Huippuhalvat hinnat houkuttavat testaamaan – Whim-sovelluksesta kerätään nyt käyttäjäkokemuksia ennen kesäistä hintojen nousua

Jaa kaverilleTilaa Seura
© iStock
MaaS Global –yrityksen luoma liikennesovellus Whim on mullistamassa älykästä liikkumista. Yrityksen tavoitteena on kasvaa alan markkinoiden kansainväliseksi jätiksi.

Whim-Sovelluksen toukokuun 2018 alun huipputarjous antaa mahdollisuuden ostaa Helsingin julkisen liikenteen kuukausikortin halvemmalla (49 euroa) kuin suoraan joukkoliikennettä pääkaupungiseudulla hoitavalta Helsingin seudun liikenteeltä (54,70 euroa). Tämän lisäksi asiakas saa käyttää rajattomasti kaupunkipyöriä samaan hintaan.

MaaS Globalin perustaja ja toimitusjohtaja Sampo Hietanen kertoo, että Whim ostaa liput HSL:ltä tappiollisesti.

”Maksamme joka ikisestä kertalipusta täyden hinnan”, Hietanen toteaa.

Testimarkkinoiden alkutaipaleella – hinnat kallistuvat jo kesällä 2018

Toimitusjohtaja Hietanen mainitsee Whimin olevan vasta alkutaipaleella testimarkkinoilla. Hänen mukaan tämänhetkinen edullisin paketti ei tule jatkossa olemaan samanlainen. Muutoksia ja porrastuksia hintapaketteihin on tulossa Hietasen arvion mukaan kesällä 2018.

Hietasen mukaan alkuvaiheessa olevan sovelluksen on tärkeintä saada mahdollisimman paljon käyttäjäkokemuksia palvelusta. Halvat hinnat ovat houkute, jolla pyritään kompensoimaan mahdollisia alkukangerteluja.

”Kun ihmiset saavat ostettua palveluita halvemmalla alkuun, he havaitsevat ongelmia helpommin ja me saamme käyttäjäkokemuksia” Hietanen sanoo.

© iStock

Liikennesovellus antaa uuden tavan liikkumiseen

Sampo Hietasen mukaan Whimillä on useampia ansaintamahdollisuuksia. Hänen arviolta asiakas käyttää keskimäärin noin 100 euroa sovellukseen kuukausittain. Se mahdollistaa julkisen liikenteen lippujen lisäksi kymmenen euron taksimatkat viiden kilometrin säteellä sekä edullisen autonvuokrauksen.

Suomalaisen keskimääräinen kulutus autoon on 503 euroa kuukaudessa. Hietasen mukaan Whim pyrkii tarjoamaan uuden mahdollisuuden liikkua.

”Isona tavoitteena on, että ihmiset vertaisivat sovelluksen liikennemahdollisuuksia autoon. Jos asiakkaat ovat valmiina maksamaan edes lähelle auton hinnasta, me pystymme antamaan heille suuren määrän mahdollisuuksia”

”Älykkään liikkumisen myötä saatamme ajatella liikkumista enemmän palveluna kuin auton omistamisena”, Hietanen uskoo.

Suomessa testimarkkinat

Sovelluksen tarkoituksena on helpottaa arjen liikkumista ilman omaa autoa. Se kerää yhteen ja mahdollistaa suoraan sovelluksen kautta oston pääkaupunkiseudun julkiseen kaupunkiliikenteeseen- ja pyöriin sekä takseihin ja auton vuokraukseen.

Pääkaupunkiseudulla jo yli 35 000 käyttäjän lataama sovellus on laajentunut kansainväliseksi. Helsingin lisäksi sovellusta käytetään nyt myös Iso-Britanniassa useassa kaupungissa. Toukokuun 2018 lopussa sovellusta testataan Antwerpin kaupungissa, Belgiassa.

”Tämä on sen tyylinen bisnes, että Suomi on tosi hyvä testimarkkina. Kun meille tarjotaan mahdollisuus toimia globaalisti, tavoitteenamme on olla suurin älykkään liikenteen tarjoava yritys”, Hietanen uskoo.

X