Kuntosali taltutti vaihdevuosioireet – Liikunnasta löytyi Camillan pelastus: ”Olen nyt ylpeä omasta iästäni”

Jaa artikkeliTilaa Seura
”Saan edelleen silloin tällöin vaihdevuosioireita, mutta nyt niitä on paremman lihaskunnon ja kohentuneen itsetunnon ansiosta helpompi kestää”, Camilla Hynynen kertoo.
”Saan edelleen silloin tällöin vaihdevuosioireita, mutta nyt niitä on paremman lihaskunnon ja kohentuneen itsetunnon ansiosta helpompi kestää”, Camilla Hynynen kertoo. © Suvi Elo
Hormonihiki vaihtui treenihikeen, kun Camilla Hynynen lähti etsimään apua vaikeisiin vaihdevuosioireisiinsa liikunnasta.

Hikinen, ylipainoinen ja ällöttävä. Pahat vaihdevuosioireet kiusasivat Camilla Hynystä, 51, ja näillä laatusanoilla hän kuvaili itseään, kun vointi oli vuoden 2018 keväällä aallonpohjassa.

Kuumat aallot sytyttivät sisäisen termostaatin mitä sopimattomampiin aikoihin, ja yöt olivat hikoilun ja unihäiriöiden takia yhtä valvomista. Kun samaan ajankohtaan vielä sattui kiireinen jakso töissä ja perhepiirissä kuultiin syöpäuutisia, oli Camilla kohta niin syvällä surkean olonsa kuopassa, että jotain oli pakko keksiä.

”Olin laiminlyönyt itseni hoitamisen. Viimeinen virstanpylväs oli se, kun täytin 50 vuotta. Jouduin kasvotusten vanhenemiseni kanssa ja itsetuntoni romahti. Ajattelin, että jos pystyn tekemään asioiden eteen edes jotain, on pakko yrittää”, Camilla kertaa.

Camilla oli siihen mennessä luullut kokeilleensa vaihdevuosioireisiin lähes kaikkea paitsi hormonihoitoja.

”En halunnut hormonihoitoja, koska suvussani on rintasyöpää.”

Sen sijaan testiin oli päätynyt luontaistuotteita ja yrttiteetä, barbituraatteja kuumiin aaltoihin sekä masennuslääkkeitä nukkumisen tueksi. Mistään ei kuitenkaan ollut mainittavaa apua.

”Masennuslääkkeistä tuli ahdistava olo. Barbituraatitkaan eivät auttaneet, mutta väsyttivät ja sekoittivat vatsan.”

Sali vain keski-iän ylittäneille

Ensimmäiset vaihdevuosioireet hiipivät Camillalle vain 44-vuotiaana niin pikkuhiljaa, ettei hän edes tajunnut, mistä ne johtuivat. Kainaloita kostuttava pahanhajuinen hiki sai heittämään monta t-paitaa roskiin. Kuukautiset muuttuivat runsaammiksi, mutta

Camillalle ei tullut mieleenkään, että oire voisi liittyä vaihdevuosiin. Hän kun oli ajatellut, että vaihdevuosissa käy pikemminkin päinvastoin.

Vasta paljon myöhemmin Camilla on ymmärtänyt, että silloin tällöin päälle hiipineet melankolianpuuskat johtuivat nekin hormoneista. Camilla oli vain kuvitellut, että milloin mistäkin syystä alkanut itkeminen oli liittynyt työstressiin.

Kun vaihdevuosioireet lopulta äityivät pahoiksi, alkoi Camilla etsiä aiheesta innokkaasti tietoa. Oireiden ollessa pahimmillaan hän kuuli vinkin, että liikunta usein lieventää oireita.

”Havahduin siihen, että äitini ja siskoni ovat molemmat selvinneet vaihdevuosista vähemmillä oireilla ja harrastavat kumpikin runsaasti liikuntaa”, Camilla kertoo.

Aloittaessaan kuntoilun Camilla teki ensimmäiset kaksi viikkoa pelkkiä venyttelyjä, jotta jumiutuneet liikeradat saatiin auki.

