Kirjamessut ovat käynnissä: Miksi kirja pitää asemansa, vaikka sen kuolemasta puhutaan koko ajan?

Kovakantinen kirja pitää Suomessa yhä pintansa. Miksi?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Torstaina alkavilla Helsingin kirjamessuilla saattaa käydä jopa yli 80 000 suomalaista.

Kovakantinen kirja pitää Suomessa yhä pintansa. Miksi?
Teksti:
Hannu Toivonen

Markkinointi

Kirjallisuutta on viime vuosina opittu Suomessa markkinoimaan entistä paremmin. Tämän vahvistaa Suomen kustannusyhdistyksen johtaja Sakari Laiho. Hyvä kehitys on tapahtunut viikonloppuna järjestettävien Helsingin kirjamessujen vähän yli vuosikymmenen mittaisen kasvun aikana. ”Nykyään kirjamessuja järjestetään myös Turussa, Jyväskylässä, Oulussa ja Sastamalassa. Samalla Helsingin kirjamessujen asema alan lippulaivana on kuitenkin korostunut entisestään”, Laiho sanoo ja lisää uskovansa, että sunnuntaina päättyvillä messuilla rikotaan 80 000 kävijän raja.

Innovaatiot

Laihon mukaan myös muut innovaatiot parantavat kirjan mahdollisuuksia.

”Nyt kuluttajille lanseerataan esimerkiksi kirjan spotify-palveluita digitaalisen musiikin tapaan. Ääni- ja sähköinen kirja puolestaan jatkavat tuloaan. Niiden arvonlisävero vain tulee saattaa kohdalleen: 24 prosentista 10 prosenttiin, kuten paperikirjoilla. Mitä taas tulee paperikirjaan, se ei tosiaankaan ole tiensä päässä.”

 

Kilpailu

Jos kirjallisuuden kustannusala ennen oli harvoissa käsissä ja edellytti arvokkaiden painokoneiden hallintaa, niin nyt ala on muuttunut jopa ratkaisevasti. Pienkustantamoja kasvaa kuin sieniä sateen jälkeen. Kustantajia on Laihon mukaan jo 2 500, joista vain 100 kuuluu Suomen kustannusyhdistykseen. ”Tosin ne sata hallitsevat osapuilleen 80 prosenttia alan markkinoista”, Laiho sanoo.

Kirjan hintaa on Suomessa totuttu pitämään korkeana. Reaalihinnat ovat kuitenkin laskeneet. ”Kun niin sanotun lukukirjan – kauno- ja oppikirjallisuuden – hintoja vertaa esimerkiksi elinkustannusindeksiin, pudotus on huomattava.”

 

Kirjaa arvostetaan yhä

Suomalaiset lukevat paljon ja arvostavat lukemaansa. Ero esimerkiksi Ruotsiin on suuri: Suomessa kovakantinen ”esine” pitää yhä asemansa, kun taas Ruotsissa niin kuin monessa muussakin maassa pehmeäkantinen valtaa yhä enemmän markkinoita. Tämä johtuu Laihon mukaan muun muassa siitä, että kirjalahjalla on täällä yhä vankka asema.

X