Nordea ei suostunut tulostamaan tiliotetta – juoksutti asiakastaan kahdesti kaupunkien välillä

Jaa kaverilleTilaa Seura
Danske Bank palveli asiakastaan, mutta Nordea ei suostunut tulostamaan asiakkaalleen tiliotetta.
Danske Bank palveli asiakastaan, mutta Nordea ei suostunut tulostamaan asiakkaalleen tiliotetta. © Petri Blomqvist/Otavamedia
Tiliote oli tarpeen riihimäkeläiselle Miialle Kelan toimeentulotukihakemukseen, mutta sitä ei Nordea ensin suostunut tulostamaan konttorissa.

Tiliote ja postin lakko mutkistivat yllättävän paljon riihimäkeläisen Miian virastoissa asiointia. Kela vaati häneltä toimeentulotukihakemukseen molempien pankkitiliensä tiliotteet, mutta niiden hankkiminen postilakon aikana osoittautui kimurantiksi.

Miialla ei ole käytössään verkkopankkia, joten hänelle tulee normaalisti paperinen tiliote postissa. Nyt tiliotteet eivät ole saapuneet postin lakon aikana.

Miia päätti sen takia lähteä käymään lähimmissä Nordean ja Danske Bankin konttoreissa hakemaan paperitiliotettaan.

”Kelasta uhattiin jopa hylätä toimeentulotuki, jos en toimita tiliotteita. Pakko minun ne oli lähteä hakemaan”, Miia sanoo.

Miia tarvitsi välttämättä rahaa vuokraan ja laskujen maksamiseen. Riihimäellä ei ole kummankaan pankin konttoria, joten Miia joutui matkustamaan 13 kilometriä Hyvinkäälle junalla pankkiasiointia varten.

Kelan toimeentulotukihakemukseen tarvitaan liitteeksi tiliote. Sitä Nordea ei halunnut asiakkaalleen tulostaa postilakon aikana.

Kelan toimeentulotukihakemukseen tarvitaan liitteeksi tiliote. Sitä Nordea ei halunnut asiakkaalleen tulostaa postilakon aikana. © iStock

Tiliote jäi tulostamatta vaikka Nordean konttorissa oli tulostin

Danske Bankista tiliote tulostettiin saman tien, mutta Nordeassa ei ollenkaan. Kun Miia pyysi tiliotetta uudestaan, hänelle tulostettiin Nordean konttorista pelkät tilitapahtumat.

Pankissa oli siis tulostin, mutta sitä ei suostuttu käyttämään tiliotteen tulostamiseen.

”Nordeasta sanottiin, että he ei tulosta tiliotteita. Tiliotteet seisovat postilakon vuoksi ja lähetetään lakon loputtua ihmisille”, Miia sanoo.

Miia meni kotiinsa ja otti Nordeaan yhteyttä viestipalvelun kautta. Muutaman viestin vaihdon jälkeen, asiakaspalvelija lupasi, että Miia saa kun saakin tiliotteet Hyvinkään konttorista.

Miia suunnittelee lähtevänsä hakemaan tiliotettaan uudestaan Hyvinkäältä junalla.

”En voi olla varma, kelpaako pelkät tilitapahtumat Kelaan, joten haen tiliotteen”, Miia sanoo.

Miten asiointi Nordeassa voi olla näin vaikeaa postilakon aikana?

Näin vastaa Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan varajohtaja Jani Eloranta:

”Olemme ohjeistaneet konttoreita, että poikkeustapauksissa, kuten lakon aikana, pitää joustaa. Tiliotteetkin voi nyt tulostaa, vaikka normaalisti niitä ei konttoreissa tulosteta.”

”Pahoittelen sitä, että emme ole heti ensimmäisellä kerralla onnistutuneet palvelussa. Onneksi asia tuli kuitenkin kuntoon. Tulemme terästämään asiakaspalvelua, miten poikkeustilanteissa toimitaan”, Eloranta lupaa.

Tulostusmahdollisuuksia karsittu hiilijalanjäljen nimissä

Normaalioloissa Nordeasta toimitetaan tiliotteet joko asiakkaan verkkopankkiin tai vaihtoehtoisesti asiakkaan kotiosoitteeseen postitse. Lisäksi tarvittaessa voi soittaa puhelinpalveluun ja pyytää ylimääräistä paperista tiliotetta postitettavaksi kotiin.

Jokaisesta Nordean konttorista ei siis saa paperisia tiliotteitaan.

”Kaikissa konttoreissa ei ole tulostusmahdollisuutta vähentääksemme hiilijalanjälkeämme. Konttorissa käynnin sijaan asiakkaat voivat tarvittaessa soittaa puhelinpalveluumme ja tilata ylimääräisen tiliotteen kotiinsa, jolloin tulostamme paperit keskitetysti”, Eloranta sanoo.

Lue myös: Löysitkö mummon vanhan rahakätkön? – Vanhoja markkoja ei enää vaihdeta, mutta niillä saattaa silti olla keräilyarvoa

X