Tiede todistaa: Luonto tekee ihmisen onnelliseksi – Kaupungeissa korostuu eristyisesti laajojen viheralueiden merkitys

Jaa kaverilleTilaa Seura
Jos ihminen laittaa sosiaaliseen mediaan puistokuvan, hän on keskimääräistä onnellisempi sillä hetkellä.
© Fancycrave.com, Pexels
Kun ihminen twiittaa puistosta, hän on onnellisempi kuin miltei missään muussa tilanteessa.

Onnellisuus jatkuu keskimäärin neljä tuntia sen jälkeen kun ihminen on poistunut puistosta, ja onnellisuuden taso on samaa luokkaa kuin jouluaattona, mikä on perinteisesti  on ollut Twitterin onnellisin päivä.

Nämä ovat keskeisiä löytöjä Vermontin yliopiston tutkimuksessa, mikä perustui tuhansien twitter-viestien analysoimiseen.

Twiitit emotionaalisen sisällön mukaan

Puistotutkimus on osa Vermontin yliopiston laajempaa projektia, jossa on viimeisen kymmenen vuoden aikana analysoitu miljardeja Twitter-viestejä ympäri maailmaa.

Vapaaehtoisten joukko kerää päivittäin satoja twiitttejä, jotka luokitellaan niiden psykologisen ja emotionaalisen sisällön mukaan. Näiden twiittien analysointi on tuottanut jo lukuisia tutkimuksia, jotka ovat saaneet myös runsaasti mediajulkisuutta.

Mitä laajempi luontoalue, sitä onnellisempia ihmisiä

Viimeisessä tutkimuksessa aineistosta valikoitiin noin viisituhatta viestiä San Franciscon alueelta. Mukaan otettiin viestit, joissa oli mukana paikkatiedot – näin tutkijat pääsivät käsiksi twiitteihin, jotka olil lähetetty jostakin alueen 160 puistosta tai luonnonpuistosta.

Näiden sisällön analysointi osoitti selvästi, että ihmiset olivat onnellisempia puistoissa, ja mitä laajemmasta puistosta tai luontoalueesta oli kysymys, sitä onnellisempia he olivat.

Kiistaton hyvän mielen lähde

Twiittien analysointi osoitti lisäksi, että puistossa ollessaan ihmiset käyttivät vähemmän negatiivisia sanoja, kuten ”ei”, ”en voi”, ”älä”.  Puistossa twiittaillessaan ihmiset käyttivät myös vähemmän ensimmäistä persoonaa, ”minä”, ”minun” tai ”minua”, mikä viittaa siihen, että luonnossa ihmiset voivat helpommin vaihtaa kollektiiviseen mielentilaan.

Mielenkiintoisesti sana, joka voimakkaasti vaikutti liittyvän ihmisten onnellisuuteen, oli ”kukka” tai ”kukkaset”.

Tutkijoiden mukaan on kiistatonta, että luonto ja etenkin laajat viheralueet kaupungissa ja sen ympäristössä ovat tärkeitä ihmisten mielenterveydelle ja jopa onnellisuudelle.

X