Miksi syödä probiootteja?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Mistä probiootteja saa? © Colourbox
Kun vatsa villiintyy, probiootit saattavat auttaa. Probiooteissa on eroja, ja itselle sopivin löytyy kokeilemalla.

1. Miksi probiootteja kutsutaan pelastajabakteereiksi?

Kyseessä on markkinointitermi. Oikeasti probiootit eivät pelasta terveyttä, mutta niistä voi olla apua sen ylläpidossa. Probiootit eivät ole lääkkeitä, vaan eläviä bakteereja ja hiivoja, jotka tarpeeksi suurina määrinä vaikuttavat myönteisesti terveyteen.

Valtaosa probiooteista on maitohappobakteereja ja bifidobakteereja. Probiootit eivät ole mikään uusi löytö. Niiden myönteinen vaikutus suolisto-oireisiin huomattiin jo yli sata vuotta sitten.

2. Mistä probiootteja saa?

Probiootin kaltaisia mikrobeja elää luontaisesti suolistossamme. Koska tutkimusnäyttö niiden tehosta puuttuu, niitä ei voida kutsua probiooteiksi.

Bakteeria voidaan kutsua probiootiksi vasta, kun sen teho terveyteen on osoitettu tieteellisissä tutkimuksissa. Probiootin kaltaiset suolistobakteerit ovat tärkeä osa suoliston limakalvon puolustusjärjestelmää, sillä ne estävät haitallisten bakteerien majoittumisen suolistoon muun muassa kilpailemalla niiden kanssa sitoutumispaikoista ja ravintoaineista. Vastaavasti probiootti-nimikkeen saaneet mikrobit huolehtivat elinympäristönsä tasapainoisesta bakteerikoostumuksesta ja tehostavat siten vastustuskykyä.

Probiootteja myydään ravintolisinä, elintarvikkeisiin lisättynä, voiteissa ja jopa tamponeissa. Niitä vastaavia bakteereita on luonnostaan jonkin verran hapanmaitotuotteissa, kuten jugurtissa ja piimässä. Jugurttipurkin kyljessä ei silti saa lukea, että se edistäisi terveyttä, sillä Euroopan unioni on kieltänyt probioottien kohdalta terveysväittämien käytön elintarvikkeissa.

3. Kuinka paljon probiootteja pitää syödä?

Joidenkin tutkimusten mukaan terveysvaikutukset saataisiin aikaiseksi sadan miljoonan kappaleen vuorokausiannoksella, mikä vastaa yhtä maitohappobakteerikapselia. Yhtä oikeaa annosta ei ole, sillä probioottien teho vaihtelee kannoittain, eivätkä ne tehoa kaikkiin ihmisiin samalla tavoin.

4. Kumpi on parempi: nauttia probiootit ruoan mukana vai ottaa purkista?

Kun ihminen syö jotain, ruoka ajautuu mahalaukkuun. Koska mahalaukku on hyvin hapan elinympäristö, vain pieni osa sinne päätyneistä mikrobeista jää henkiin ja pääsee ohutsuoleen saakka. Ruoan mukana tulleilla mikrobeilla – tässä tapauksessa probiooteilla – on hyvät mahdollisuudet selvitä hengissä mahalaukussa, sillä ruoka suojaa niitä.

Ohutsuolessa elinolot ovat mikrobeille otollisemmat kuin mahalaukussa. Ohutsuolessa mikrobit voivat lisääntyä, ja jotta probiooteilla olisi terveysvaikutuksia, niitä on oltava paljon. Ravinnon rasvahapot saattavat myös lisätä probioottien vaikutusta.

Probioottikapselit voidaan kuorruttaa aineella, joka estää niiden sisällön sulamisen mahalaukussa. Tällainen pilleri tai kapseli on niin sanottu enterotabletti, jonka sisältö vapautuu ohutsuolessa ja tehoaa siellä, missä pitääkin.

5. Ovatko kaikki probiootit yhtä tehokkaita?

Probioottien tehossa on eroja, ja jokainen probiootti toimii vähän eri tavalla. Siksi niitä kannattaa vaihdella ja kokeilla, mikä sopii itselle parhaiten. Jos antibioottikuurin yhteydessä menee aina vatsa sekaisin, kannattaa kokeilla yhtä probioottilisää. Ellei se vaikuta oloon mitenkään, vaihdetaan toiseen.

