Mitä sanaa deitti-ilmoituksessa ei kannata käyttää? Tutkija perehtyi treffipalveluihin

Jaa kaverilleTilaa Seura
deitti-ilmoitus
Vakavaa parisuhdetta etsivät kiinnittävät deitti-ilmoituksissa enemmän huomiota tekstiin kuin kuvaan. © Colourbox
Treffi-ilmoitus on henkilökohtaisin mahdollinen tuoteseloste. Tutkimus kertoo, miten suomalaiset esittelevät itseään rakkauden markkinoilla.

Olen romanttinen, mutta järkevä. Herkkä, mutta voimakas.

Myyntipuhe saattaa kuulostaa hieman ristiriitaiselta, mutta siihen on kopioitu internetin treffipalveluiden ilmoituksissa yleisimmin kerrotut ominaisuudet.

Muodikkaassa Tinder-treffipalvelussa mielitiettyä etsivät törmäävät ensiksi valokuviin. Vakavaa parisuhdetta etsivät kiinnittävät kuitenkin kuvia enemmän huomiota tekstiin, jolla ihmiset itseään esittelevät.

Näin kertoo filosofian tohtori Tomi Visakko Helsingin yliopistosta. Hän väitteli syksyllä tohtoriksi tutkimuksella, joka käsitteli suomalaisten treffi-ilmoituksissa käyttämiä itsensä markkinoinnin tapoja.

”Valokuva voi välittää hyvin tarkasti käsityksiä ulkonäöstä, eleistä ja statuksesta. Mutta mitä tarkempaa tietoa ihmisen persoonallisuudesta halutaan, sitä enemmän tukeudutaan kielellisiin ilmoituksiin”, Visakko sanoo.

Ihannekuvaa rakentamassa

Treffi-ilmoitusten ”itsemainontaa” tutkiessaan Visakko perehtyi yli sataan Deitti.net- ja Match.com -sivustojen ilmoitukseen ja vertaili havaintojaan ihmisten arvottamistapoja käsitteleviin tutkimuksiin.

Treffi-ilmoitusten viidakossa arvotetaan jatkuvasti sekä itseä että muita.

”Listat persoonallisuudesta, työpaikasta ja ulkonäöstä ovat kontrolloituja ja hiearkisia ominaisuusluetteloita, joilla ilmoittaja kuvailee kuvittelemaansa ihannekuvaa itsestään”, Visakko sanoo.

Tutkimusaineistoista poimittu myyntipuhe voi kuulostaa esimerkiksi tältä:

Olen urheilullinen opiskelun ohella työssäkäyvä nuorimies, jolle elämässä tärkeitä asioita ovat ystävät, luonto ja toivottavasti tulevaisuudessa perhe. Olen fiksu, mukava, huumorintajuinen ja [. . .] aika hyvännäköinen.

Tutkijalle treffit-ilmoitukset ovat ”itsepromootiota”, itsestä tiettyä tarkoitusta varten kirjoitettuja mainoksia. Kuten mainonnassa yleensä, markkinoijan viestiä ei aina tulkita toivotulla tavalla.

”Kaikki tekstit välittävät käsityksen kirjoittajan persoonasta. Kysymys on, millä tavalla. Persoonattomuus, tylsyys tai tavanomaisuus ovat yhtä vahvoja ja kokonaisia persoonallisuustulkintoja kuin persoonallisuus, värikkyys tai omaperäisyys.”

Ilmoitusten lukijat puolestaan arvottavat ilmoitusta rehellisyyden ja kiinnostavuuden vinkkelistä.

Visakon mukaan ilmoittajan ei kuitenkaan kannata suoraan julistautua rehelliseksi – siihen ei nimittäin uskota. Rehellisyys joutuu puntariin, jos myyntipuhe johtaa ensimmäiseen tavoitteeseen: tapaamiseen.

”Digitaalisesti ja kasvokkain tapahtuvassa kohtaamisessa kyse on molemmissa kuitenkin samasta asiasta, itsensä altistamisesta toisen tulkinnalle.”

Painostava arviointi

Länsimaalaiselle elämänmuodolle on tyypillistä, että ihmiset voivat melko vapaasti valita elämäntyylinsä ja näin rakentaa omaa minäkuvaansa.

