90-vuotiaan Seuran suosio kasvussa – Brändillä menestystä sekä verkossa että printissä
Seura teki uuden verkkoennätyksen helmikuussa. Irtonumeromyynnissä Seura nousi Suomen kolmanneksi ostetuimmaksi aikakauslehdeksi. Seura-kerho ja juttusarja hyväntekijöistä siivittävät juhlavuotta.
90-vuotisjuhlavuottaan viettävä Seura on säilyttänyt suosionsa yhtenä Suomen rakastetuimmista aikakauslehtibrändeistä. Viime vuonna uudistettu lehti on vahvistanut asemaansa pitkäaikaisten tilaajien parissa ja saanut myös uusia lukijoita.
Lehtipisteen alkuvuoden (1-3/2024) irtonumeromyyntitilastossa Seura nousi Suomen kolmanneksi ostetuimmaksi aikakauslehdeksi. Kärkikaksikkona jatkavat Seiska ja Anna, joka Seuran tapaan on Otavamedian kustantama. Neljäntenä tilastossa on Me Naiset.
”90-vuotias on varsin vetreässä iskussa. Seuran uudistuksessa panostimme erityisesti lehden kokonaislaatuun. Ydinsisältöjämme ovat seuramaisella otteella tehdyt tavallisia suomalaisia koskettavat ja havahduttavat aiheet, kiinnostavimmat henkilöt sekä hyötytieto”, Seuran vastaava päätoimittaja Erkki Meriluoto kertoo.
Irtonumeromenestyksen lisäksi myös uusien tilaajien määrä on ollut alkuvuonna kasvussa.
Seura-kerho tarjoaa lisäsisältöä verkossa
Seuran sisältöjen kiinnostavuus on poikinut merkittävää kasvua myös verkossa. Jo vuoden 2023 aikana Seura.fi kasvatti liikennettään 50 prosenttia. Kasvu on jatkunut tänä vuonna. Verkkosivustolla on käynyt joka kuukausi yli miljoona eri kävijää.
”Helmikuussa teimme verkkoennätyksen, sillä Seura.fi:n sivunlataukset hipoivat jo lähes 2,7 miljoonaa – tuplamäärä vuoden takaiseen”, verkon toimituspäällikkö Anu Vaskimo kertoo.
Tammikuussa sivustolla avattiin uutuutena Seura-kerho, jonka sisältö aktivoi ja palvelee uudella tavalla juuri lehden tilaajia. Sivut tarjoavat viihdettä ja virkistystä, lukijatapahtumia ja rahanarvoisia etuja. Kerhon sivuilla voi lukea Seuran ja Hymyn näköislehtiä sekä kuukausittain vaihtuvan näköislehden Otavamedian muusta lehtitarjonnasta.
”Tarjoamme kerhossa jokapäiväisen aivopähkinän eli älypelejä – sudokun, ristikon tai palapelejä. On ollut ilahduttavaa, miten pelit ovat löytäneet käyttäjäkuntansa ja suosio vain kasvaa. Myös vaihtuva kuukauden kirja on ollut hyvin mieluisa etu, sen tarjoamme lehden tilaajille ääni- tai e-kirjana maksutta”, Vaskimo kertoo.
Seura-kerhon ensimmäinen lukijatapahtuma järjestettiin ystävänpäivänä Riihimäellä, joka on tunnettu lasistaan.
”Ensin tutustuimme Suomen lasimuseoon ja sen jälkeen puhaltajamestari Kari Alakoski näytti lasin puhaltamisen salat, mikä rohkaisi myös lukijoita puhaltamaan omat lasiesineensä illan aikana”, Vaskimo sanoo.
Huhtikuussa lukijatapahtuma järjestetään urheilun ja liikunnan kulttuurikeskus Tahdossa, ja toukokuussa kirjailijaillassa Petri Saraste valottaa isänsä sotavankeudesta kertovan kirjan syntyä ja antaa neuvoja lukijoille omien läheistensä sotapolkujen tutkimiseen.
Kesäkuussa on lisäksi luvassa lukijailta Vinhan Kirjakaupan upeassa miljöössä Ruovedellä ja heinäkuussa Seura näkyy Seinäjoen Tangomarkkinoilla.
Kampanja etsii ja auttaa hyväntekijöitä
90-vuotisjuhlavuoden näkyvin juttusarja on ollut ”Seura tekee hyvää” -kampanja, jossa Seura etsii hyväntekijöitä eri puolilta Suomea, nostaa esiin ja tukee heidän auttamistyötään. He ovat esimerkiksi talkootyön puurtajia, harrastustoiminnan mahdollistajia tai yhteisönsä arjen sankareita.
”Seura tekee hyvää -jutut ovat liikuttavia. Ne vahvistavat uskoa siihen, että vaikka maailmassa on kriisejä ja sotia, tavalliset ihmiset tekevät ruohonjuuritasolla valtavasti hyvää”, toimituspäällikkö Mirka Heinonen sanoo.
”Mieleen on jäänyt vahvasti esimerkiksi rivitaloyhtiön ritari Aulis, joka on aina valmis auttaman taloyhtiön yksin asuvia vanhempia rouvia. Samoin riihimäkeläinen Annulii, joka auttaa pyyteettä loukkaantuneita villieläimiä.”