttaa niitä voimakkaan pumppaavasti.

Mikael Saarinen & Jyrki Rytilä: Energiaa! Harjoituksia ja vinkkejä väsyneelle keholle ja mielelle, Kirjapaja.

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 4/19.

Lue myös: Helppo hengitystekniikka rauhoittaa sydämen – Näin poliisienkin käyttämä ”vagaalinen jarru” nollaa nopeasti kehon stressireaktion

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X