Aloittaessaan kuntoilun Camilla teki ensimmäiset kaksi viikkoa pelkkiä venyttelyjä, jotta jumiutuneet liikeradat saatiin auki. Suvi Elo

Lopulta Camilla löysi kotipaikkakunnaltaan Turusta kuntosalin, joka on erikoistunut yli 40-vuotiaisiin asiakkaisiin. Koska salilla ei keskitytty pelkästään ulkonäön kohentamiseen, Camillakin koki olevansa sinne tervetullut. Salilla oli myös totuttu antamaan neuvoja liikkujille, joilla on erilaisten sairauksien aiheuttamia rajoitteita.

Camillalla itsellään on passiivinen nuoruudessa sairastettu reumasairaus, astma, nivelrikko ja välilevyn pullistuma sekä kudosmuutosta keuhkojen ulkopinnoissa.

”Olin aina luullut, etten voi nivelrikon takia nostella painoja. Mutta personal trainer laati minulle henkilökohtaisen saliohjelman, joten tunsin olevani hyvissä käsissä.”

Potkua parisuhteeseen

Heti alusta lähtien myös Camillan mies Janne on ottanut osaa elämänmuutokseen. Camilla uskookin, että tärkeä onnistumisen salaisuus on ollut yhdessä tekeminen.

”Olisi niin helppo jättää salikerta väliin, jos ei olisi luvannut puolisolle. Tsemppaamme toisiamme muutenkin. Jos alkaa tehdä mieli jäätelöä, toinen muistuttaa tavoitteista.”

Camillan mielestä vaihdevuodet voivat olla hankalaa aikaa parisuhteelle.

”Kun nainen keskittyy vain omaan pahaan oloonsa, käy helposti niin, että valittamalla ajaa puolison pois kodista. Olen itsekin joutunut miettimään, voinko aina kaataa kaiken pahan olon toisen niskaan”, Camilla sanoo.

Samalla hän muistuttaa, että on tärkeää, että mies kuitenkin kuuntelee ja että kaikesta jutellaan avoimesti.

Camilla on saanut lähipiiristään paljon kommentteja, että hyvä olo säteilee hänestä nyt ulospäin. Hän itse kokee itsetuntonsa parantuneen huimasti.

Camilla on saanut lähipiiristään paljon kommentteja, että hyvä olo säteilee hänestä nyt ulospäin. Hän itse kokee itsetuntonsa parantuneen huimasti. Suvi Elo

Camillan mukaan liikunnasta on yllättäen ollut apua myös siihen tavalliseen tilanteeseen, että seksihalut vaihdevuosien myötä hiipuvat.

”Jos tuntee itsensä rumaksi ja hikiseksi mursuksi, ei vain tee mieli. Silloin omat aloitteet jäävät minimiin, ja kun mies tulee torjutuksi tarpeeksi monta kertaa, hän lakkaa koskemasta. Pahimmassa tapauksessa kierre voi pilata avioliiton täysin”, Camilla pohtii.

Mutta kun liikunta saa tuntemaan itsensä hoikemmaksi ja nätimmäksi ja kun puolisokin pitää huolta kunnostaan, kipinä on helpompi löytää uudelleen.

Enää viidenkympin ikäkään ei tunnu Camillasta niin pahalta kuin hän aluksi kuvitteli.

”Olin jo hyvää vauhtia matkalla tunikatädiksi, joka pukeutuu vatsamakkarat piilottaviin löysiin paitoihin. Mutta moni elää viisikymppisenä parasta aikaansa. Saatan olla vasta elämäni puolivälissä.”

Camillan vinkit

Avoimuus

Kannattaa kertoa voinnistaan esimerkiksi töissä. Oma esimieheni ymmärsi hyvin, kun tarvitsin viikkojen nukkumattomuuden jälkeen sairauslomaa.

Pyydä apua

Olisin tehnyt salilla kaiken väärin, jos en olisi hankkinut alkuun tueksi personal traineria.

Avoin mieli

Kokeile avoimin mielin uusia juttuja, mutta ole kärsivällinen. Tulosta syntyy harvoin yhdessä yössä.

Realismi

Hyväksy, että kaikkeen ei ole olemassa ihmeparannusta. Kuitenkin pelkkä oireiden lievityskin on plussaa!

Aikaa itselle

Pidän joka aamu pienen hyvinvointihetken yksin. Venyttelen, meditoin ja mietin tavoitteita tulevalle päivälle.