”Asuinpaikka, sukupuoli, ammatti tai luokka eivät suoraan määrää ihmisen elämäntyyliä. Vegaanihipstereitä voi olla Kuopiossa siinä missä Helsingissäkin. Nettitreffailun harrastajiakin on kaikissa ikäluokissa.”

Treffi-ilmoituksessa minäkuva ei välity pelkkiä ominaisuuksia listaamalla.

”Luettelomaiset ja kuvailevat muistuttavat usein toisiaan, sillä niissä tavoitellaan oletettuja ihannekuvia.”

Myyntipuheessa pää voi olla pilvissä, mutta jalat maassa. Esimerkiksi näin:

Olen nuorekas ja innostun helposti uusista asioista. [. . .] Nautin hämyisästä tunnelmasta kynttilän valossa ja takkatulen lämmössä. Olen melkoinen romantikko, mutta silti jalat maassa oleva, järkevä karjalaissyntyinen nainen.

Itsensä tuntemattomien arvioitavaksi asettaminen on painostavaa. Osa kirjoittaa sen suoraan:

Nää kerro itestäs jutut on aina vaikeita,,,ainakaan valokuvissa en tykkää olla yksin, jos ollenkaan. Tuokin kuva on muutaman vuoden takaa kun kaveri sai jotenkin puhuttua ittellensä meikkimalliks valmistuessaan maskeeraajaks, joten maskaran määrä on siks aika suuri:)

Käytetyistä määreistä huolimatta tulkinta on aina vaikeaa. Yhden rehellisyys ja romanttisuus on toiselle pätemistä ja korukieltä.

”Tulkinnat hajautuvat tulkitsijoiden omien ominaisuuksien mukaan. Siksi esimerkiksi liian omaperäiseltä vaikuttava ilmoitus voi vaikuttaa jostakusta epänormaalilta.”

Nykyajan lemmenloitsuja

Omia tai kumppanilta toivottuja ominaisuuksia esitellään treffi-ilmoituksissa varsin vaihtelevalla tarkkuudella.

Yksi runoilee toivottuja henkisen tasapainon mittareita: Haluan miehen joka on tyytyväinen itseensä / Haluan miehen joka tietää mitä haluaa / Haluan miehen joka haluaa rakastaa [. . .]

Toinen esittää ukaasin elämäntavoista: Jos asut Kalliossa ja koluat lähiräkälöitä, emme elä samassa maailmassa. Itse asun Pohjois-Helsingissä ja siellä on luonto lähellä.

Kolmas on ylpeä juuristaan: Murteesta huomaa että itä-suomen kasvatteja oon, vaikka oon ollu sieltä pois 10 vuotta, asustellu Tamperterissä, Kreikassakin käyny pyörähtämässä (ei,,,ei Jorgoksen perässä, töitten): ja nyt sitten 4 vuotta täälä Helsingissä.

”Tällaisia ominaisuuksia tulkitaan usein omien ominaisuuksien mukaan. Se, miten tulkitsemme toistemme tekstejä, kertoo vähintään yhtä paljon itsestämme kuin toisesta”, Visakko sanoo.

Kliinisten listojen lomassa törmää silti myös melkoiseen henkilökohtaisuuteen:

Katsotaas miten rehellisyys uppoaa teihin, arvon herrat: olen yliherkkä, taideopiskelija, paniikkihäiriöinen, entinen syömishäiriöinen, piiitkällä matkalla kohti itsensä hyväksymistä mutta kuitenkin jo oikealla suunnalla

”Treffi-ilmoitukset ovat vähän kuin moderneja lemmenloitsuja”, Visakko vertaa.

Tutkijalle nettiin rakkauden toivossa kirjoitetut myyntipuheet tuovat mieleen 1800-luvun puolivälissä otetut valokuvat.

”Kuvattavat olivat ensimmäisiä tavallisia ihmisiä koko ihmiskunnan historiassa, joilla oli mahdollisuus saada itsestään valokuva. Jotkut näyttävät hämmentyneiltä. Toiset taas esittävät itseään hyvin harkitusti ja hallitusti.”

X