Personal trainer auttoi laihtumaan – Kirsin vyötärö kapeni 31 senttiä: ”Paino putosi kaksi kiloa kuukaudessa”

Jaa artikkeliTilaa Seura
Personal trainer auttoi laihtumaan
55-vuotiaana Kirsi Ruuskanen kokee olevansa elämänsä parhaassa kunnossa sekä fyysisesti että henkisesti. Hyvä kunto on tuonut paljon myös elämäniloa. © Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen
Kun Kirsi Ruuskanen aloitti painonpudotuksen, hän ei uskaltanut kunnolla edes unelmoida tuloksista. Myöhemmin hänen lääkärinsäkin yllättyi.

Kolme vuotta sitten Kirsi Ruuskanen, 55, oli yllättävän tilanteen edessä. Yhtäkkiä hän oli teini-ikäisen tyttärensä ainoa lähi-omainen. Se sai hänet miettimään omat elämäntapansa kokonaan uudelleen. Personal trainer auttoi Kirsiä laihtumaan 26 kiloa.

Vyötärölihavuus nosti verenpaine- ja kolesteroliarvoja

Syksy oli ollut minulle karmea. Ensin kuoli äitini ja vähän myöhemmin isäni. Vain vähän sen jälkeen sain kuulla, että tyttäreni isä oli sairastunut parantumattomaan syöpään. Se herätti minut tiedostamaan, että tyttäreni turvaverkko oli hävinnyt ja hän tarvitsi tukeani. Siksi minun täytyi pitää huolta itsestäni.

Olin jo pitkään ollut ylipainoinen ja huonossa kunnossa. Olen 160 senttimetriä pitkä, ja painoin siihen aikaan 77 kiloa. Erityisesti kärsin vyötärölihavuudesta, ja vyötärönympärykseni oli peräti 97 senttiä. Lisäksi verenpaine- ja kolesteroliarvoni olivat korkealla.

Minusta tuntui, etten yksin pystyisi saamaan muutosta aikaan, ja siksi aloin googlailla sopivaa personal traineria kotikaupungistani Jyväskylästä.”

Personal trainer auttoi laihtumaan

”Ensimmäisen kerran tapasin personal trainer Timo Haikaraisen helmikuussa. Hän kyseli taustatietojani ja kertoi omista toimintavoistaan. Hänen mukaansa yhteistyöhön oli varattava vähintään puoli vuotta, jotta kestävien tulosten kannalta tärkeitä uusia elämäntapoja ehtisi muodostua. Minusta se kuulosti hyvältä, sillä tarvitsin tukea projektini kanssa.

Yhdessä asetimme myös painonpudotustavoitteeni, joka oli 15 kiloa. Siihen aikaan 20 kilon pudottaminen tuntui jo ajatuksena mahdottomalta.

Seuraavilla tapaamiskerroilla sain ruokavalio-ohjeet ja helpot treeniohjeet kuntosalille. Personal trainer opetti tekemään liikkeitä oikein ja treenasimme myös yhdessä. Ruoan suhteen suurimpia muutoksia olivat annoskokojen pienentäminen ja kasvisten lisääminen.

Aikaisemmin olin syönyt isoja annoksia kermaisia pastoja ja pizzaa, mutta ne vaihtuivat kevyempiin kotiruokiin, kuten kalaan tai kanaan ja kasviksiin. Kaikki ruokavalio-ohjeet olivat helppoja, mikä oli minulle helpotus, sillä en ole mikään kokkikolmonen.”

Paino putosi kaksi kiloa kuukaudessa

”Aloin noudattaa uutta ruokavaliota ja säännöllistä viikko­treeniohjelmaa. Kävin kuntosalilla ja uimassa yhteensä neljä kertaa viikossa. Painoa putosi noin kaksi kiloa kuukaudessa. Ensimmäisen parin kuukauden aikana muutos ei vielä näkynyt ulospäin.

Kun painoa oli lähtenyt noin viisi kiloa, muutos alkoi kuitenkin näkyä. Olo oli kevyempi ja energisempi, ja se toi valtavasti intoa ja lisämotivaatiota jatkaa harjoittelua. Lisäksi huomasin, että vyötärönympärykseni kapeni nopeasti.

Varsinainen yllätys oli edessä syksyllä: painoni oli vajaassa vuodessa tippunut 20 kiloa. Se tuntui uskomattoman hienolta, sillä en ollut uskaltanut edes toivoa sitä.”

Väsymys oli poissa

”Ulkonäkömuutosten lisäksi kehossani tapahtui paljon muutakin. Kun olin treenannut reilun vuoden kävin lääkärissä vanhan olkapäävammani takia. Samalla minulta mitattiin verenpaine- ja kolesteroliarvot.

Kävi ilmi, että molemmat arvoni olivat muuttuneet optimaalisiksi. Lääkärikin oli ihmeissään ja kehui, että olin tehnyt erinomaista työtä. Se tuntui tietysti hyvältä.

Lisäksi huomasin suuren muutoksen päivittäisessä olotilassani. Aikaisempi väsymys oli poissa, ja olin pääsääntöisesti hyväntuulinen.”

Painonpudotus 26 kiloa

”Painonpudotus tuntui niin hyvältä, että olisin voinut jatkaa sitä paljon pidempäänkin. Kun kehonkoostumus ja rasvaprosentti olivat optimaalisella tasolla, Timo ohjeisti kuitenkin lisäämään energiamäärää ja välillä syömään herkkujakin, kuten jäätelöä.

Nykyään painan 51 kiloa. Vyötärönympärykseni on 66 senttiä, eli se on kaventunut peräti 31 senttiä. Olen tyytyväinen kehooni, ja olen ylpeä saavutuksestani.

Erityisen hienolta tuntuu, että olen saanut myös tyttäreni innostumaan liikkumisesta. Käymme yhdessä kuntosalilla ja syömme terveellisesti, mutta rennosti.”

Keski-ikäisenkin kunto kohenee

1. ”Moni yli 50-vuotias ajattelee, ettei enää pysty kunnonkohotukseen tai painonpudotukseen. Kyllä pystyy. Omaan muutokseen on vain uskottava”, personal trainer Timo Haikarainen TH-Valmennuksesta kertoo.

2. Uskoa omaan onnistumiseen voi kasvattaa esimerkiksi pitämällä onnistumis­päiväkirjaa tai mielikuvaharjoittelemalla eli näkemällä itsensä hyväkuntoisena. Lisäksi hyvä lopputulos vaatii selkeän tavoitteen ja suunnitelman.

3. Yli 50-vuotiaan on kuitenkin hyvä aloittaa hieman muita rauhallisemmin. Kolmekymppinen voi usein alussakin tehdä kolme koko kehon salitreeniä ­viikossa, kun taas yli viisikymppisen on hyvä tehdä vain kaksi.

Lue myös: Syömällä laihtuu – 13 vinkkiä! Tee kevyempiä valintoja ja vahvista tahdonvoimaasi

X