Kylmä vesi ja avantouinti kiehtovat uimareita – Miten talviuinti kannattaa aloittaa?

Jaa kaverilleTilaa Seura
Avantouinti
© KRISTIINA KURRONEN / OM-ARKISTO
Moni uskoo, että totuttautuminen avantouintiin pitää aloittaa heti, kun vedet viilenevät. Ympäristöterveyden dosentti Tiina Ikäheimo Oulun yliopistosta neuvoo kuitenkin muuta.

1. Milloin talviuintiharrastus kannattaa aloittaa?

On täysin makuasia, aloittaako talviuinnin jo nyt vai odottaako avantokauden alkua. Kummassakin tapauksessa aloitusvaiheessa pulahdukset on syytä pitää lyhyinä.

Kylmä vesi on tottumattomalle voimakas stressitekijä, joka hetkellisesti kohottaa verenpainetta ja sydämen työmäärää. Keho kuitenkin sopeutuu siihen jo muutaman kerran jälkeen, jolloin stressireaktio vähenee ja kylmätuntemus heikkenee.

Fysiologisesti kylmään veteen sopeutuminen kestää keholta noin kaksi viikkoa.

2. Voiko kylmään veteen totuttelua helpottaa?

Kylmässä vedessä keho hukkaa jopa 25 kertaa tehokkaammin lämpöä kuin ilmassa. Nopeimmin lämpö karkaa kehon ääreisosista, kuten päästä, käsistä ja jaloista.

Alkusokin pienentämiseksi ääreisosat kannattaa suojata esimerkiksi myssyllä, hanskoilla ja tossuilla. Ne voivat helpottaa kastautumiskokemusta varsinkin ensimmäisillä kerroilla ennen kuin keho tottuu kylmään veteen.

3. Mitä hyötyä talviuinnista on?

Talviuimarit kokevat, että harrastus lisää mielihyvän tuntemuksia. Tutkittua tietoa asiasta on vain vähän.

Kylmävesialtistuksen tiedetään kuitenkin lisäävän ainakin hetkellisesti onnellisuushormonien, kuten endorfiinin, dopamiinin ja serotoniinin tuotantoa. Joissakin tutkimuksissa on myös havaittu, että pulahdus kylmään veteen erittää tulehdusta ehkäiseviä hormoneja verenkiertoon, mikä voi vähentää nivelsairauksiin liittyviä kiputiloja. Vaikutukset saa jo syksyn viileillä säillä, avantokauteen asti ei tarvitse odottaa.

X