Myös Veikkauksen verkkopeleissä käytössä olevat valevoitot hämäävät rahapelaajia – Tutkija: ”Pelaajat sekoittavat valevoittoja oikeisiin”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Vaikka peli suitsuttaa voittoa, olet todellisuudessa voinut hävitä rahaa, jos voitto on panosta pienempi. Tutkijan valevoitoiksi kutsuma mekanismi lisää todennäköisyyttä jatkaa pelaamista. © Kuvakaappaus Veikkaus.fi
Jos pelaat kolikkopelissä kymmenen euroa ja voitat seitsemän, kone tuulettaa sitä kuin voittoa. Tutkijoiden mukaan valevoitoiksi kutsuttu kikka lisää pelaamista – ja ongelmia.

Kolikkopeliä muistuttava Starburst on houkuttelevista rahapeleistään tunnetun NetEnt -yhtiön hittituotteita.

Nyt se löytyy myös Veikkauksen verkkokasinosta, jonne valtion rahapelimonopolia pyörittävä yritys on tänä keväänä tuonut useita ulkomaisista verkkokasinoista tuttuja pelejä.

Nyt valtiollisen verkkokasinon uutuusosiossa komeilevat esimerkiksi NetEntin pelit Twin Spin, Gonzo’s Quest, Fruit Stop ja GemBurst.

Kaikki ne muistuttavat klassista hedelmäpeliä, jossa pelaaja saa rahaa, jos voittolinjalle osuu rivi samoja symboleita.

Linjojen määrä on kuitenkin kasvanut yksikätisten rosvojen päivistä. Starburstissa pelaaja voi pelata enimmillään kymmentä linjaa.

Jos panostaa joka linjalle minimisumman, sentin, kierroksen hinta on 10  senttiä. Jos yhdelle linjalle  osuu pieni voitto, esimerkiksi 7 senttiä, kierros tuottaa pelaajalle 3 sentin tappion.

Silti peli helähtää iloisesti ja piirtää kuvion rahaa tuovan yhdistelmän päälle. Syntyy voittajan olo, vaikka onkin jäänyt tappiolle.

Pelitutkijat kutsuvat mekanismia ”voitoksi naamioiduiksi tappioiksi”.

”Selkeämpää on puhua valevoitoista. Niiden vaikutuksesta pelikäyttäytymiseen on syytä keskustella”, Tony Leino Bergenin yliopiston psykologian laitokselta sanoo.

Hän on tutkinut valevoittoja väitöskirjaansa varten.

Valevoitot käytössä ”jo vuosikymmenien ajan”

Valevoittojen logiikka on vanhaa perua. Se kuuluu kiinteästi rulettiin, jossa suuret voitot ovat harvassa, mutta pieniä tulee tiheään – ja molempia voi tavoitella saman kierroksen aikana.

”Voitoiksi naamioidut tappiot ovat olleet useita voittolinjoja sisältävien pelikonepelien ominaisuus vuosikymmenien ajan”, Anssi Airas sanoo.

Hän työskenteli rahapelikoneista ennen Veikkauksen aikaa vastanneessa Raha-automaattiyhdistyksessä 25 vuoden ajan muun muassa tuote- ja tutkimuspäällikkönä.

”Myös Suomessa kolikkopeliautomaateista on voinut voittaa panosta pienempiä summia jo ennen verkkokasinoiden aikaa. Ominaisuus oli käytössä vuonna 1986 markkinoille tulleessa Potti-hedelmäpelissä ja sen seuraajassa Tuplapotissa (1994), joka on edelleen laajasti pelattavissa”, Airas sanoo.

Veikkauksen verkkokasinossa olevat Fruit Stop -peli alleviivaa voittolinjan, joka tarjosi 5 sentin voiton 15 panoksella. Kymmenen sentin kokonaistappiota peli ei korosta yhtä näyttävästi. Kuvakaappaus Veikkaus.fi

Hänestä voitoiksi naamioiduista tappioista on turha tehdä numeroa.

