Seura selvitti: Sähköauton akku on kulkupelin kallein osa – Kuinka kauan se kestää ja paljonko sen korjaaminen maksaa?
Sähköauton akun korjaus on tarkkaa puuhaa. Kun moduulit ovat kiinni toisissaan, jännite kasvaa hengenvaaralliseen 400 volttiin.
Huoltamohallin nurkassa on harmaa teltta ja kyltti, joka varoittaa hengenvaarasta. Joni Ronkainen vetäisee vetoketjun ylös ja raottaa ovea.
Sähköauton akun korjaus on tarkkaa puuhaa. Siksi todettakoon heti kättelyssä, että teltassa esillä olevat akut on tehty jännitteettömiksi. Muuten ulkopuolisilla ei olisi telttaan asiaa.
Akku koostuu moduuleista. Kun ne kytketään irti toisistaan, jännite putoaa vaarattomalle tasolle. Mutta kun ”raudat ovat kiinni”, sähköauton akun jännite on tyypillisesti noin 400 volttia. Se lasketaan korkeajännitteeksi.
”Siitä jos ottaa sätkyn, saa soittaa pitkän auton pihaan”, Ronkainen toteaa.
Sähköauton akku on ajoneuvon sydän
Ronkainen on kuopiolaisen Autosähkötalon yrittäjä ja toimitusjohtaja. E-expert-ketjuun kuuluva yritys on Kuopiossa yksi harvoista sähkö- ja hybridiajoneuvoihin erikoistuneista korjaamoista.
Sähköauton akku on ajoneuvon sydän. Se on myös auton kallein yksittäinen komponentti – ja monelle autoilijalle kynnyskysymys siirtyä polttomoottorista sähköön.
Sähköautoihin ja niiden akkuihin liittyy voimakkaita mielipiteitä. Yhden mielestä sähköautoa ei kannata ostaa, koska akut ovat kalliita ja lyhytikäisiä. Toinen sanoo, että Suomessa autolta on totuttu odottamaan suhteettoman pitkää käyttöikää.
Miten hyvin akkuihin ja niiden korjaamiseen liitetyt väitteet pitävät paikkansa? Pujahdetaan Ronkaisen perässä telttaan ja otetaan selvää.
Väite 1. Akut ovat lyhytikäisiä
Teltassa kuormalavojen päällä makaa avattu täyssähköauton ajoakku. Ronkainen nostaa kantta. Sen alla on siisteissä riveissä 24 ison kenkälaatikon näköistä mötikkää, akkumoduulia. Moduulit taas koostuvat pienemmistä litium-ioniakkukennoista, auton pattereista.
Moduulien koko ja paino vaihtelevat. Tässä autossa yksi moduuli painaa runsaat kymmenen kiloa, koko akku yli 300. Ajoakun irrotus ja siirtely on parityötä.
Ronkainen kertoo diagnoosin: yksi moduuleista on vikaantunut, mikä tarkoittaa, että sen yhden tai useamman akkukennon jännite eli varaustaso on heikentynyt. Yksittäisiä kennoja ei yleensä vaihdeta, vaan kerralla uusitaan koko moduuli.
”Akku ei lähtenyt latautumaan. Se johtui siitä, että moduulien välillä oli epätasapaino jännitteissä.”
Jos kapasiteetti heikkenee moduuleissa epätasaisesti, kyseessä voi olla vika. Ominaisuus on puolestaan se, että ikääntyessä ajoakun range eli toimintamatka lyhenee väistämättä.
”Tämä pitää ymmärtää, jos ostaa käytetyn sähköauton. Uutena sillä voi päästä 500 kilometriä, kymmenen vuoden päästä ehkä 400”, Ronkainen sanoo.
”Kuumuus on akulle pahinta myrkkyä”
Akkujen eliniästä ei ole toistaiseksi kattavia tilastoja. Ajoneuvoelektroniikkaan perehtynyt tietokirjailija ja Metropolia-ammattikorkeakoulun erityisasiantuntija Vesa Linja-aho arvioi, että hyvin pidetyllä akulla ajaa Suomessa 15 vuotta tai 300 000–400 000 kilometriä. Silloin sen kapasiteetti on todennäköisesti laskenut muutamia kymmeniä prosentteja. Auto on siis edelleen ajokelpoinen, akku vain kestää lyhyemmän aikaa.
Sähköautot tarvitsevat yleisesti ottaen polttomoottoriautoja vähemmän säännöllistä huoltoa. Esimerkiksi moottoriöljyjä ei tarvitse vaihtaa, ja jarrutusenergian talteenoton ansiosta jarrut kuluvat vähemmän.
Akun elinikää lyhentävät korkeat lämpötilat, jatkuva täyteen lataaminen ja runsas pikalatauksen käyttö. Pikalataus kuumentaa akkua.
”Kylmyys ei lyhennä akun käyttöikää, mutta kuumuus on sille pahinta myrkkyä.”