Pitkäaikaista tehoa probiooteilla ei ole: ne häviävät suolistosta parissa päivässä, kun tuotteen syöminen lopetetaan.

6. Miksi vatsavaivaiselle suositellaan maitohappobakteereita?

Tutkimuksissa ne ovat lyhentäneet pienten vauvojen rotavirusripulin kestoa ja kaikenikäisillä antibioottihoitoon liittyvää ripulia. Probiootteja on käytetty pitkään turistiripulin ehkäisyssä tasapainottamaan suoliston toimintaa, ja osalla ihmisistä ne saattavat toimia. Haittaa niistä ei ainakaan ole.

7. Minkä vuoksi naisen kannattaa nauttia probiootteja?

Jos naisella on taipumusta hiivatulehdukseen ja bakteerivaginoosiin, hän saattaa hyötyä probiooteista. Suun kautta nautitut probiootit kulkeutuvat emättimeen, mutta emättimen kautta annostellut probiootit säilyvät siellä edellisiä paremmin.

Jos nainen saa hiivatulehduksen usein antibioottikuurin yhteydessä, hänen kannattaa käyttää probiootteja kuurin aikana ja viikko pari sen päätyttyä.

8. Kannattaisiko probiootteja syödä ennaltaehkäisevästi?

Terve ihminen pärjää ilmankin, mutta jos suolisto oireilee aina tilanteissa, joissa sen bakteeristo muuttuu, voi kokeilla probiootteja. Ruokavalion muutos esimerkiksi matkaillessa ja antibioottikuuri ovat tällaisia tilanteita.

Iäkkäät ihmiset saattavat hyötyä bifidobakteerilisästä, sillä näiden bakteerin määrä vähenee suolistossa ikääntyessä. Nämä bakteerit saattavat estää esimerkiksi virtsatieinfektioita.

Probiooteilla on monia vaikutusmekanismeja, mutta niistä tunnetaan vain osa. Probiooteista on ennustettu apua painopulmiin, diabetekseen ja masennukseen. Tulevaisuudessa ne saattavat näihin auttaakin, mutta sitä ennen tarvitaan paljon tutkimusta. Näiden sairauksien ehkäisemiseksi ei kuitenkaan kannata syödä probiootteja ja odottaa ihmeitä. Sen sijaan kannattaa keskittyä ravitsemuksellisesti tasapainoiseen ruokaan ja liikuntaan sekä vaalia hyviä sosiaalisia suhteita.

9. Kannattaisiko odottavan äidin syödä probiootteja?

Jos suvussa on atopiaa, odottavan äidin kannattaa nauttia probiootteja puoli vuotta ennen lapsen syntymää. Lapsen suoliston mikrobisto ja puolustusjärjestelmä ja siihen liittyvä allergian puhkeamistaipumus muotoutuvat ensimmäisten elinkuukausien aikana.

Lapselle tällöin ja äidille ennen synnytystä annetuilla Lactobacillus GG -bakteereilla voidaan melko suurella todennäköisyydellä vähentää allergiaa. Isom-pien lasten ja aikuisten allergiaan probiootit eivät tepsi.

10. Voiko probiootteja syödä liikaa?

Jos oma immuunipuolustus on hyvin matala, probiootteja kannattaa syödä maltillisesti. Tällöin periaatteessa mikä tahansa mikrobi voi lisääntyessään levitä verenkiertoon ja aiheuttaa vakavan tulehduksen. Esimerkiksi syöpäpotilaille ei suositella probiooteilla täydennettyjä elintarvikkeita suurina määrinä.

Probioottien ylenmääräinen syöminen on turhaa, sillä terveysvaikutukset eivät kertaudu. Jos probiootin ottaa purkista, yksi tabletti päivässä riittää suoliston tasapainosta huolehtimiseen. Jos sen nauttii jugurttina, pikarillinen päivässä riittää.

Probiooteilla täydennyt elintarvikkeet ovat tavallisia kalliimpia, joten siksikään niitä ei kannata syödä turhaan.

Asiantuntijana Per Saris, elintarvike-mikrobiologian professori, Helsingin yliopisto.

Seura 02/2015

X