Turkki kiillottaa nyt sodan mustaamaa kuvaansa sosiaalisessa mediassa – Lähetystö kehuu miten matkailijavirta Suomesta kasvaa

Turkin matkailumainoksia näkyy suomalaisten sosiaalisessa mediassa aiempaa enemmän. Maan suurlähetystön mukaan suomalaisturistien virta Turkkiin onkin kasvussa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Turkin kansallinen lentoyhtiö ylistää maata matkailukohteena.

Turkin matkailumainoksia näkyy suomalaisten sosiaalisessa mediassa aiempaa enemmän. Maan suurlähetystön mukaan suomalaisturistien virta Turkkiin onkin kasvussa.
(Päivitetty: )
Teksti:
Terhi Harper

Moni sosiaalisen median käyttäjä on kiinnittänyt viime päivinä huomiota siihen, kuinka Twitteriä tai Facebookia selatessa syötteeseen putkahtelee tavan takaa Turkin valtion ja Turkish Airlines -lentoyhtiön mainoksia.

Näissä mainoksissa Turkki on rauhan tyyssija, hyvän ruuan ja vieraanvaraisten ihmisten täyttämä matkailumaa.

Turkin imagomarkkinointi näyttääkin lisääntyneen. Mainosvyörytys yltyi lokakuun alussa samoihin aikoihin, kun Turkki hyökkäsi rajansa yli Syyrian puolen kurdialueille.

Kansainvälisten avustusjärjestöjen mukaan Turkin joukot ovat tehneet runsaasti vakavia ihmisoikeusrikoksia alueen siviilejä kohtaan. Sotauutiset mustaavat Turkin mainetta, mutta vielä enemmän ne vaarantavat turismia, joka on maan suurimpia ulkomaanvaluutan lähteitä.

Lähetystö kehuu matkailutilastoja

Seura yritti kysyä tietoja turismi- ja mainosasioista Turkin Helsingin-suurlähetystöstä.
Ensin yhdestäkään lähetystön ilmoittamasta asiantuntijoiden ja yhteyshenkilöiden puhelinnumerosta ei vastattu meille, eikä puhelinkeskus osannut neuvoa eteenpäin.

Viimein lähetystöltä tuli allekirjoittamaton ja nimetön sähköposti, jossa ilmoitettiin ettei lähetystöllä ole mitään tekemistä suomalaisille suunnattujen matkailumainosten kanssa.

Suomalaisturistien virta Turkkiin on ilman sitäkin kasvanut 10 prosenttia edellisvuodesta, lähetystö kehuu.

Tänä vuonna Suomesta on lähetystön mukaan matkannut Turkkiin lähes 14 000 turistia.

Suurlähetystöllä ei myöskään omien sanojensa mukaan ole tietoa siitä, että Turkin imagomainontaa olisi erityisesti Suomessa lisätty tänä syksynä tai ylipäätään vuoden 2019 aikana.

Esimerkiksi tällainen Turkki-matkamainos on tullut sosiaalisessa mediassa vastaan. © GoTurkey

 

Kuinka turvallinen matkakohde Turkki oikeasti on? Suomen ulkoministeriö varoittaa Turkkiin lähtijöitä

Kuinka hyvä tai turvallinen matkakohde Turkki oikeasti on? Suomen ulkoministeriöllä on tästä oma näkemyksensä.

Ministeriö on julkaissut verkkosivustollaan matkustustiedotteen, jossa se varoittaa Turkkiin aikovia lomailijoita. Heitä pyydetään noudattamaan ”erityistä varovaisuutta.”

Vaikka Turkin sotatoimet Syyriassa tapahtuvatkin maan rajojen ulkopuolella, ulkoministeriö muistuttaa että myös maan suurkaupungeissa ja suomalaisten suosimissa turistikohteissa on yhä terrori-iskujen mahdollisuus.

Jokainen suomalainen matkailija lähtee Turkkiin omalla vastuullaan, ministeriö kertoo.

Lue myös: Lainmuutos rajoittaa Turkin sananvapautta entisestään – Toimittajat vankilaan ja epämieluisa sisältö verkosta pois

X