Sähköauton akun käyttöikää voi pitää lyhyenä, ainakin jos sitä vertaa henkilöautojen elinkaareen. Se on Suomessa pitkä, keskimäärin lähes 23 vuotta.
Väite 2. Korjaamoita on harvassa
Kun sähköauton akkuun tulee vika takuuaikana, se korjataan tai vaihdetaan yleensä merkkiliikkeessä eli kyseisen automerkin huoltoon erikoistuneella korjaamolla valmistajan piikkiin.
Sähköauton akun korjaajalta vaaditaan mallikohtainen perehdytys ja soveltuva jännitetyökoulutus.
Koska sähköautoja on ollut liikenteessä vasta vähän aikaa ja akkuhuolto vaatii erityisosaamista, sähköautoja huoltavia yleiskorjaamoja on vielä vähän.
Ronkaisen firma tekee molempia: kahden kiinalaisen sähköautomerkin takuukorjauksia ja lisäksi muiden sähköautojen huoltoja, myös sellaisten, joissa takuu on umpeutunut. Sähköautoja huolletaan samassa hallissa polttomoottoriautojen kanssa. Pelkästään sähköautojen huolto ei vielä lyö leiville näillä leveysasteilla.
Korjaamolle kertyy matkaa
Asiakkaita on ympäri Itä-Suomea, Ronkainen kertoo.
”Tesloja on hinattu tänne Joensuusta asti. Lähimmät Teslan omat huoltopisteet ovat Oulussa ja Lempäälässä, eikä sinne asti haluta lähteä takuuajan jälkeen.”
Joensuusta Kuopioon on noin kahden tunnin ajomatka.
Sähköautoilija saa vielä toistaiseksi varautua siihen, että korjaamolle tulee matkaa. Niin merkkiliikkeet kuin erikoistuneet korjaamotkin keskittyvät suurimpiin kaupunkeihin, sanoo Vesa Linja-aho.
”En ole kuitenkaan kuullut, että tämä olisi ongelma, koska akkuvikoja on vielä vähän. Kyllä korjaamoja tulee lisää, kun sähköautot yleistyvät”, Linja-aho sanoo.
”Mutta totta kai se tarkoittaa, että syrjäseuduilla matka korjaamolle voi olla pitkä, kun se lähin reiskan paja ei osaa tehdä akkukorjauksia.”
Väite 3. Korjaus on kallista
Mitä akun huollattaminen sitten maksaa?
Kysymys kiinnostaa etenkin käytetyn sähköauton ostajaa, sillä takuuajan jälkeen korjaus on todennäköisesti maksettava omasta pussista.
Hintahaarukka on iso, koska vikoja on monenlaisia. Linja-aho arvelee, että halvimmillaan akkuvian voi saada korjattua muutamalla satasella, jos vika on esimerkiksi sähköliitoksessa ja moduulit ovat ehjiä. Satasia huoltoon menee väistämättä, koska pelkkä akun irrotus ja avaaminen on helposti parin tunnin työ.
Jos moduuli menee vaihtoon, hintalappu nousee tuhansiin euroihin töineen ja varaosineen.
”Moduulien hinnat vaihtelevat, esimerkiksi yksi BMW:n moduuli voi maksaa 3 000 euroa. Teslan akkuja kunnostetaan noin 4 000–6 000 eurolla”, Ronkainen havainnollistaa.
”Kallistahan se on, mutta yleensä kuitenkin vain puolet uuden akun hinnasta.”
”Kymmenen vuotta vanhaan autoon ei kannata ostaa uutta akkua”
Linja-ahon mukaan täyssähköautojen uusien akkujen hinnat vaihtelevat vajaasta 10 000 eurosta jopa yli 40 000 euroon, auton merkistä ja akun koosta riippuen. Esimerkiksi uusi Teslan ajoakku voi maksaa runsaat 20 000 euroa.
”Kymmenen vuotta vanhaan autoon ei kannata ostaa enää uutta akkua”, Linja-aho toteaa.
Hän ennakoi, että käytettyjen akkujen bisnes vilkastuu vähitellen, kun Suomen autokanta sähköistyy ja nyt myytäviin malleihin aletaan kaipailla varaosia.
Väite 4. Varaosia saa huonosti
Ronkaisen esittelemä ajoakku on korjaamolla useita viikkoja, koska varaosien saanti tahmoo. Ongelma ei koske vain sähköautoja. Ronkaisen mukaan komponenttipula näkyy monien varaosien, esimerkiksi dieselautojen Adblue-järjestelmien osien, toimituksissa.
”Sähköauton akun huolto kestää nyt helposti viikkoja. Ensin selvitetään vika, sitten tilataan varaosat. Ja sitten odotellaan.”
Uusien varaosien toimitusviiveet lienevät väliaikainen riesa. Laajempi kysymys akkujen huollossa on se, että uusi varaosa ei välttämättä sovi paljon ajettuun akkuun.