”Rahapelien perusidea on tarjota voittoja riittävällä tiheydellä, jotta pelaajalla olisi motivaatio jatkaa pelaamista.”

Tutkimusten mukaan valevoitot toimivat juuri näin.

Valevoitot kannustavat jatkamaan pelaamista

Tony Leino julkaisi vuonna 2016 kollegoidensa kanssa International Gambling Studies -lehdessä tutkimuksen, jossa selvitettiin valevoittojen vaikutusta rahapelaajien toimintaan. Satunnaisotoksella  valittu aineisto koostui norjalaisten nettipelaamisen seurannasta ja se käsitti useita pelejä.

Aineiston mukaan valevoitto osui kohdalle 14,5 ja oikea voitto 20 prosentissa kaikista peleistä.

Tulos oli selvä: Valevoitot lisäsivät todennäköisyyttä jatkaa pelaamista (joskaan eivät niin paljon kuin oikeat voitot, jotka myös kartuttavat pelikassaa). Samalla kasvaa ongelmapelaamisen riski.

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että valevoitot aiheuttavat pelaajille hyvin samankaltaista mielihyvän tunnetta kuin oikeat voitot.

”On myös havaittu, että pelaajat sekoittavat valevoittoja oikeisiin ja valevoitot saavat näin pelaajat yliarvioimaan oikeiden voittojen määrän”, Leino sanoo.

”Valevoitot saavat myös ihmiset pelaamaan pidempään. Ja mitä pidempään he pelaavat, sitä varmemmin he pelaavat niin kauan, että rahat loppuvat.”

Veikkaus kommentoi valevoittojen käyttöä

Valevoitot eivät ole ainoa kikka saada pelejä houkuttelevaksi. Läheltä piti -tilanteiden simuloimisella on vastaava vaikutus.

Esimerkiksi Norjassa niiden käyttö on kielletty. Veikkauksen Kasinopelit-liiketoimintaryhmän johtaja Jan Hagelberg vakuuttaa, että yhtiön pelien tulos perustuu yksinomaan matemaattiseen todennäköisyyteen.

Veikkaus on  myös poistanut verkkopeleistään pelaamista nopeuttavat pikatoiminnot, uhkapelimonopolilta edellytetyn vastuullisuuden nimissä.

Yhtiön kanta valevoittoihin on sen sijaan epämääräinen.

”Veikkauksen jakelussa olevien tuotteiden pelitoimittajat ilmoittavat peleissään voitoista monin eri tavoin. Yleinen tapa on ilmoittaa pelikierroksen päätteeksi pienemmistä voitoista yhdellä tapaa ja isommista voitoista toisella tapaa. Isojen voittojen ilmoittaminen tehdään usealla tavalla riippuen voiton suuruudesta”, Hagelberg kirjoittaa sähköpostissa.

Valevoittojen poistamisen tarpeeseen hän ei ota kantaa.

Rahapelien haittoja tarkastelevan, sosiaali- ja terveysministeriön alaisen arviointiryhmän  pääsihteeri Mari Pajula kertoo  ryhmän toivovan saavan jatkossa tarkempaa tietoa pelien eri ominaisuuksista.

”Yritämme rakentaa mallia, jolla pelien kokonaisuutta voitaisiin paremmin arvioida”, Pajula sanoo.

Pelihaittoja koskevassa kansainvälisessä tutkimuskeskustelussa valevoittojen merkitys nähdään suurena.

Meritoitunut pelitutkija, kanadalaisen Waterloon yliopiston psykologian professori Mike Dixon, kertoo Seuralle pitävänsä valevoittoja  ongelmallisempana toimintoja kuin läheltä piti -tilanteiden väärentämistä.

”Ylipäätään monta voittolinjaa tarjoavat verkkopelit ovat omiaan vaivuttamaan ihmisiä synkkään flow-tilaan. Erityisen alttiita sille ovat ne, jotka kärsivät jo valmiiksi peliongelmista”, Dixon kirjoittaa sähköpostissaan.

X