Kaikille tilaa riittää, kaikille kauppoja on – Ostoskeskukset ovat vastaus kuluttajien käyttäytymisen muuttumiseen, mutta ne vähentävät kaupunkeihin tutustumista

”Ovatko ostoskeskukset sitten huono asia? Eivät suinkaan. Ne ovat vain vastaus kuluttajien käyttäytymisen muuttumiseen”, kirjoittaa päätoimittaja Erkki Meriluoto.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

"Ovatko ostoskeskukset sitten huono asia? Eivät suinkaan. Ne ovat vain vastaus kuluttajien käyttäytymisen muuttumiseen", kirjoittaa päätoimittaja Erkki Meriluoto.
(Päivitetty: )
Teksti:
Erkki Meriluoto

Ennen vanhaan maalaisromanttisessa Suomessa asuttiin syrjäkylillä, jonne kauppa saapui bussin muodossa kerran pari viikossa. Nykyisin kauppa-autot alkavat olla harvinaisuuksia ja ihmisetkin pakkautuvat asumaan entistä enemmän keskustaajamiin ja kaupunkeihin.

Kauppa ei tule bussilla ihmisen luo, vaan ihminen matkustaa joukkoliikenteellä kauppakeskittymän luo. Niitä kutsuttaisiin ostoskeskuksiksi, ellei niille olisi lätkäisty jotakin kummallista englanninkielistä nimeä. Tuorein tapaus on Seuran toimituksen viereen noussut ”Mall of Tripla”. Sinällään asia on hieno, sillä nyt Suomessa sijaitsee Pohjoismaiden suurimman sisämaakaupungin eli Tampereen lisäksi myös Pohjoismaiden suurin kauppakeskus.

Kun lapsuudessani kaupunkiin eli Urjalasta Tampereelle lähdettiin ostoksille, tuli samalla koko paikka tutuksi. Keräilin postimerkkejä, joten niitä myyvä kivijalkakauppa piti etsiä erikseen. Käytyä ja nähtyä tuli niin Tammelantori, Keskustori kuin Laukontorikin sekä eri kirkot ja muut nähtävyydet. Vuonna 1988 avattiin Koskikeskus, josta tulikin nähtävyys itsessään. Yhtäkkiä vaateliikkeet, ravintolat ja karkkikauppa olivatkin saman katon alla.

Koskikeskuksen nimi sentään on suomalainen ja selkeästi paikkaa kunnioittava, mutta muuten kehitys on jatkunut samansuuntaisena. Kaupat keskittyvät yhä enemmän yhteen paikkaan, kaupunkien keskustat näivettyvät ja harmillisen monessa ostoskeskuksessa esimerkiksi vaateliikkeiden kirjo on monotoninen. Pienyrittäjien erikoisliikkeet ovat vähissä kansainvälisten ketjujen puristuksessa.

Taustalla on tietenkin raha eli vuokrataso ja kyky ottaa riskejä. Jos kävijävirrat kulkevatkin oman liiketilan ohi, pitää lappu laittaa luukulle. Jopa koko kauppakeskus saattaa jäädä paitsioon. Pääkaupunkiseudulla pudotuspeli on jo käynnissä, jonka suurimmat lopulta voittanevat.

Ovatko ostoskeskukset sitten huono asia? Eivät suinkaan. Ne ovat vain vastaus kuluttajien käyttäytymisen muuttumiseen. Kiireisessä elämänrytmissä on kätevää, että kaikki löytyy saman katon alta. Huonommin liikkuvalle ne ovat suorastaan pelastus, eikä talvellakaan tarvitse kauppojen välillä palella.

Nuorille ne ovat myös kokoontumispaikkoja. Siitä voi olla montaa mieltä, mutta ainakin kaverin kohtaaminen on hetki pois kännykän tuijottamiselta.

Lue myös muut Seuran päätoimittajan kirjoitukset täältä.

Lue myös: Uudet ostoskeskukset – Kuinka monta ostoskeskusta mahtuu yhteen kaupunkiin?

X