”Jos vanhaan akkuun vaihdetaan yksi uusi moduuli, akku voi hylkiä sitä. Se johtuu erosta jännitetasossa”, Ronkainen kertoo.
Vaikka vaihdon yhteydessä jännitetaso tasapainotetaan, on Ronkaisen mukaan aina riski, että pian akun varoitusvalo syttyy taas.
Siksi vanhoihin sähköautoihin voidaan joutua etsimään käytettyjä varaosia ulkomaita myöten. Yhteensopivuusongelma vaikeuttaa varaosien löytämistä, Ronkainen sanoo.
”Akkuun voidaan joutua etsimään suunnilleen saman ikäinen ja samalla jännitetasolla oleva moduuli.”
Tämäkin ongelma helpottuu ajan mittaan, Ronkainen ennustaa.
”Käytettyjä sähköautoja tulee jatkuvasti markkinoille, joten myös käytettyjä akkuja ja varaosia liikkuu koko ajan enemmän.”
Väite 5. Jälleenmyyntiarvo romahtaa
Sähköauton akkutakuu on yleensä voimassa 8–10 vuotta. Takuu kattaa tekniset viat, ei akun normaalia kulumista.
Romahtaako auton jälleenmyyntiarvo, kun takuu lähenee loppuaan?
Alma Median omistama Nettiauto on Suomen suurin käytettyjen autojen kauppapaikka. Liiketoimintapäällikkö Erno Kalalahti tutki Seuran pyynnöstä Nettiauton käytettyjen sähköautojen hintatietoja. Nettiauto ei anna keräämäänsä dataa sellaisenaan ulkopuoliseen käyttöön.
Kalalahden mukaan käytettyjen sähköautojen hinnat tippuvat tasaiseen tahtiin. Myyntihinnoissa tapahtuu kuitenkin selvä pudotus, kun autolle tulee ikää seitsemän vuotta.
Kuusi vuotta vanhojen täyssähköautojen mediaanihinta on noin 31 000 euroa, seitsemänvuotiaiden noin 21 000 euroa. Hybridiautoissa näkyy vastaava pudotus: 15 700 euroa ja 10 000 euroa. Luvuissa ovat Nettiautossa viimeisen kahdeksan vuoden aikana myynnissä olleet käytetyt sähköautot.
Uutena ostetun täyssähköauton arvo voi siis seitsemässä vuodessa tippua huomattavasti alkuperäisestä.
Nettiauto ei ole analysoinut lukuja tarkemmin, mutta Kalalahti arvelee, että ne voivat heijastella juuri akkujen kestoon liittyviä huolia.
Hän uskoo kuitenkin, että akkutakuun merkitys myyntihinnoissa vähenee. Esimerkiksi katsastusasemien tekemistä akkutesteistä alkaa vasta kertyä tietoja, hän huomauttaa. Akkuteknologia myös kehittyy koko ajan eteenpäin.
”Nyt näyttää, että pelko on osoittautunut turhaksi. Akut pitävät kapasiteettinsa odotettua paremmin.”
Väite 6. Ei läpäise katsastusta
Akkukotelo on auton alla. Jokainen kivisellä mökkitiellä ajanut tietää, että auton pohjassa kolahtaa joskus häijyn kuuloisesti.
Sähköautot ovat kaiken kaikkiaan vielä harvinainen näky katsastusasemilla. Niitä koskeva uusi katsastusmääräys annettiin marraskuussa 2022. Sen mukaan auton akku on tarkastettava ulkoisten vaurioiden varalta.
Vesa Linja-ahon mukaan riskinä on, että sähköautoja aletaan hylätä katsastuksissa akkukotelon pienten kolhujen takia, ja autoilija joutuu selvittelemään asiaa vakuutusyhtiönsä ja huoltamon kanssa.
Autolla voi olla törmäysvakuutus. Joissakin tapauksissa vakuutusyhtiö ja katsastaja voivat olla kolhun laadusta eri mieltä. Siis katsastaja hylkää, mutta vakuutusyhtiö ei maksa korjausta.
”Vakuutusyhtiöiden kannalta riski on, että niistä tehdään lypsylehmiä. Ne joutuvat korvaamaan vauriokorjauksia tai pahimmassa tapauksessa kalliin akun vaihdon.”
A-katsastuksen teknisen yksikön päällikkö Janne Mäkilä kertoo, että akkujen tarkastuksissa noudatetaan autovalmistajien merkkikohtaisia ohjeita. Niissä on kerrottu, miten isot kolhut tai naarmut ovat sallittuja. Arvio ei siis voi perustua katsastajan mielivaltaan.
”Epäselvissä tapauksissa voidaan vaatia korjaamon tekemää tarkastelua ja todistusta sähköjärjestelmän turvallisesta kunnosta ennen katsastuksen hyväksymistä.”