Yli seitsenmetriset ennätysaallot löivät Selkämerellä – Kokenut yksinpurjehtija kertoo, millaista on purjehtia myrskytuulissa Atlantilla

Heti vuodenvaihteen jälkeen kirjoitettiin historiankirjoihin uusi kappale, sillä tiistain ja keskiviikon välisenä yönä syntyi Suomen uusi myrskyennätys.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä, 2. tammikuuta syntyi uusi myrskyennätys, kun Ahvenanmaalla Kökarin Bogskärissä mitattiin 41,6 metriä sekunnissa puhaltanut tuuli.

Heti vuodenvaihteen jälkeen kirjoitettiin historiankirjoihin uusi kappale, sillä tiistain ja keskiviikon välisenä yönä syntyi Suomen uusi myrskyennätys.
(Päivitetty: )
Teksti:
Olli Vainio

Tammikuun toisena päivänä mitattiin Ahvenanmaalla Kökarin Bogskärissä 41,6 metriä sekunnissa puhaltanut tuuli. Hirmumyrskystä tviittasi Ilmatieteen laitos.

Selkämerellä tehtiin saman yön aikana myös uusi aaltoennätys. Selkämeren edellinen korkein merkitsevä aallonkorkeus mitattiin tapaninpäivänä vuonna 2011, jolloin se oli 6,5 metriä, korkeimman yksittäisen aallon ollessa lähes 12 metriä.

Ilmatieteen laitoksen aaltohavainnoista selviää, että 2. tammikuuta Selkämerellä mitattiin yöllä merkitseväksi aallonkorkeudeksi 7,9 metriä.

Vielä ollaan kuitenkin kaukana kansainvälisistä aaltoennätyksistä. Vuonna 2015 Yhdysvalloissa Alaskassa tsunamin aiheuttama aalto nousi peräti 182 metrin korkeuteen.

Mutta minkälaista on kohdata valtavat aallot ja selviytyä merellä yksin myrskyn raadellessa?

Tsunamin iskiessa Kanadaan mitattiin yksittäisen aallon korkeudeksi lähes 160 metriä.

© iStock

Loukkaantumisriski on suuri

Ari Huuselalle korkeiden aaltojen keskellä oleminen on tuttua.

Huusela on lentokapteeni ja yksinpurjehtija, joka on kokenut paljon. Hänellä on takanaan yli 80 000 purjehduskilometriä. Atlantin valtameren Huusela on ylittänyt neljä kertaa.

”Vedellä on valtava voima ja se vie kaiken mennessään,” Ari Huusela muistuttaa.

Kokenut kippari myöntää, ettei nauti myrskyolosuhteista, vaikka hän on useasti ollut samankaltaisissa aallokoissa kuin mitä Selkämeren ennätyslukemat ovat luoneet.

”Ei purjehtiminenkaan ole siinä vaiheessa enää kilpapurjehdusta, vaan taistelua pysymisestä hengissä.”

Huusela sanoo, että vene pyritään pitämään ehjänä säässä kuin säässä. Lisäksi on tärkeää, ettei myrskyn aikana pidä mitään ylimääräistä kannella, mikä voisi vahingoittaa matkustajia.

”Loukkaantumisriski myrskysäässä on suuri, siksi veneen tulee olla mahdollisimman turvallinen.”

Viimeisimmässä Route du Rhum 2018 Atlantin ylitys kilpailussa Huusela selvisi maaliin yhtenä 123 kilpailijasta. Kilpailun joutui kuitenkin keskeyttämään 43 purjehtijaa haastavien olosuhteiden pakosta.

Aki Huusela osallistuu tänä vuonna useampaan yksinpurjehduskilpailuun ja valmistautuu vuonna 2020 järjestettävään Vendee Globe -maailmanympäripurjehduskilpailuun.

Tekniikan Maailma seuraa Yksinpurjehtijan matkassa -blogissa Huuselan valmistautumista maailmanympäripurjehdukselle.

X