Elokuva-arvio: Ammattitappaja on italowestern, joka heijastelee oman aikansa sekavia yhteiskunnallisia olosuhteita

Ammattitappaja tarjoaa italowesternille tyypillisen poukkoilevan ja väkivaltaisen tarinan ohella selkeän sanoman, joka on suunnattu italialaisille aikalaiskatsojille.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Franco Nero ja Tony Musante näyttelevät Zapata-westernin epäsuhtaisia kumppanuksia.

Ammattitappaja tarjoaa italowesternille tyypillisen poukkoilevan ja väkivaltaisen tarinan ohella selkeän sanoman, joka on suunnattu italialaisille aikalaiskatsojille.
Teksti: Pertti Avola

Kuuluisan meksikolaisen kapinakenraalin Emiliano Zapatan mukaan nimetty Zapata-western oli 1960–70-luvuilla yksi italialaisen lännenelokuvan alalaji. Sillä viitattiin elokuviin, jotka sivusivat kapinaa tai vallankumousta Meksikossa, ja jotka verhotusti heijastelivat Italian tuolloista jakoa köyhään etelään ja vauraampaan pohjoiseen.

Italowesternin kolmesta suuresta Sergiosta (Leone, Sollima, Corbucci) Corbuccin ohjaama Ammattitappaja on puhdaspiirteinen Zapata-western, jonka selkeä esikuva on Damiano Damianin pari vuotta aiemmin valmistunut Naurava paholainen. Kumpikin elokuva käsittelee meksikolaisen kapinallisen ja ulkomaisen palkkamurhaajan suhdetta vallankumouksen pyörteissä.

Corbuccin elokuvan epäsuhtaiset kumppanukset ovat puolalainen palkkasoturi Sergei Kowalski (Franco Nero) ja meksikolainen kapinallinen kaivostyöläinen Paco (Tony Musante). Tarinan puitteissa he vuoroin toimivat yhdessä, vuoroin pettävät toisensa, mutta lopulta eroavat ystävinä.

Kun Kowalski ja Paco eroavat, Kowalski kehottaa Pacoa ”säilyttämään unelmansa, mutta pitämään silmät auki”. Viittaus Italian tuolloisiin sekaviin poliittisiin oloihin ja työläisten kamppailuun oikeuksiensa puolesta on selvä.

***½

Ammattitappaja, perjantai 5.5. klo. 22.05, Teema & Fem 

X