Camilla ja hänen miehensä opettelivat elämänmuutoksen myötä syömään enemmän kasvisruokaa.

Camilla ja hänen miehensä opettelivat elämänmuutoksen myötä syömään enemmän kasvisruokaa. Suvi Elo

Elämänmuutos ei rajoittunut pelkästään liikuntaan

Myös keittiön puolella vanhat tottumukset pantiin kokonaan uusiksi. Pariskunta oli tottunut syömään lihaa melkein joka päivä ja turruttanut tylsistymistä herkuilla. Alkoholilla oli juhlistettu hienoja hetkiä, ja hienoksi hetkeksi oli riittänyt sekin, kun televisiosta tuli mukavaa ohjelmaa.

Camilla ja Janne päättivät syödä lihaa vastedes vain viikonloppuisin ja opetella kokkaamaan kasvisruokaa.

”Emme ole varsinaisesti laihduttaneet, mutta olemme jättäneet turhat herkut pois. Kaikki on edelleen sallittua, mutta herkuttelun määrä on vähentynyt. Enää ei tarvitse rypeä itsesäälissä ja lohduttaa itseään ruualla”, Camilla kertoo.

Camilla lisäsi ruokavalioonsa soijamaitoa, koska kuuli soijasta olevan apua vaihdevuosioireisiin. Sen suoraa vaikutusta on ollut vaikea arvioida, mutta se tukee kokonaisuutta.

Vaikka pariskunnan alkoholinkäyttö ei ollut riskirajoilla aiemminkaan, pienikin tissuttelu kerrytti kaloreita ja huononsi yöunia. Camilla kertoo myös kuulleensa monilta muilta samoista oireista kärsiviltä, että alkoholi voi lisätä hikoiluja ja kuumia aaltoja, samoin kuin raskas ruoka ja voimakkaat mausteet.

Jotkut Camillan elämänmuutoksesta kuulleet ovat kauhistellut salimaksuun kuluvia euroja, mutta hän itse laskee säästönä myös ostamatta jätetyt herkut ja viinit.

”Ihan varmasti jäämme plussan puolelle!”

Kuvasta katsoo nuori tyttö

Kymmenen kuukautta elämänmuutoksen jälkeen Camilla painaa kymmenen kiloa vähemmän kuin ennen. Kilomääriä ja ulkonäkömuutosta enemmän vaakakupissa merkitsee kuitenkin se, miten paljon uudet elämäntavat ovat kohentaneet oloa.

Vaihdevuosioireet eivät kaikki ole kadonneet, mutta ne ovat entistä lievempiä. Hän myös uskoo kestävänsä oireita nyt helpommin, koska peruskunto on parempi.

Yleensä aineenvaihdunta hidastuu viisikymppisellä, mutta Camilla on saanut omansa nousuun, koska lihakset polttavat enemmän energiaa kuin läski.

Yleensä aineenvaihdunta hidastuu viisikymppisellä, mutta Camilla on saanut omansa nousuun, koska lihakset polttavat enemmän energiaa kuin läski. Suvi Elo

Camilla vertasi hiljattain treenaamisen alussa otettua valokuvaa tuoreeseen otokseen.

Keho oli muuttunut paljon parempaan suuntaan, mutta ennen kaikkea Camillaa motivoi nähdä oman nuupahtaneen ilmeensä muuttuminen iloiseksi ja elinvoimaiseksi. Vuosien kerroksen alta kameralle hymyili taas nuori tyttö.

Camilla onkin sitä mieltä, että suurin vaikutus liikunnalla ja terveellisemmällä ruokavaliolla on ollut psyykkiseen hyvinvointiin.

”Moni kokee vaihdevuosien ja liikakilojen olevan kuin luonnonvoima, joille ei voi mitään. Itse olen nyt ylpeä omasta iästäni ja siitä, että olen tehnyt jotain hyvinvointini eteen. En ole enää uhri.”

Tärkeää on myös se, että kynnys pyytää apua on madaltunut.

”Olen tehnyt hyvinvointini eteen kaiken minkä voin. Jos vielä tarvitsen lääkkeitä avuksi, voin tehdä sen hyvillä mielin.”

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 10/19.

Lue myös: Kylmä vesi vei Tuulan vaihdevuosioireet: ”Avantouinti on halpa mielialalääke”

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X