”Tuhma lelu” toi seksileluja myyvälle yritykselle huomautuksen – Sinfulin edustajat sanovat toimineensa eettisten ja juridisten sääntöjen mukaan

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että lapset kiinnostuvat sanoista, jotka ovat kuuluneet radiokanavalla ennen iltayhdeksää.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Seksilelujen myynti on arkipäiväistynyt. Tuhma lelu -sanat herättävät myös lasten kiinnostuksen.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että lapset kiinnostuvat sanoista, jotka ovat kuuluneet radiokanavalla ennen iltayhdeksää.
(Päivitetty: )
Teksti:
Jesse Raatikainen

Varmasti jokainen radiokuuntelija on heristänyt korviaan, kun radiosta kuuluu yllättäen mutta usein mainos, jossa keskiössä pyörii kekseliäin sanakääntein tuhma seksiin kaupiteltava lelu. Moninaiset pikkutuhmat ja vihjailevat seksilelumainokset tuntuvat olevan arkea radiomainonnassa.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen Sinful Aps:lle. Seksileluihin erikoistunut verkkosivu on mainostanut Radio Classic -kanavalla kahdesta kolmeen kertaan päivässä, pääasiallisesti ennen klo 21:tä.

Mainosten sisältö oli seuraava:

”Haluatko sinäkin nauttia keväthuumasta koko vartalollasi? Riennä osoitteeseen sinful.fi. Se on Suomen tuhmin verkkokauppa.”

”Se on hauskaa, se on yllättävää ja vähän tuhmaakin. Sen avulla talven pitkä horros muuttuu keväthuumaksi koko vartalossa. Juuri nyt saat seksilelut huippuedullisesti Sinfulin kevätalesta. Riennä osoitteeseen sinful.fi. Se on Suomen tuhmin verkkokauppa.”

Tuhma ja lelu -sanat kiinnostavat lapsia

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että lapsi yhdistää sanan ”lelu”, yhteydestä riippumatta, hänelle tarkoitettuun tuotteeseen.

”Lelu on siten aiheena omiaan herättämään lapsen kiinnostuksen mainostettavaan sivustoon ja lapsille sopimattomia tuotteita myyvän verkkokauppaan”, päätöksessä todetaan.

Neuvosto uskoo myös, että sana ”tuhma” kiinnostaa lapsia.

Lue myös: Vaikka dildomainokset tyrmistyttävät kansaa, kauppa kannattaa – seksilelut eivät ole enää tabu

Seksilelufirmojen pikkutuhmat mainokset eivät miellytä kaikkia.

Seksilelufirmojen pikkutuhmat mainokset eivät miellytä kaikkia. © COLOURBOX

Radiokanavan keski-ikä 45 vuotta

Sinful ja Radio Classic ovat eri mieltä mainosten epäeettisyydestä.

Sinfulin edustajat vastasivat lausuntapyyntöön niin, että mainonnassa käytetty kieli on ammattimaista ja hillittyä, mutta myös eettisten ja juridisten sääntöjen mukaista.

”Emme mainosta lapsille, ja siksi valitsimme radiomainonnan kanavaksi Radio Classicin, jonka kuuntelijaprofiili painottuu voimakkaasti aikuisiin”, vastineessa kommentoidaan. Radiokanavan keski-ikä on 45 vuotta.

Sinfulin edustajien käsityksen mukaan valitus on perusteeton.

”Mainokset eivät sisällä sellaista sanallista seksuaalista sisältöä, jonka vuoksi ne olisivat lapsille ja nuorille haitallista, jos he sattuisivat mainokset kuulemaan”, radiokanavan vastineessa sanotaan.

Sinful Aps on saanut huomautuksen aiemminkin samantyylisestä tapauksesta.

Jutun otsikkoa on muokattu 26.10. klo 15:27. Otsikkoon vaihdettiin varoituksen tilalle huomautus.

Lue myös: Haluatko enemmän seksiä? Seksuaaliterapeutti neuvoo, miten seksi paranee ja paljastaa seksiasentojen kestosuosikin – Lue myös vinkit sooloseksiin!

X