Haluatko säilyä terveenä? Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiini ehkäisee flunssaa

Tuore tutkimus: D-vitamiini voi ehkäistä flunssaa.
Päivi Ekola
Terveys & hyvä olo 17.2.2017 14:38
Flunssapotilas sängyssä

Flunssapotilas tarvitsee D-vitamiinia. © PEKKA NIEMINEN/SKOY

Nyt kannattaa nappailla D-vitamiinia, sillä tuoreen brittitutkimuksen mukaan säännöllisesti nautittu D-vitamiini ehkäisee flunssaa. Erityisesti D-vitamiinin syöminen pienentää hengitysinfektioiden riskiä jopa puolella.Vaikutus havaittiin etenkin henkilöillä, joilla on syystä tai toisesta D-vitamiinin vajausta.

Havainnot julkaistiin British Medical Journalissa, ja ne perustuvat 25 satunnaistetun tutkimuksen ja 11 000 potilaan tietojen meta-analyysiin.

Tulosten perusteella säännöllinen, päivittäinen tai viikoittainen, D-vitamiinilisien syöminen pienentää hengitystieinfektioiden riskiä jopa 50 prosenttia. Vaikutus huomattiin erityisesti niillä osallistujilla, joiden D-vitamiinitasot olivat riittämättömät, mutta jonkinlainen vaikutus näkyi myös muilla osallistujilla. Satunnaiset suuret D-vitamiiniannokset eivät vaikuttaneet sairasteluun, tulokset osoittivat.

Viitteitä D-vitamiinin flunssaa ehkäisevästä vaikutuksesta on saatu aiemminkin, mutta tutkimustulokset ovat olleet ristiriitaisia. Uuden tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin tutkijoiden mukaan luotettavia, sillä ne perustuvat tutkimuksiin osallistuneiden potilaiden yksilöllisten terveystietojen uuteen analyysiin. Yleensä meta-analyyseissä tarkastellaan vain tutkimusten johtopäätöksiä ja tuloksia.

Kuinka paljon D-vitamiinia tarvitset?

Suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia etenkin syys- ja talvisaikaan, ja tämän vuoksi D-vitamiinilisät voivat olla monille tarpeen. Näin on varsinkin, jos ruokavalio ei sisällä tarpeeksi D-vitamiinia sisältäviä ruokia. Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat kala, kuten lohi, kuha, silakka ja siika, sekä D-vitamiinilla täydennetyt maitovalmisteet, margariinit ja kevytlevitteet. Kaikki maidot ja piimät sekä useat jogurtit sisältävät D-vitamiinitäydennyksen. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, ettei luomutuotteisiin ole lisätty D-vitamiinia. Myös osaan soija- ja viljapohjaisia juomia ja jogurtteja on lisätty D-vitamiinia.

D-vitamiinipurkki

Jos ravinnosta ei saa tarpeeksi D-vitamiinia, kannattaa turvautua vitamiinilisään. © MIRVA KAKKO/OTAVAMEDIA

Nykyisten suomalaissuositusten mukaan aikuisten olisi hyvä saada D-vitamiinia päivittäin ainakin 10 mikrogrammaa ja yli 75-vuotiaiden 25 mikrogrammaa.

Rasvaliukoinen D-vitamiini varastoituu elimistöön ja on myrkyllinen suurina annoksina, joten Euroopan elintarvikevirasto Efsan mukaan suurin hyväksyttävä päiväsaanti aikuisille on 100 mikrogrammaa päivässä. Lapsille (1–10-vuotiaat) turvallisen päiväsaannin raja on 50 mikrogrammaa päivässä. Käytännössä haitalliset yliannostukset ovat erittäin harvinaisia.

Flunssakausi jatkuu – Näin hoidat flunssaa kotona

Yllättävä asia lopetti flunssakierteen

Kotilääkäri vastaa: Miten flunssan voi nitistää?

Keskustelu

Näitä luetaan juuri nyt