Pahoitan mieleni pienistäkin asioista, kuten myyjien töykeydestä tai ihmisten epäystävällisistä sanoista. Ne jäävät vaivaamaan minua pitkäksi aikaa. Miten pääsisin tavastani eroon?
(Päivitetty: )
Teksti:
Kari Kiianmaa

Kysymys

Pahoitan mieleni pienistäkin asioista, kuten myyjien töykeydestä tai ihmisten epäystävällisistä sanoista. Ne jäävät vaivaamaan minua pitkäksi aikaa. Miten pääsisin herkkyydestäni eroon?

Surusilmä

Vastaus

Kuka tahansa pahoittaa mielensä epäasiallisesta ja töykeästä kohtelusta. Niin pitääkin olla. Meidän ei tarvitse hyväksyä epäasiallista ja epäystävällistä kohtelua.

Huono kohtelu vihastuttaa ja harmittaa monin tavoin. Siksi onkin tärkeää antaa palautetta sekä hyvästä että huonosta palvelusta. Voit kertoa suoraan myyjälle, että epäystävällinen kohtelu tuntui pahalta etkä halua sen toistuvan. Mikäli hän ei ota palautettasi vastaan, voit antaa sen hänen esimiehelleen. Monissa kaupoissa ja tavarataloissa on myös palautelaatikko tätä varten.

Sama koskee kaikkea huonoa kohtelua, jota saat osaksesi. Anna siitä suora ja rehellinen palaute. Se on sinun oikeutesi.

 

Tee edes nämä

1. Muista, että sinulla on oikeus saada asiallista kohtelua muilta ihmisiltä.

2. Pidä puolesi kertomalla omat ajatuksesi ja tunteesi syyttämättä toista.

3. Ole itse esimerkkinä toiset huomioon ottavasta ja ystävällisestä kohtelusta.

X