Yksityisleasing kasvattaa suosiotaan – Milloin se on autoilijalle auton omistamista kannattavampaa?

Yksityisleasing on auton pitkäaikaista vuokraamista ilman omistamisen tuomia huolia. Selvitimme, millaisessa käytössä se on auton omistamista edullisempaa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Yksityisleasing on auton pitkäaikaista vuokraamista ilman omistamisen tuomia huolia. Selvitimme, millaisessa käytössä se on auton omistamista edullisempaa.
(Päivitetty: )
Teksti:
Sanna Puhto

Ruotsissa ja Tanskassa yksityisleasing on yleistynyt viime vuosina voimakkaasti. Suomessa se ei ole vielä lyönyt läpi. Meillä on edelleen tärkeää omistaa auto. Yksityisleasingia myös pidetään kalliina.

”Ihmiset usein unohtavat auton ostaessaan laskea auton arvon alenemisen kuluksi”, sanoo liiketoimintajohtaja Timo Kemppainen OP:n uusista liiketoiminnoista.

Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että 20 000 maksavasta autosta haihtuu 10 000 euroa neljässä vuodessa taivaan tuuliin. Jos summan jyvittää hahmottamisen helpottamiseksi kuukausittaiseksi, on se 200 euroa kuukaudessa.

Yksityisleasingissa auton rikkoutumisesta, renkaiden vaihdoista ja muista auton kuluista ei tarvitse hermoilla, kun ne usein sisältyvät kuukausittain maksettavaan hintaan. Kattavimmissa sopimuksissa auton käyttäjä maksaa vain polttoaineet ja omasta törttöilystä aiheutuneet sakot.

Auton arvon aleneminen oleellista

Eniten yksityisleasingin hintaan vaikuttavat auton merkki ja malli.

Monilla valtamerkeillä on hyvä jäännösarvo, eli auton saa käytettynäkin kaupaksi kohtuulliseen hintaan. Suomen myydyimmillä keskihintaisilla merkeillä kuten Volkswagenilla, Skodalla ja Toyotalla on yleensä hyvä jäännösarvo. Myös kalliimmat tunnetut merkit säilyttävät arvoaan käytettyinäkin. Tämä pienentää niiden yksityisleasinghintaa.

Yksityisleasingin hinta kasvaa myös sitä mukaa, mitä kattavampi palvelupaketti sopimuksesta leivotaan. Auton käyttötavoista eniten leasinghintaa nostaa se, kuinka paljon sillä ajetaan. 20 000 kilometriä vuodessa ajavan leasingsopimus on kalliimpi kuin hänen, joka ajaa 10 000 kilometriä vuodessa.

Seura haarukoi puolestasi, milloin leasing kannattaa verrattuna oman auton ostamiseen.

Leasing maksaa

Otetaan esimerkkitapaukseksi Suomen myydyin automalli, Skoda Octavia.

Jos sen liisaa neljäksi vuodeksi ja ajaa vuosittain 20 000 kilometriä, auton varustelusta ja teknisistä yksityskohdista riippuen hinta vaihtelee noin 300 eurosta 560 euroon kuukaudessa. Tähän päälle tulevat polttoaineen hinta ja muut leasingpalvelupakettiin kuulumattomat kustannukset. Sopimus kattaa neljän vuoden leasingaikana 80 000 ajokilometriä, mikä tekee viikottain noin 380 kilometriä ja päivittäsessä ajossa noin 55 kilometriä.

Tällä hinnalla Octavian leasingsopimukseen kuuluvat määräaikaishuollot, sijaisauto määräaikaishuoltojen ajaksi, öljyt ja jäähdytysnesteet, huoltojen ulkopuoliset tekniset korjaukset, renkaat vanteineen ja niiden vaihdot sekä katsastukset.

”Leasingautojen vakuutukset ovat usein kilpailukykyisiä hinnaltaan, koska ne ovat ryhmävakuutuksia. Leasingyritys ei vakuuta yksittäistä autoa vaan koko autokantansa”, Kemppainen sanoo.

Jos ajat vuosittain vain 10 000 kilometriä, Octavian leasinghinta vaihtelee 260 euron ja 470 euron välillä. Sillä hinnalla ajaa neljän vuoden aikana 40 000 kilometriä, mikä tekee viikossa noin 190 kilometriä ja päivittäin noin 27 kilometriä.

Oma auto maksaa

Mitä sitten vastaavan auton omistaminen maksaisi?

Keskihintainen Octavia maksaa uutena 29 000 euroa. Ajatellaan, että edellisen auton myynnistä saadaan 9 000 euroa. Octavian hinnasta jää puuttumaan 20 000 euroa. Autolainavertailusta löytyy esimerkkejä neljän vuoden lainasta tuolle summalle. Lyhennys on 460 euroa joka kuukausi.

Auton hankkimisen kuluksi pitää muistaa laskea myös sen arvon aleneminen. Uuden auton jälleenmyyntihinta laskee voimakkaasti ensimmäisten vuosien aikana. Esimerkiksi Skodan arvo suurin piirtein puolittuu neljässä vuodessa. Arvonalenemisen hinnaksi tulee noin 300 euroa kuukaudessa.

Kun lainanlyhennykset ja arvonalenemisen ynnää, uusi Skoda maksaa 760 euroa kuukaudessa. Tähän päälle tulevat polttoainekulujen lisäksi huolto- ja korjauskulut, vakuutukset, verot, katsastukset, rengaskulut.

Jos summa alkaa huimata päätä, käytetyn auton ostaminen tulee halvemmaksi.

Skoda Octavia vuodelta 2014 maksaa käytettynä noin 17 000 euroa.

Neljän vuoden lainan kuukausilyhennys on 200 euroa, jos edellisen auton myynnistä saa 9 000 euroa ja lainaa otetaan 8 000 euroa. Jos auton jälleenmyyntiarvo taas puolittuu, tulee arvonaleneman kuukausihinnaksi noin 180 euroa. Käytetyn auton kuukausikulut ovat 380 euroa plus polttoaine, huollot- ja korjaukset, vakuutukset, verot, katsastukset, renkaat.

Auton omistaminen on kallista.

© iStock

Vertailu vaikeaa – omistaminen kannattaa yhä paljon ajavilla

Nyrkkisääntö auton omistamisen puolesta on se, että mitä enemmän ajaa ja mitä pidempään aikoo pitää autonsa, sitä kannattavampaa sen omistaminen on. Monet ostavat auton pikäaikaiseksi kumppaniksi, eivätkä edes ajattele sen myyntiä.

Kemppaisen mielestä omistamisen ja leasingin vertailu on erittäin hankalaa, koska yhtälössä on niin paljon vaikuttavia, jopa autokohtaisia, tekijöitä.

Sen hän kuitenkin sanoo vinkiksi, että autoa ei kannata ostaa omaksi, jos sen voi ostaa käteisellä.

”Summalle saa paljon paremman tuoton, kun sen sijoittaa.”

Hän itse luopui hiljakkoin omasta autosta, kun ei Helsingin keskustassa asuvana enää muistanut, minne oli puolitoista kuukautta aiemmin pysäköinyt autonsa.

Vaikka auto seisoi käyttämättömänä, se maksoi Kemppaiselle joka kuukausi 683 euroa.

”Nyt ajan Drive Now -yhteiskäyttöautolla tai taksilla tarpeen mukaan. Autonkäyttökustannukseni ovat nyt yli 500 euroa pienemmät kuukaudessa”, Kemppainen sanoo.

X