Hiekkaa haaroihin ja Byggmax kiittää

Jaa kaverilleTilaa Seura
Byggmaxin mainos toimii parhaiten, kun vapaaehtoismarkkinoijat ovat hankkineet esimerkiksi rannalta hiekkaa haaroihinsa.

Byggmaxin mainostamiseen tarvittavaa hiekkaa voi saada haaroihinsa esimerksiksi uimarannalla.Rautakauppa valjasti ovelasti haarovälinsä hiekoittaneet levittämään yrityksen sanomaa. Eikä edes maksanut paljon.

Byggmax, rautakauppa tai joku sen tapainen, teki TV-mainoksen. Siinä juntin näköinen mies menee ostoksille. Kassalla kuvassa vetäistään naismyyjien päälle rastit. Tilalle ilmestyy mieshenkilö, joka palvelee asiakasmiestä. Kaikilla on hyvä mieli.

Paitsi niillä, jotka pahoittivat mielensä.

Seksistinen oli se mainos. Naista halvennetaan.

Helsingin Sanomien Nyt-liite otti yhteyttä mainostajaan, joka selitteli valintojaan ja oli niin höveliä. Tarkoitus ei ollut kuulemma loukata.

Vaan entäpä jos olikin?

Mitä jos koko homma oli laskettu sen varaan, että joukko feministejä kaataa ihan itse lastin hiekkaa haaroihinsa ja käynnistää jumalattoman nillityksen? Markkinointi hoituu kuin itsestään eikä alkuperäisen tökerön videon jälkeen edes maksa mitään.

Sillä tökeröhän se mainos oli. Todella huonosti tehty. Niin huonosti, että ei tänä päivänä sellaisia enää vahingossa luulisi syntyvän. Viestikin oli törkeä; sitä tuskin kukaan järki-ihminen vakavissaan kieltää.

Minä luulen, että koko homma on harkittu hyvin tarkkaan: Tiedetään, että jotkut naiset suuttuvat, mutta sitä ei pidetä merkityksellisenä, koska he ovat arvokkaampia firman nimeä toistelevina markkinointitorvina kuin asiakkaina. Ne miehet, jotka oikeasti firmaan rahat kantavat, kuulevat huudon, mutta eivät välitä pahastuneiden esittämistä argumenteista. He rekisteröivät vain firman nimen ja muistavat sen, kun seuraavan kerran tarvitsevat nippusiteitä tai mitä ikinä sieltä Byggmaxista tavataankaan ostaa.

Tapaus muistuttaa kovasti taannoista huonekaluliike Vepsäläisen mainosta, jossa miehet esitettiin alistettuina poloisina, joilla on kodeissaan korkeintaan lapsen asema. Siitäkin vouhkattiin, mutta luulenpa vain, että yrityksen tuloksessa närkästys ei näy. Kampanja oli arvatenkin varsin onnistunut.

Samoin uskon käyvän tälläkin kertaa. Mielensä pahoittaneet feministit eivät asioi jatkossa Byggmaxissa, kuten eivät ole tehneet tähänkään saakka, ja mainoksen viesti tavoittaa sen varsinaisen kohderyhmän kustannustehokkaasti.

Ja ensi viikolla möykätään jostakin muusta asiasta.

Lue myös:

Mitä ne ämmät vinkuu?

Aiheesta internetissä:

Nyt: Suomen televisiossa pyörivä rautakauppamainos raivostuttaa, syytetään seksistiseksi

*************

Isän pikajuna Facebookissa | Bloggaaja Twitterissä

Isän pikajuna Bloglovinissa

Jaa kaverilleTilaa Seura

Yhteistyössä

Kommentointi

Että mä rakastan pohtia tälläsiä mainoskikkoja ja sitä, kuinka ihmiset toimii juuri niinkun on suunniteltu. Ihan samalla tavalla ”mainostettiin” sukupuolineutraalia-avioliittoa vastustavaa tapahtumaa. Se pidettiin Heurekassa, joka liitetään tieteeseen. Spna-vastustajat taas yleensä uskontoon. Seta otti yhteyttä Heurekaan ja tiedusteli sen kantaa. Tadaa tapahtuma uutisissa, äläkkä ja ilmaista mainosta. Pieni 19-vuotias meni kertomaan tämän yli tuplasti itseään vanhemmille ”oikesti aikuisille”, ajautui väittelyyn, jossa sai lopuksi argumetiksi väitteelleen vain voi voi. Pieni Aino turhautui ja on varma ettei ne vieläkään tiedä, että ne teki just niinkuin suunniteltiin.
Mitähän pitäisi opiskella, että vois tutkia tämmöstä työkseen?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

X