Näin Suomen peliteollisuudella menee – 5 faktaa

Rovion suurista yt-neuvotteluista huolimatta suomalaisen pelialan näkymät ovat hyvät.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Rovion suurimman hitin jatko-osa, Angry Birds 2, tuli myyntiin 30. heinäkuuta.

Rovion suurista yt-neuvotteluista huolimatta suomalaisen pelialan näkymät ovat hyvät.
Teksti: Tuomas MacGilleon

1. Rovion ongelmat

Supersuositun Angry Birds -pelin kehittänyt Rovio ilmoitti aloittavansa yt-nevottelut, jotka saattavat tuoda potkut jopa kolmannekselle yhtiön 700 työntekijästä. Yhtiön kannattavuus on laskenut viime vuosina voimakkaasti. Jo viime vuonna työt loppuivat 110 työntekijältä. Suurin osa irtosanomisista tehdään Suomessa. Rovion ykkösbrändin vetovoimasta saadaan uutta tietoa ensi vuonna, kun 75 miljoonan eurolla tehty Angry Birds -animaatioelokuva valmistuu.

2. Liikaa laajentumista

Suomen pelialan kattojärjestö Neogamesin johtajan Koopee Hiltusen mukaan Rovion nykyiset ongelmat eivät pääsääntöisesti liity peleihin tai niiden kehittämiseen.

”Rovion voimakkaasti oheisliiketoimintaan perustuva liiketoiminnan rakenne poikkeaa muista pelialan yrityksistä. Nyt yhtiö on leikkaamassa näitä muita toimintoja voidakseen taas keskittyä ydinbisnekseen”, Hiltunen sanoo.

Rovio on menneinä vuosina laajentanut toimintaansa muun muassa oppimisympäristöjen ja -palveluiden pariin. Jatkossa yhtiö keskittyy pelien ja media- sekä kuluttajatuotteiden tekemiseen.

3. ”Hyvin pyyhkii”

Yleisesti ottaen Suomen peliteollisuudella menee kokonaisuudessa erittäin hyvin.

”Rovion tilanne ei millään tavalla korreloi pelialan yleisnäkymiin. Investointeja on tullut tänä vuonna 20 miljoonaa euroa, ja lisää on tulossa. Pelialalla on valtava kasvupotentiaali.”

Rovion lisäksi peliteollisuuden kärkiyrityksiä ovat muun muassa Supercell ja Remedy. Suomen peliteollisuuden yhteenlaskettu liikevaihto ylitti viime vuonna ensimmäistä kertaa miljardin euron rajan.

4. Pieni ala

Viimevuotisen arvion mukaan suomalaiset pelialan yritykset työllistävät 2 500 ihmistä. Aktiivisia yrityksiä on noin 280.

”Ala tulee kasvamaan tasaisesti. En usko, että mitään räjähdysmäistä kasvua tapahtuu. Kansainvälinen kilpailu on tiukkaa, eikä megamenestyksiä voi syntyä määrättömästi”, pelintekijöitä kouluttavaa GamePro-ohjelmassa työskentelevä Antti Ilmo sanoo.

5. Ei uutta nokiaa

Pelialasta on uumoiltu jopa Nokian korvaajaa. Hiltusen ja Ilmon mielestä vertaus on epämielekäs. Kymmeniätuhansia työllistävästä pelifirmasta on turha haaveilla.

”Sen kokoista yritystä ei pelialalle varmasti koskaan synny. Ala kasvaa, mutta hyvää tulosta voidaan Supercellin tavoin tehdä hyvinkin pienillä työntekijämäärillä”, Ilmo toteaa.

”Seuraava menestystarina voi olla monien toimialojen yhdistelmä, jossa peliala on yksi osa”, Hiltunen sanoo.

X