Sokeriarvot ja kolesteroli koholla – Näin Tapio sai luvut ihannetasolle vain neljässä kuukaudessa

Jaa artikkeli
kolesteroli laski
Tapio Liukkonen yllättyi kohonneista sokeri- ja kolesterolitasoistaan. © Riikka Hurri
Työterveyshuollon verikokeissa Tapio Liukkoselle paljastui yllätys: sokeriarvot olivat koholla, ja kokonaiskolesteroli oli 5,9 eli yhdeksän pykälää yli raja-arvon.

”Ensimmäinen reaktio oli säikähdys. Olen tällainen kuivan kesän orava – en liho, vaikka söisin mitä. Kuitenkin ”huono” LDL-kolesteroli huiteli lukemissa 4,7, kun raja-arvo on 3,0.

Olin yhdistänyt mielessäni tällaiset ongelmat liikapainoon. Elin yrittäjän elämää, josta ei puuttunut stressiä eikä sinnittelyä neljän, viiden tunnin yöunilla. En syönyt mitään vihreää, en marjoja enkä kasviksia. Elin roskaruoalla ja mässyllä. Join kahvia ja rouskuttelin keksejä – myös aamupalana.”

Lue myös: Kolesteroli koholla? Nämä 18 vinkkiä auttavat kolesterolin hallintaan

Ruokavalio kuntoon – keksit roskikseen

”Mummo oli joutunut käyttämään lääkkeitä nuoresta asti. Sille tielle lähteminen ahdisti. Kun lääkäri kertoi, että ruokavaliolla voisi vaikuttaa paljon, sanoin, että unohdetaanpa sitten ne lääkkeet. Varasimme uudet kokeet neljän kuukauden päähän.

Päätin, että nyt oli turha näperrellä – tämä homma tehtäisiin on–off-kytkimellä.

Kotona heivasin kaikki karkit, keksit ja pullat roskikseen. Etsin neuvoja Sydänliiton sivuilta ja vaihdoin keksiaamiaiset kaurapuuroon ja metsämarjoihin, maidon rasvattomaan, juuston vähärasvaiseen ja leivän täysjyvään. Yritin syödä lihan sijaan mahdollisimman usein kalaa.”

Lautaselle puolet salaattia

”Kun luin jostain tutkimuksesta, jossa granaattiomenamehu auttoi laskemaan kolesterolia, aloin ottaa sitä lasillisen aamulla puuron kanssa. Otin joka päivä myös ruokalusikallisen kalaöljyä.

Ala-asteellakin jo opetettiin, että lautaselle puolet salaattia. Hyvään neuvoon liittyi yksi iso ongelma. Inhosin ruoanlaittoa, ja puolisoni kävi muualla töissä. En halunnut lisätä ruokahävikkiä, mutta sitä kertyisi väkisin, jos alkaisin pipertää itselleni salaatteja. Pelastuksen tarjosivat valmiiksi pilkotut salaattipussit, ja löysin myös kotimaiset salaattisiemenet.”

Muutos näkyi jo neljässä kuukaudessa

”Kaupassa käydessä valintoja helpotti Sydänmerkki – siitä tiesin, että tuo on minulle parempi vaihtoehto. Olin aloitellut jo aikaisemmin kuntosalihommia, ja yritin pitää kiinni liikuntarutiinista: kun sali meni kiinni, lisäsin lenkkeilyä ja pyöräilyä.

Neljän kuukauden etappi koitti tammikuun lopussa. Menin kokeisiin jännittyneenä – jos muutos ei olisi tepsinyt, olisi ehkä pakko hyväksyä, että joutuisin lääkityksille. Tulokset olivat kuitenkin mahtavat: sokeriarvot olivat normaalit, LDL-kolesteroli 2,8. Kaikki oli ihannetasolla.

Jos en olisi mennyt kokeisiin, en olisi ehkä tajunnut ajoissa, että elintavat uhkasivat terveyttäni. Vahingosta viisastuneena varasin seuraavan kontrollin vuoden päähän.”

Artikkeli on julkaistu ensi kerran Kotilääkärissä 6/21.

Lue myös: Ruskea rasva – mitä se on? Näin ruskea rasvakudos parantaa elimistön sokeritasapainoa ja vähentää haitallisen kolesterolin määrää

Kiinnostuitko? Tilaa Kotilääkäri-lehti

X